ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

مصاحبه سعید حجاریان

  پاسخ سرلشگرفیروزآبادی را

اصول گرایان باید بدهند، نه ما

 
 
 
 

خبرگزاری ایلنا متن مصاحبه تازه ای را با سعید حجاریان منتشر کرده است. نکاتی از این مصاحبه را می خوانید:

دست طرف مقابل رو شده است. آنها دراین مدت چند تاکتیک را طراحی کردند که همه آن‌ها افشا شد، به نحوی که به پرگویی افتاد‌ه‌اند و به تکرار مکررات دچار شدند.اگر حرف‌‏هایشان را گوش دهید متوجه می‌‏شوید که آنها فقط می‌‏خواهند باشند و در صحنه دیده شوند و عکسی از آنها منتشر شود و همین برایشان کافی است.

آنها در حال فرار به جلو هستند. روزی می‌‏خواهند از لس‌‏آنجلس مجری تلویزیونی بیاورند و روز دیگر در پی دعوت از فیلمساز خارجی برای ساختن فیلمشان هستند. متاسفانه حرف‌‏های نادرست زیاد می‌‏زنند.

حرف جدی آنها طرح تحول اقتصادی بود، اما این‌ كه آیا مجلس به اجرای طرح آن‌ها رای می‌‏دهد یا نه، به شدت محل تردید است. ابتدا ادعا كردند كه می‌‏خواهند مافیاها را از بین ببرند، اما اكنون شما ببینید كه کدام مافیا از بین رفته است؟ قرار بود عدالت را اجرا کنند و به دیگران تهمت زدند که بی‌‏عدالتی می‌‏کنند، اما نابرابری دراین دوران بیشتر از همه دوران پیشین شده است. بطوری‌كه دانش‌‏جعفری، وزیر سابق اقتصاد هم گفت که فاصله بین دهک بالا تا دهک پایین 17/5 است.

برخی در این دولت کلنگ برداشتند و همه چیز را تخریب کردند‌، به نحوی که دولت بعدی باید 70 سال کار کند تا تازه به نقطه صفر برسد.

خاتمی برای آمدن مشکل دارد و با موانع زیادی روبرو است. البته او به لحاظ شخصی ظرفیت‌‏های زیادی دارد. خاتمی اکنون که رئیس‌‏جمهور نیست، دارای توانایی‌‏های بیشتری است.

الان این دولت می‌گوید كه می‌‏خواهد به مردم پول بدهد، اما مشخص نكرده كه این اعتبار از کجا می‌‏آید؟ شما ببینید، بودجه دارای ستون درآمد و ستون هزینه است. می‌گویند می‌خواهند به شهری‌‏ها 40 یا 50 هزار تومان و به روستاییان 70 هزار تومان بدهند، اما در کنار این هزینه اصلاً مشخص نمی‌كنند كه محل درآمدهای دولت كجا خواهد بود. آیا می‌‏خواهند از صنایع ورشکسته مالیات بگیرند؟ دلار بفروشند؟ نفت بشکه‌‏ای 30 دلاری را بفروشند؟ من فكر می‌كنم كه امسال دعوای اساسی بر سر بستن بودجه بوجود می‌‏آید.

اختلافات این آقایان هم دارای دلایل متنوعی است. یک دلیل آن این است که برخی فکر می‌‏کنند با رویکرد دولت فعلی، نظام به خطر می‌‏افتد، لذا باید فرد دیگری جایگزین رئیس‌‏جمهور فعلی شود که کارکشته‌‏تر و تواناتر باشد. طرح دولت وحدت ملی هم به این منظور مطرح شد. آقای هاشمی هم گفت که این طرح از سوی اصولگرایان مطرح شده است. می‌‏خواستند اصولگرایی را نجات دهند زیرا احساس کردند که ارزش‌‏های اصولگرایی از ریشه در خطر قرار دارد و باید بازسازی شود. بخشی از این اختلافات هم بر سر تقسیم غنائم ایجاد شده است.

وحدتی را که این‌‏ها می‌‏گویند دو گونه مطرح شد. یکی را محسن رضایی و دیگری را ناطق نوری مطرح کرد. هدف هر دو وحدت، نه گفتن به احمدی‌‏نژاد بود. روزنامه کیهان هم موضع گیری کرد و گفت که روی یال کوه نایستید. یال کوه به نقطه‌‏ای از کوه می‌‏گویند که از دو طرف، ما را می‌‏بینند. این حرف کیهان، توهین به همه بود. منظورش این بود که باید یک مقدار پایین‌‏تر از یال کوه ایستاد تا ضربه نخورد و کسی حق ندارد در یال بایستد.
برای ما قرارگرفتن احمدی‌‏نژاد در مقابل خاتمی بهترین گزینه است، البته هر فرد دیگری هم می‌‏تواند جای احمدی‌‏نژاد قرار گیرد. اما انتخابات دو قطبی مناسب است.
میرحسین موسوی هم نمی‌‏آید. من و موسوی مدت‌‏ها با یکدیگر همکار بودیم، دانشگاه بودیم، در گروه علوم سیاسی هم‌‏گروه بودیم، بنابراین با شناختی که از او دارم می‌‏دانم که نمی‌‏آید. البته میرحسین انسان توانمندی است و حضورش به نفع اصلاح‌‏طلبان خواهد بود اما نمی‌‏آید.
میرحسین موسوی از طیف اصلاح‌‏طلبان است و اصولگرایی به معنای موسوم در این زمانه را نمی‌‏پذیرد.

میرحسین موسوی فرد به روزی است و مطالعه می‌‏کند. به نحوی که میزان مطالعاتش از من بیشتر است. هر روز روزنامه‌‏ها را می‌‏خواند و از اخبار روز آگاه است. می‌‏دانم که اگر خاتمی به صحنه بیاید، مهندس موسوی از او حمایت می‌‏کند و عکس آن هم صحیح است. یعنی با حضور میرحسین، خاتمی از او حمایت خواهد کرد همان طور که قبلاً هم حمایت کرد. البته نباید به حرف این و آن در مورد آمدن یا نیامدن میرحسین توجه کرد بلکه تا خودشان اعلام نکند، هیچ چیز قطعی نخواهد بود.

در مقطع کنونی نقش دانشجویان بسیار وسیع است و البته دانشگاه‌‏های زیادی در کشور اعم از آزاد، دولتی، پیام‌‏نور و علمی‌‏کاربردی وجود دارد که اکثر این‌‏ها اصلاح‌‏طلب هستند. البته دانشجویان باید با ملاحظات خودشان به صحنه بیایند، مانند دانشجویان دانشگاه شریف که ضمن دعوت از خاتمی، سوالاتی را مطرح کردند وخواستار پاسخگویی خاتمی به آنها شدند.
دانشجویان هم مثل خودمان هستند. مگر ما دربست از کسی حمایت کردیم؟ هیچ‌‏گاه و حتی دوم خرداد هم به طور دربست هم از کسی حمایت نکردیم. حتی در مواقعی شاید انتقادات من گزنده‌‏تر از دیگران بود.

س: سردار فیروز آبادی اخیراً اظهاراتی داشت که به نظر می‌‏رسد بخشی از انتقادات ایشان متوجه اصلاح‌‏طلبان بود. نظر شما چیست؟

حجاریان: نه. روی صحبت فیروز آبادی با اصولگرایان بود. گفت افرادی که در دولت ومجلس هستند. به نظرم منظورش لاریجانی بود. اگر هم منظورش اصلاح‌‏طلبان بوده‌‏اند، نباید واکنش نشان داد.

س:اظهارات اخیر بوش مبنی بر حمایت از اصلاح‌‏طلبان خاورمیانه موجب هجمه‌‏هایی به اصلاح‌‏طلبان در داخل کشور شد.آیا به راستی منظور بوش هم‌‏طیفان شما بوده‌‏اند؟
حجاریان: خیر.منظور بوش اصلاح‌‏طلبان منطقه مانند ابومازن و حریری بود و متوجه ما نمی‌‏شد. او حرفی از اصلاح‌‏طلبان ایران نزده است. آمریکا معتقد است که اصلاح‌‏طلب و اصولگرا در ایران سر و ته یک کرباس هستند و تفاوتی با هم ندارند
.