ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 
 

 

چهره عریان تر سیاست اتمی و جنگی

حکومت انتظامی در تهران

و ناتوانی درعقب نشینی

سیامک زند

 
 
 
 

24 ساعت پس از شورش مردم در بسیاری از شهرهای ایران و بویژه تهران، به آتش کشیده شدن دهها پمپ بنزین و غارت شماری از مغازه ها و حمله به بانک ها و ادارات در تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک واقع بینانه ترین تفسیر از وضع شهرها چنین است:

حکومت انتظامی برقرار شده و ایست های بازرسی در محلات و خیابان ها، عملا کشور را وارد شرایط جنگی کرده است. کنار هر پمپ بنزین واحدهای ویژه مستقر شده اند. صف هاي طویل بنزين امروز در تمام روز و شب گذشته برقرار بود. با آنکه از تمام شهرهای بزرگ کشور گزارش حوادثی مشابه حوادث تهران رسیده و نیازی به نام بردن از آنها نیست، با این وصف باید به یاد داشت که دراصفهان و تبريز، اهواز و یاسوج شورش مردم گسترده تر از شهرهای دیگر بوده است.

مصاحبه هائی که از مقامات و از جمله وزیر کشور از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد و عمدتا تهدید مردم بود، وضع آشفته مجلس و سخنان تهدید آمیز رئیس مجلس در باره شورش سه شنبه شب مردم بخاطر سهمیه بندی شدن بنزین و اعلام تعطیل طولانی و تابستانی مجلس همگی نشان داد که حکومت نه تنها نمی تواند، بلکه امکان عقب نشینی ندارد و با پرداخت هزینه بسیار سنگین نارضائی وسیع مردم همچنان به مسیر سیاست جنگی و اتمی خود می خواهد ادامه دهد.