مجمع زنان اصلاحطلب در آستانه عيد غدير در شهر قم با آيت
الله منتظری ديدار کردند. آیت الله منتظری دراین دیدار ضمن
انتقاد از دخالت های شورای نگهبان در امر صلاحیت کاندیداها و
مهره چینی برای مجلس، نکته ای را نیز در باره سهم ارث نابرابر
زنان و مردان و دلیل آن طرح کرد که تاکنون کمتر به آن توجه شده
است. اهمیت این نکته در نوع مناسبات تولیدی درجامعه و نقش زنان
در تولید و کار درجامعه و ضرورت مقابله با نابرابری میان زن و
مرد در این عرصه است. هر دو بخش این سخنرانی را می خوانید:
درباره انتخابات به صراحت میگويم متأسفانه انتخابات وضعيت
خيلی بدی پيدا کرده است و گناه آن گردن آقايان شورای نگهبان
است. چون شورای نگهبان خود را بر خلاف قانون قیم جامعه
میدانند. اخيراً هم يکی از آقايان گفتهاند: اصل بر برائت
نيست. در مقام نقد اين اظهارنظر استناد کردن به اصل
۳۷
قانون اساسی که مربوط به قضاوت است درست نيست.
من به عنوان کسی که رئيس مجلس خبرگان قانون اساسی بودم، مرحوم
شهيد بهشتی هم نايب رئيس بودند، وظيفه دارم به آقايان تذکر
بدهم که فلسفه وجودی تصويب اصل
۹۹
اين نيست که آقايان آن را به استصوابی تفسير کردهاند. در
مجلسخبرگان قانون اساسی بحث شد که برای اينکه گذشته تکرار
نشود و از دخالت حکومت در امر انتخابات جلوگيری شود، بنا شد
گروهی از افراد نخبه و خبره جامعه - که تشخيص داده شد شورای
نگهبان که هم از مجتهدين میباشند و هممنصوبامام- بر اين مهم
نظارت داشته باشند. من يادم هست مثلاً در شهر نجفآباد به مردم
تحميل شد که آقای محمود محمود بايد نماينده شود. برای عدم
تکرار اين دخالتها از سوی استاندار، فرماندار يا بخشدار اصل
۹۹
تأسيس شد تا آزادی انتخاب مردم تضمين شود. متأسفانه آقايان
بهگونهای عمل میکنند که خود را صاحب اختيار مردم میدانند و
به خود حق میدهند که بگويند در فلان شهر فلانی نباشد و فلانی
باشد!! درست است که اگر خواسته شود کسی به عنوان فرماندار يا
استاندار منصوب شود بايد حتماً تحقيق نمايند که فرد صالحی باشد
اما در امر انتخابات شورای نگهبان چنين حقی ندارد. و اصلاً در
حيطه وظايف شورای نگهبان نيست تا بيايد و به اصل برائت تمسک
نمايد يا تمسک ننمايد. اين که در صلاحيتها اصل بر برائت هست
يا نيست جايی است که بحث صلاحيتها کار و وظيفه شما باشد. حال
آن که از اول و در قانون اساسی چنين وظيفه و کاری به شما محول
نشده است. گزارشاتی میرسد که از همين الآن آقايان گفتهاند
فلانی و فلانی را نمیگذاريم پايشان به مجلس برسد. بحث
صلاحيتها هم طبق قانون مشخص شده و وزارت کشور بايد به آن
رسيدگی کند آن هم بدون اغراض و مطامع سياسی.
عمل شورای نگهبان و نظارت استصوابی يعنی چند ميليون شهروند در
فلان شهر يا استان عقل جمعیشان نمیرسد ولی
۶
نفر عقل منفصل مردم هستند و آنها نسبت به کانديداها و توان
آنان از مردم مطلعترند!! عمل آقايان يعنی تشخيص جامعه هيچ و
رأی و نظر چند نفر همه چيز! بهويژه اين که آقايان از روی جهات
سياسی برخی اعمال نظرات را دارند. شماها تلاشکنيد آقايان هم
در شورای نگهبان تجديد نظر کنند و زمينه انتخابات آزاد را برای
حضور مردم فراهم کنند. در آغاز انقلاب شعار مردم اين بود
"استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی".
در سخنان برخی خانمها بود که برخی قوانين و فتاوا برای حقوق
زنان تغيير و اصلاح شود. اصل تحقيق و تتبع امر خوبی است و
بايد به آن اهتمام داشت اما در برخی موارد چون ارث نمیتوان
اجتهاد در مقابل نص صريح قرآن کرد. وانگهی در باب ارث، اينکه
مردان دو برابر زنها ارث میبرند حکمتی وجود دارد که به آن
بايد توجه داشت، برخی تبعيضها روی حساب است و خلاف عدل نيست.
معمولاً حدود سی سال يک بار ثروت عمومی از نسلی به نسل ديگر
منتقل میشود، ثروت بايد دست کسی باشد که مولد است و توليد
میکند. در جوامع نوعاً مردها علاوه بر اين که توليد کننده
هستند، مخارجی چون مسکن، نفقه زن، خرج فرزندان، جهيزيه، مهريه
به عهده آنهاست. زنها معمولاً گرفتار حمل و زايمان و
خانهداری و تربيت اولاد میباشند و کمتر میتوانند خود را
گرفتار توليد و تکثير ثروت و کارهای سنگين نمايند. در قبال
مولد بودن مرد و مخارجی که به عهده وی از سوی شرع گذاشته شده
است دو سهم میبرد و زن که مولد نيست و مخارج خانه و خانواده
بهعهده وی نيست يک سهم میبرد. اين يک سهم را خداوند از باب
تفضل و مخارجی که مخصوص زن است قرار داده است. پس خداوند ظلمی
در حق خانمها نکرده است. اين مطالب و مطالبی از اين قبيل محل
خود را میطلبد، و در اين مختصر نمیتوان تمام زوايای بحث را
با توجه به تخصصی بودن آن و با عنايت به مبانی توضيح داد.
|