ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

خاتمی: با دو مشکل روبرو هستیم

نفوذی های متحجر

گرایش های منحرف اصلا ح طلب

 
 
 
 
 

خاتمی در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون قم که در تهران به دیدارش رفته بودند گفت:

ممکن است کسانی بگویند من محور انقلاب هستم و هرکسی در هر جایگاهی غیر از این را گفت باید دفع شود ولو این‌که او علاقمند به امام و انقلاب باشد، بنابراین نباید در مجلس و دولت بیاید. ما این دیدگاه را خیلی خطرناک می‌دانیم.

تردیدی نیست هر کسی که در انتخابات بعدی می‌آید باید برنامه داشته باشد؛ نمی‌توان با شعار مملکت را اداره کرد آن هم شعاری كه خلاف آن رفتار شود و مردم را دل زده کند.

برنامه داشتن کار مشکلی نیست، برنامه خوب وجود دارد؛ 4 برنامه برای اداره کشور نوشته شده است؛ در دوران اصلاحات چشم‌انداز بیست ساله تدوین ش.

مهم‌تر از برنامه این است که باید جمع‌بندی روشن‌تری نسبت به تفکری که معتقدیم درست‌تر است و از متن انقلاب، اندیشه‌های امام و شرایط زمان و مکان و نیازهای جامعه ما برآمده است و اسم آن اصلاح‌طلبی است و دو بار به رای مردم گذاشته شده و مورد تایید قرار گرفته است، به عمل آید و بتوانیم همه دور آن جمع‌بندی، منسجم جمع شویم. البته باید حدود و مرزهای خودمان را هم مشخص کنیم. هم در مقابل تحجر، واپس گرایی و عوامل نفوذی که هیچ نسبتی با امام و انقلاب ندارند و هم در برابر گرایش‌ها و اندیشه‌هایی که با دین و امام و مصالح ملی نسبت درستی ندارند. البته این‌ها را بارها در اظهارات و نوشته‌ها و گفته‌هایم بیان کرده‌ام ولی فکر می‌کنم تدوین و بیان روشن و مجدد آن لازم است.

شخص من تاملات جدی درباره حضور خود در انتخابات دارم. البته شخصا هیچ اشتیاق و علاقه‌ای برای بازگشت به قدرت ندارم اما سرانجام هرچه وظیفه‌ام باشد انجام می‌دهم. ما به دنبال قدرت آن هم رسیدن به هر منصبی به هر قیمتی نیستیم. ما هویتی داریم و نمی‌توانیم از آن دست برداریم. ما اگر بیاییم با هویت خود خواهیم آمد و اگر بیاییم باید بتوانیم با هویت خود به اسلام، ایران و ملت خدمت کنیم. اگر آمدن مستلزم این باشد که هویت خود را از دست بدهیم و برای رسیدن به قدرت طوری دیگر بیاییم؛ ما اهل این طور آمدن نیستیم.

اگر بتوانیم کار کنیم، می‌آییم ولی اگر زمینه برای کار کردن فراهم نباشد این خدمت به اسلام و ایران نیست که بیاییم. باید کسی بیاید که بتواند در این عرصه کار کند.

امکانات بنده محدود است و راه بسیاری از امکانات را هم به روی‌مان می‌بندند و بنده هم که حاضر نیستم از هر راهی به آن امکانات برسم، وگرنه دلم می‌خواهد بنیاد باران به صورت فکری و اجتماعی و نه سیاسی و حزبی فعال شود و مبنای کارش اندیشه اصلاح‌طلبی و کارهای گسترده فرهنگی، علمی، تحقیقی و اجتماعی گوناگون باشد و گامی به پیش برداریم.

در ابتدای این دیدار حاضرین دیدگاه‌ها و نظرات خود پیرامون وضعیت کنونی کشور و انتخابات آینده ریاست جمهوری را بیان کردند.