جهان

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

ترجمه مقاله مهم روزنامه لوموند درباره سخنان تهدید آمیز مقامات فرانسوی علیه ایران

مردم فرانسه حق دارند بدانند

دولتشان چه اطلاعاتی دارد؟

ترجمه حامد پدیدار(برای پیک نت)

 
 
 
 

برای دومین بار در کمتر از 24 ساعت، پاریس آژیر خطر را در باره پرونده هسته ای ایران به صدا درآورد و تهران فرانسه را به  دامن زدت به تشنج مصنوعی متهم کرد.

سخنان نخست وزیر "فرانسوا می یون" ، پس از "برنارد کوشنر" وزیر خارجه، حاکی از بحرانی بودن موقعیت و تنش فزاینده ای در رابطه با ایران است.

«تهدید اتمی که از سوی ایران دنیا را تهدید می کند واقعی است.» این جمله نخست وزیر به روزنامه نگارانی ست که در حاشیه دیدار او از رژه نیروی دریایی در آنگولم (شرانت) با او ملاقات داشتند.

 « حق با وزیر امور خارجه است که می گوید ما به موقعیت خطرناکی رسیده ایم و باید آنرا جدی بگیریم.»

برنارد کوشنر روز یکشنبه اعلام کرد که در رابطه با بحران هسته ای ایران مجامع بین المللی باید خود را برای بدترین موقعیت ها آماده کنند و وقتی از او پرسیدند که بنظر او بدترین موقعیت کدام است، پاسخ داد : بدترین موقعیت، یعنی جنگ!

شک و تردید در باره صلح آمیز بودن فعالیت اتمی ایران و نزدیک شدن به این یقین که این کشور در تلاش جهت دست یابی به سلاح اتمی است – مسئله ای که ایران آنرا مردود می داند – کشورهای اروپایی و ایالات متحده را واداشته است تا جهت منصرف ساختن ایران از ادامه فعالیت هسته ای، مجازات های جدیدی را علیه تهران به اجرا گذارد.

فرانسوا می یون اظهار داشت که « تصمیم رئیس جمهور مبتنی بر مجازاتهای هر چه سنگین تر علیه دولت ایران است، چنانچه بخواهد در طرح ایجاد نیروی اتمی مستقل اصرار ورزد.»

  

فرانسوا می یون اضافه کرد : « رویاروئی با ایران آخرین راه حلی ست که هر مسئول سیاسی می تواند به آن فکر کند و در حال حاضر دلیلی نمی بینم که بیش از این در باره آن سخن بگویم. فکر می کنم که ایرانی ها باید بدانند که تنش به اوج خود رسیده است و بخصوص در رابطه با کشورهای منطقه، در مناسبات ایران با همسایگانش و همینطور اسرائیل. ما در حال حاضر در مرحله ای هستیم که حاکی از تنشی عظیم است»

فرانسوا هولاند دبیرکل حزب سوسیالیست فرانسه اظهارات برنارد کوشنر را مضطرب کننده دانسته و از نیکولا سرکوزی رئیس جمهور فرانسه خواسته است که  جهت اطلاع عمومی و مردم فرانسه توضیحات روشن تر و مشخص تری ارائه دهد.

دبیر کل حزب سوسیالیست فرانسه در خواست کرد تا  موضوع تنش با ایران در پارلمان مطرح شود و چنین اظهار داشت : « می خواهم که رئیس جمهور در باره موقعیت ایران و واقعیت تهدید اتمی این کشور و شرکت احتمالی فرانسه در عملیات نظامی علیه ایران و مطالبی که وزیر امور خارجه عنوان کرده است توضیح بدهد.