ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

مصاحبه سخنگوی شورای نگهبان

جنگ بی آتش بس

بر سر تقلب در شمارش آراء

 
 
 
 

 

نبردی که در راس حاکمیت بر سر نحوه انتخابات مجلس آینده جریان دارد و اغلب بصورت اشاره در سخنرانی ها و موضع گیری ها نمایان می شود، در اختلاف میان وزارت کشور و شورای نگهبان بر سر نحوه شمارش آراء آشکار تر خود را نشان میدهد.

روز گذشته سخنگوي شوراي نگهبان  خط بطلان روی خبری کشید که 24 ساعت قبل از آن وزارت کشور اعلام کرده و از توافق با شورای نگهبان بر سر شمارش ریانه ای انتخابات خبر داده بود. عباسعلی کدخدائی که جانشین "حسین الهام" و سخنگوی شورای نگهبان شده روز گذشته در یک مصاحبه خبری گفت:

آنچه شورای نگهبان بر سر آن موافقت كرده مراحل ثبت‌نام نامزدان، مرحله استعلام‌ها از مراجع چهار گانه و مراحل تجميع آراست. شوراي نگهبان با مرحله‌ آن‌لاين بودن شمارش آراء در روز راي‌گيري قطعا موافقت نكرده است، بلکه به وزارت كشور اجازه داده ایم به موازات سيستم سنتي از روش آن‌لاين نيز استفاده كند تا تجربه‌هايي براي دوره‌هاي بعد اخذ شود! در مورد شمارش آراي تهران بزرگ، اين امر مشروط شد به اينكه برنامه‌ نرم‌افزاري تا اواسط دي ماه ارائه شود كه با همكاري همكاران ما در شورا از جهت فني با بخش فني وزارت كشور احتمالا اين كار شدني است.

طبق آمارهاي رسمي ما، واجدين شرايط رای زير 43 ميليون نفر است و منتظريم كه وزارت كشور آمار دقيق را اعلام كند.

در رابطه با بررسي صلاحيت‌ها نیز مانند دوره های گذشته ملاك نظر شوراي نگهبان است.

طبق اصلاحيه‌اي كه در قانون به عمل آمد، سن راي دهندگان 18 سال است.  امسال و در اين دوره، كليه كساني كه 18 سالشان تمام مي‌شود، مي‌توانند هم براي انتخاب مجلس و هم براي انتخابات خبرگان شركت كنند.