امروز 24 اسفند و آخرین جمعه سال 1386 خورشیدی است که از طرف
حکومت ایران به عنوان روز انتخابات هشتمین مجلس شورای پس از
انقلاب تعیین شده و از قضا روز تولد رضا شاه هم هست! با توجه
به رد صلاحیتهای گسترده اصلاحطلبان و نامزدهای مستقل مترقی و
تلاش ناموفق اصلاحطلبان برای چانهزنی در بالا و تغییر وضعیت
انتخابات, میتوان گفت نحوه برگزاری انتخابات مجلس هشتم شباهت
ماهوی زیادی به طرز برگزیدن وکلای مجالس دوران رضا شاه داشت و
این همزمانی روز انتخابات مجلس هشتم جمهوری اسلامی با تولد رضا
شاه هم از طنزهای تاریخ و کاملا با مسماست.
از ظهر امروز برای رصد کردن اوضاع راهی حوزههای رایگیری شدیم
و با چشمان خودمان با توجه به ساعت و تعداد نفرات در حال رای
دادن نتایج زیر مشاهده شد:
1- حوزه مدرسه راهنمایی دخترانه عصمت در خیابان 12
امیرآباد ساعت 13 تعداد2 نفر
2- حوزه دبستان شهید پندی در خیابان جلالآل احمد کوچه نور
ساعت 16 تعداد 15 نفر
3- حوزه دبستان سماء در امیر آباد شمالی نزدیک سازمان انرژی
اتمی ساعت 16 و 15 دقیقه 11 نفر
4- حوزه مسجد النبی در امیرآباد شمالی نزدیک سازمان انرژی
اتمی ساعت 16 و 20 دقیقه تعداد 12 نفر
5- حوزه مسجد امیر در امیرآباد (مسجد امیر در امیرآباد
پایگاه انصار حزبالله است و یکی از مراکزسر کوبی دانشجویان
است) ساعت 16 و 30 دقیقه تعداد 25 نفر
6- حوزه مسجد موسی ابن جعفر در خیابان کارگر چهارراه کمالی
ساعت 16 و 40 دقیقه تعداد 10 نفر
7- حوزه دبیرستان الهی در نازیآباد بازار دوم (که محل تدریس
عباس عبدی و سعید حجاریان در سالهای قبل از انقلاب و یکی از
فعالترین مدارس در انقلاب سال 1357 بوده و در خاطرات
عمادالدین باقی به آن اشاره شده است) ساعت 17 و 5 دقیقه تعداد
16 نفر
8- حوزه مدرسه راهنمایی دخترانه 12 محرم در هزار دستگاه
نازیآباد ساعت 17 و 10 دقیقه تعداد 1 نفر
9- حوزه دبستان دولتی امید امام در هزار دستگاه نازیآباد ساعت
17 و 15 دقیقه تعداد 15 نفر
10- حوزه مدرسه راهنمایی دخترانه عصمت خیابان 12 امیرآباد
برای بار دوم در ساعت 18 و 30 دقیقه 12 نفر
انتخابات اولین مجلس شورای پس از انقلاب در دی ماه سال 1358
صورت گرفت و همه احزاب و گروهها و منفردین در آن آزادانه شرکت
کردند. پس از مجلس اول حوادثی روی داد و از سال 1360 تسلط
راستگرایان تاریکاندیش مانع شد احزاب خارج از حکومت بتوانند
در انتخابات شرکت کنند و با تیغ دخالت دلبخواهانه استبدادی تحت
نام " نظارت استصوابی شورای نگهبان" حتی بخشی از روحانیان
نواندیش مخالف ارتجاع نیز از عرصه قدرت به بیرون افکنده شدند.
این روال تا مجلس ششم ادامه یافت و در انتخابات مجلس ششم بود
که تحت تاثیر پیروزی دوم خرداد سال 1376 بخش مهمی از کرسیهای
نمایندگی از تسلط محافظهکاران خارج شد و مجلسی تشکیل شد که
کابوسی برای جناح تندرو حکومتی شد و خامنهای و همسویان
دستراستی او هیچ فرصتی را برای حمله به آن از دست نمینهند و
دائم تکرار میکنند که نمیگذارند مجلسی مانند مجلس ششم تشکیل
شود. سالهاست بیاخلاقی و فقدان معنویت یکی از مؤلفههای
ساختار قدرت در جمهوری اسلامی و شمشیری دو لبه است که گاهی
گردن دوستان سابق و مخالفان و منتقدان فعلی را نوازش
میکند.عماد افروغ یکی از کسانی است که از سخنرانان مجالس
انصار حزبالله در دوران خاتمی بود و روزنامههای تندرو مانند
شلمچه با آب و تاب سخنانش را چاپ میزدند.افروغ در دوران خاتمی
دائما منتقد اوضاع فرهنگی بود و از کم شدن تاثیر دین بر جامعه
توسط اصلاحطلبان مینالید. پس از این که در مجلس هفتم به
ریاست کمیسیون فرهنگی رسید و از نزدیک با حقایق آشنا شد, از
آنجا که در زمینه جامعه شناسی تحصیل کرده و فردی منصف بود به
زودی به منتقد " سیاستهای احمدی نژادی" بدل شد و تئوری "نقد
درون گفتمانی" را پایهریزی کرد. حالا افروغ به نقطه ای رسیده
که میگوید سیاست در ایران غیر اخلاقی است و او کاندیدای مجلس
نشد. شعری در این زمینه گویای ماجرای آقای عماد افروغ است:
منی که خط شراب از کتاب میشستم
زمانه کاتب دکان می فروشم کرد!
همه مقامات شب و روز از مردم میخواستند تا از تخریب
کاندیداها خودداری کنند و حتی فرمانداری تهران در این زمینه
پوستر چاپ کرده و به در و دیوار چسبانده بود. این حرف را کسانی
میزنند که همیشه از روش تخریبی علیه دیگران استفاده کرده و
بولتنها نوشته و بارها آبروی دیگران را به خطر انداختهاند.
حتی رفسنجانی از دست این نوع تبلیغات مخرب در انتخابات ریاست
جمهوری اخیر به ستوه آمد و گفت مرجع تظلمی در این مملکت نمی
شناسد و شکایت به خدا میبرد. حال سوال این است که چرا
خامنهای و همسویان دست راستیاش امروز مخالف تخریب شخصیت
دیگران شدهاند؟ در انتخابات قبلی احتمال پیروزی اصلاحطلبان
زیاد بود و بنا بر این سیاست تخریب ضرورت داشت و انجام هم شد.
حالا که در 190 حوزه نامزدها از جناح راست هستند و از پیروزی
در مجلس هشتم مطمئن، کوشیدند با تبلیغ این که نباید کسی را
تخریب کرد از هر خدشهای به" دامن کبریایی" گماشتگان خود ـ که
مسائل اخلاقی و مالی هم فراوان دارند ـ جلوگیری کنند تا راه
مجلس گوش به فرمان رهبر هموار شود.
مسئولان صدا و سیما با مصاحبههای فرمایشی از زبان مردم از
نامزدهای انتخابات مجلس طلب می کردند قولهایی ندهند که در
انجام آن ناتوان باشند. این نوع تبلیغات در واقع غیر مستقیم
نشان میدهد که مسئولان حکومتی به شکست برنامهها و قولهای
انتخاباتی از پیش مطمئن بودند و با این کار میخواهند سطح
توقعات مردم را کاهش دهند تا از دردسرهای آتی مصون باشند.
ماجرای حمایت خانم منیژه حکمت و سایر هنرمندان و سینماگران از
اصلاحطلبان باعث وحشت جناح راست شد و با تمام نیرو به میدان
آمدند تا از تاثیر این موضوع بکاهند. در این میان متاسفانه
راستگرایان وظیفهای بر دوش آقای پرویز پرستویی گذاشتند و او
را واداشتند با خرج کردن آبروی خود و پرخاش غیر مودبانه به
خانم منیژه حکمت برای "بیآبرویان" کسب آبرو کند! |