ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

کارنامه دولت شجاع، انقلابی و جسور احمدی نژاد

شجاع ترین دولت ج. اسلامی

واردات را به 150 میلیارد دلار رساند!

 
 
 
 
 

آمارهای رسمی واردات کشور درباره افزایشی واردات طی سه سال اخیر، از سوی خبرگزاری ایلنا بررسی و اعلام شد.

بر اساس این آمار، میزان واردات کشور در دولت هشتم مجموعاً 108 میلیارد دلار طی 4 سال بوده است. طی مدت 3 سال در دولت نهم این واردات به 150 میلیارد دلار رسید.
میانگین واردات کشور در چهار ساله دولت خاتمی 27 میلیارد دلار و در 3 ساله دولت احمدی‌‏نژاد 50 میلیارد دلار بوده که بیانگر 2 برابر شدن واردات سالیانه کشور طی 3 سال اخیر است.

این خبرگزاری اضافه می کند: دولت نهم با واردات بی‌‏رویه چوب حراج بر منابع نفت و گاز کشور زده است.

رقم پیش‌‏بینی شده برای واردات در سال 1386 در قانون برنامه چهارم توسعه 537/36 میلیارد دلار بوده است که اکنون تفاوتی 9/54 درصدی را نشان می‌‏دهد. و حاصل اینکه در سال اول اجرای برنامه چهارم توسعه 25/1 برابر، در سال دوم 2/1 برابر و در سال سوم 5/1 برابر آنچه در برنامه پیش‌‏بینی شده، کشور واردات داشته است. در همین حال بر اساس آمارهای گمرکی، در سال‌‏های پس از 76 تا 83 (دوره دولت خاتمی) سهم عمده واردات به کالاهای سرمایه‌‏ای و واسطه‌‏ای که نقش عمده و مستقیمی در تولید و اشتغال دارند، تعلق داشته است، اما گزارش‌‏های اعلام شده اخیر حاکی از تغییر ترکیب کالاهای وارداتی به سمت واردات کالاهای مصرفی در دوره دولت نهم است.

در دولت نهم، تغییر تركیب واردات به سهم بسیار بیشتر كالاهای مصرفی موجب شده است كه افزایش حجم واردات نه‌تنها اثر مثبتی بر رشد اقتصادی كشور نداشته باشد، بلكه با ورود كالاهای مصرفی به كشور، بخشی از بازار تولید داخل به تصرف اجناس خارجی درآمده و عملاً تولید ناخالص داخلی و اشتغال آسیب دید.