ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

احمد جنتی یا علی خامنه ای

کارگزار کدامیک

رئیس جمهور بعدی خواهد بود؟

 
 
 
 
 

درآخرین روزهای هفته گذشته، دو سخنرانی پرده از آن تدارکاتی برداشت که در پشت صحنه جریان دارد تا تکلیف سکان ریاست جمهوری در انتخابات آینده را روشن کند.

رهبر جمهوری اسلامی طی سخنانی با سخنرانی ها و موضع گیری ها، کاندیدا شدن ها و اعلام انصراف ها برای انتخابات آینده ریاست جمهوری مخالفت کرد و گفت بحث انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام است و باعث اختلاف و رویاروئی در میان مسئولان می شود.

وی درحالی چنین توصیه و در واقع راهنمودی را با قاطعیت طرح کرد که خود با سخنرانی درجمع هیات دولت که چند پیش به دیدار وی رفته بودند، به دولتیان گفت: "چنان تصمیم بگیرید و عمل کنید که انگار برای 5 سال آینده چنین می کنید." یعنی باقی مانده 4 سال اول باضافه 4 سال بعدی!

اما این خطاب به هیات دولت بود و نه شخص رئیس دولت و این گرهی ترین نکته در سخنرانی رهبر بود، چرا که حداقل در گام نخست ترکیب کابینه و دولت را می خواهند نگهدارند و تغییر در سطح رئیس جمهور و معاونان او صورت گیرد.

دو سخنرانی و اعلام تصمیم، نشان داد که کسانی در راس حاکمیت کنونی مخالف تغییر راس مدیریت دولت اند و در راس این کسان احمد جنتی قرار دارد که دبیر شورای نگهبان است و شاید انتخابات آینده ریاست جمهوری آخرین دسته گلی باشد که او فرصت به آب دادن آن را دارد. زیرا، گرچه خود را استوار و حاضر به حضور در صحنه نشان میدهد، اما قدم به 83 سالگی گذاشته است. حتی اگر در این سن بتوان خوب راه رفت و در نماز جمعه ژ3 هم بدست گرفت، اما مغز و هوشیاری به زور ژ3 کار نمی کند.

احمد جنتی در شورای استانداران سراسر کشور که به تهران احضار شده بودند تا برای انتخابات آینده ریاست جمهوری توجیه شوند، گفت که دستگاه حکومتی و دولتی اکنون یکدست است و این یکدستی باید حفظ شود. یعنی از انتخابات آینده آن کسی بیرون بیاید که میوه کنونی حکومت یکدست است.

او در یک تصمیم شتابزده دیگر که 24 ساعت بعد از سخنان رهبر اعلام شد، در نفی و رد توصیه رهبر مبنی بر خود داری از گرم کردن زودهنگام تنور انتخابات، هیات نظارت بر انتخابات آینده را رسما به وزارت کشور ابلاغ کرد. اما در پشت این ابلاغیه هدف دیگری هم نهفته بود که با انتخابات آینده در ارتباط مستقیم است و آن نشان دادن چنگ و دندان به آن گروه از مجلسیان اصولگرا بود که پا را در یک کفش کرده اند تا "کردان" وزیر کشور بی مدرک اما گوش به فرمان آقای جنتی را استیضاح کنند. حتی پرونده انحرافات اخلاقی او – اشاره به پرونده ازاله بکارت وی در سال 1357- را در مجلس رو خواهند کرد.

احمد جنتی به مجلسیان نشان داد که "کردان" چنان مورد وثوق اوست که علیرغم توصیه رهبر به آتش نکردن زیر تنور انتخابات، حاضر است هیات نظارت انتخابات را، زودهنگام به وی معرفی کند و یا آن را بهانه ای کند برای اعلام حمایت خود از "کردان".

به این ترتیب و با این نامه و آن سخنرانی در جمع استاندارانی که زیر نظر "کردان" خدمت می کنند، آقای جنتی نشان داد که احمدی نژاد همچنان رئیس جمهور برگزیده اوست. رئیس جمهوری که مراتب فرمانبرداری خود را در جریان اجرای فتوای قتل دکتر سامی نخستین وزیر بهداری جمهوری اسلامی و از مقلدان آیت الله منتظری  به احمد جنتی نشان داد. فتوائی که احمدجنتی صادر کرده بود.

آن توصیه رهبر به آتش بس و پرهیز از تبلیغات زودهنگام انتخاباتی، تنها از سوی احمد جنتی چک بی محل ارزیابی نشد. بلکه خود امضاء کننده آن چک هم می دانست که با آن چک می خواهد اصلاح طلبان را دنبال نخود سیاه بفرستد. آن توصیه حکومتی- رهبری برای امثال خاتمی و حسن روحانی و شیخ مهدی کروبی بود. به همین دلیل و قبل از این سخنرانی، علی لاریجانی و علی اکبرولایتی در دو مصاحبه جداگانه، با صراحت اعلام کردند که برای انتخابات آینده ریاست جمهوری کاندیدا نمی شوند.

اما، باز هم همه جدول های خالی این شطرنج پر نشده اگر به نقش و وظیفه حجت الاسلام پورمحمدی اشاره نشود. درحالیکه کروبی و خاتمی و حبیبی به یکباره مهرسکوت انتخاباتی بر لب زدند و تنها، خاتمی اشاره کرد که "معلوم نیست برای انتخابات کاندیدا شود" و هر سه به سفرهای پیش انتخاباتی خود به شهرها و استان های کشور و حضور در مجامع و مجالس و همایش ها برای سخنرانی و شرکت درپرسش و پاسخ ها فعلا خاتمه دادند، پورمحمدی به بهانه سرکشی به واحدهای بازرسی کل کشور، سفرهای استانی خود را با وسیع ترین پوشش خبری آغاز کرد. او به بهانه تغییر مدیربازرسی استان بوشهر و معرفی مدیر جدید، در موقعیتی ویژه با نخبگان، دانشگاهیان، مدیران، روحانیون و حتی دانشجویان و طلبه های این استان دیدارهای جداگانه کرده و ضمن سخنرانی برای آنها به پرسش هایشان نیز پاسخ داد. امری که با چنین پوشش خبری در 30 سال گذشته بی سابقه بوده است.

بخشی از سخنرانی پورمحمدی را در بوشهر که روزگذشته خبرگزاری های داخلی منتشر کردند در ادامه این تفسیر می خوانید؛ اما قبل از آن ترسیم این تابلو بی پشتوانه نیست:

1- دولت و اهداف آن بله، اما مدیر آن را اگر بتوان عوض کرد، به صلاح است.

2- احمدی نژاد 4 سال تجربه دارد و برای 4 سال بعدی هم می توان او را تحت کنترل بیشتر نگهداشت.

اگر اولی را نظر رهبر بدانیم و دومی را نظر احمد جنتی، آنوقت وزنه ای که یکی از این دو کفه را به ضرر کفه دیگر سنگین می کند، تمایل و نظر فرماندهان سپاه است. گرچه حوزه علمیه قم هم عمدتا دل خوشی از احمدی نژاد ندارد و فراتر از آن: نگران سرانجام تلخ سیاست ها و مدیریت او هستند!

شاید با کنده شدن احتمالی "کردان" از وزارت کشور بتوان توان و قدرت احمد جنتی در حمایت از احمدی نژاد را حدس زد!

حال چند بند از سخنرانی های متعدد و جلسات پرسش و پاسخ پورمحمدی وزیر کشور برکنار شده احمدی نژاد و رئیس برگزیده بازرسی کل کشور و دبیر شورای نظارت بر دستگاه های اجرائی کل کشور را در سفر 48 ساعته وی به بوشهر بخوانید:

 

ایسنا: رئیس سازمان بازرسی كل كشور در سفر به استان بوشهر در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد و طلاب و روحانیون استان  به سوال‌های دانشجویان و طلاب درباره مسایل مختلف پاسخ داد. او از جمله گفت:

همان مسائلی را که قبلاً در دولت به‌عنوان کارشناس و صاحب‌نظر برای حل مشکلات مردم بحث و چانه‌زنی می‌کردیم الآن هم با همان هدف این بحث‌ها را طرح می کنم. حالا اگر دیگران می‌خواهند بزرگ‌نمایی کنند و فضای رسانه‌ای را داغ کنند، آن چیز دیگری است.  این‌ها بحث کارشناسی است، قبلاً هم می‌گفتیم حالا هم می‌گوییم و آینده هم خواهیم گفت. فضای کشور را با نگاه منطقی و کارشناسی باید جلو برد. این‌طور نیست که شما یک چیزی بگویید و ما هم بگوییم تسلیم شدیم، بحث و جدل و استدلال می‌کنیم و قرینه و شاهد می‌آوریم تا چیزی را بپذیریم. در مباحث عمومی کشوری هم همین جور است. بی‌قانونی و بی‌انضباطی و ارائه آمار غلط به مردم هزینه زیادی را بر دوش مردم می‌گذارد. باید آمار صحیح و گزارش‌های درست به مردم داد و وضعیت جامعه را بخوبی و شفافیت برای مردم تبیین کرد.

پورمحمدی در پایان سخنانش، از تلاش‌ها و خدمات ابوالفضل غنچه‌ارغوان مدیرکل قبلی بازرسی بوشهر تقدیر و غلامحسین کرمی را به سمت مدیرکل جدید بازرسی استان بوشهر معرفی کرد.