ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

تاج زاده در اردوی جوانان جبهه مشارکت سیستان و بلوچستان

سنتی که از رضاخان باقی مانده

پیشرفت، از روی سر حقوق افراد و اقوام

 
 
 
 
 

مصطفي تاج‌زاده عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت در جلسه افتتاحيه اردوي دو روز‌ه‌ شاخه‌ جوانان جبههِ مشاركت سيستان و بلوچستان، درباره حقوق ملت های ساکن ایران گفت:

برخي معتقدند حقوق اقوام مخل حقوق ملي است و دوست دارند کشورها به پادگاني بزرگ تبديل شوند. رضاخان قلدر که به رضا شاه معروف شد پايه‌گذار برخي سنت‌هاي غلط بود که آثار آن تا کنون ادامه دارد. در دوره رضا شاه عمده تاکيد بر اين بود که کشور بايد پيشرفت کند؛ اما حقوق افراد و قوميت‌ها ناديده گرفته مي‌شد.

در مشروطه نيز حرف اول اين بود که ايران عقب افتاده و بايد پيشرفت کند؛ اما اين حرف مشروطه نبود، بلکه سخن ديگري که مطرح مي‌شد اين بود که حقوق اساسي ملت بايد رعايت شود.

در گذشته ايران کثيرالقوم نه تنها از لحاظ امنيت و تماميت ارضي مشکل نداشت، بلکه همين اقوام مدافع امنيت و تماميت ارضي کشور بودند؛ اما در دوره رضاشاه اتفاقي که افتاد اين بود که بنام پيشرفت و توسعه، هم حقوق مدني و سياسي افراد از بين رفت و هم حقوق فرهنگي آن‌ها.

اصلاحات مطرح کرد که ايران براي همه ايرانيان است و تک تک ايرانيان بايد از مواهب اين کشور بهره برند.

اکنون دو سال است که کشور وارد مرحله‌اي ويژه‌ و حاکميت براي اولين بار يکدست شده است، دولت امروز بر عدالت توزيعي تاکيد مي‌کند و هيچ بهانه‌اي براي حل نکردن مشکلات جامعه وجود ندارد. قيمت نفت نيز سير صعودي به خود گرفته و در بالاترين سطح خود در طول تاريخ ايران است، اما امروز وضعيت کشور چگونه است؟