ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

طالبان افغانستان، بار دیگر

به دروازه های کابل رسیده اند

محمد اسحاق فیاض- سایت مشعل

 
 
 
 

كارشناسان غربی درست درآغاز سال شمسی بود كه خبراز تضعیف طالبان دادند و ادعا كردند كه گروه طالبان در سایه افزایش نیروهای خارجی و تدابیر امنیتی ناتو و ائتلاف تضعیف گردیده است. اما طولی نكشید كه طالبان خونین ترین پاسخ را به این نیروها دادند و طولی نكشید كه همین كارشناسان اعتراف كردند كه آمار خشونت ها و جنگ ها درافغانستان  درسال جاری 40 درصد افزایش یافته است.

باافزایش خشونت های خونین در طول سال  كارشناسان سیاسی ونظامی نه تنها دیگر از تضعیف گروه طالبان سخن نمی گویند، بلكه از طالبان مدرنی سخن میگویند كه با وسایل و تجهیزات مدرن امروز آشنایی دارند. طالبانی كه دیروز تصویر برداری را حرام می دانستند و كاست های موسیقی و فیلم را شكستانده و برپایه های برق آویزان می كردند، اكنون از فیلم، تصویربرداری، عكس و انترنت و وسایل مخابراتی پیش رفته و زبانهای مختلف دنیا در  راستای اهداف و نظرات خود استفاده می كنند.

طلبان مدرن نامی است كه امروز روی گروه طالبان گذاشته شده است. روزنامه واشنگتن پست یكی از روزنامه های امریكایی است كه در تحلیلی از فعالیت های جدید گروه طالبان آن را طالبان مدرن نام نهاده و گستره فعالیت های این گروه را تحلیل کرده است. این روزنامه می نویسد: یکسال قبل طالبان یک گروه شورشی ضعیف بود که گاه و بیگاه شبیخون می زد، مدارس خالی را به آتش می کشید، نامه های شبانه پخش می کرد و در مناطق روستایی جنوب حملاتی متمرکز داشتند. اما امروز، این گروه یک سازمان شبه نظامی بزرگتر، مسلح تر، مطمئن تر است که قادر است حملات مستمر صورت دهد. نیروهایش تقریبا در همه ولایت های افغانستان فعالیت می کنند و بسیاری از بخش های اطراف پایتخت را در کنترل دارند. مبارزان این گروه به سفارت خانه ها و زندان ها حمله می کنند و به جان رئیس جمهور نیز سوء قصد می کنند. نیروهای امدادی خارجی و دهها افغان را به قتل می رسانند.

این روزنامه افزوده است: جنبش جدید طالبان یک ساختار موازی با دولت ایجاد کرده است که شامل شورای مالی و دفاعی است و قضات و مقامات را در برخی مناطق منصوب می کند. این ساختار برای خود "وب سایت" و دستگاه تبلیغاتی بیست و چهار ساعته دارد که بسیار سریعتر از مقامات غربی و افغانی حکومت کارها را مدیریت می کند.

واشنگتن پست نوشته است، طی دو سال گذشته، جنبش طالبان تحت تاثیر افزایش نارضایتی ها از دولت کرزی تقویت شده است. دولت کرزی نتوانسته است امنیت و رفاه را به اکثر مناطق افغانستان بیآورد. عمیق شدن تنفر و انزجار مردم از آمریکا و ناتو به سبب کشتار غیرنظامیان عامل دیگر تقویت طالبان است.

این روزنامه افزوده است، هیچکس باور نمی کند که شورشیانی که تعدادشان به ده تا پانزده هزار نفر می رسد، هم اکنون قادرند کابل را تصرف و دولت کرزای را که  توسط بیش از یکصد و سی هزار نیروی بین المللی محافظت می شود سرنگون کنند. اما حملات پی در پی در مناطق شهری در ماههای اخیر بویژه انفجار در سفارت هند و حمله به یک مراسم رژه که کرزای نیز در آن حضور داشت، کابل را به منطقه ای نا امن تبدیل کرده و افکار عمومی را نیز از دولت دور کرده است. حمله در زندان قندهار و حمله به نیروهای فرانسوی كه در آن ده سرباز فرانسوی كشته شدند و نیز حملات انتحاری متعدد و همزمان بالای پایگاه امریكا در یكی از ولایات جنوبی و نیز كمین و محاصره نیروهای امریكایی در ولایت نورستان و چندین حملات مرگبار دیگر نشان میدهد كه ساختار تشكیلاتی طالبان كاملا تغییر كرده و نسبت به گذشته بسیار پیشرفته شده است.