ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

نخست وزیر سابق نروژ:

بحث های خطرناک

در کنارحرف های خطرناک

امیدوارم پروسه­ موجود میان ایران و ایالات متحده و همچنین همکاری ایران با آژانس بین­المللی انرژی اتمی به آن مرحله اطمینان بخش برسد که ایران از انرژی هسته­ای برای رسیدن به اهداف نظامی استفاده نمی­کند.

 
 
 
 
 

علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم که برای شرکت در اجلاس بین المجالس به ژنو رفته بود، سفری هم برای مذاکره به فنلاند کرد و به ایران بازگشت. با آنکه وی برای شرکت در بین المجالس به اروپا رفته بود، اما محور گفتگوها و مصاحبه های مطبوعاتی و مذاکرات سیاسی او همچنان مسائل اتمی ایران بود. این درحالی است که گفته می شود برخی مقامات مرتبط با شورای امنیت و مسائل اتمی ایران بدلیل آنکه در حاشیه و یا متن مصوبات مربوط به تحریم های ایران قرار دارند، از سفر به اروپا خودداری می کنند. از جمله آقا زاده رئیس انرژی اتمی ایران.

شاید آخرین گفته های لاریجانی در مصاحبه مطبوعاتی که در پایان اجلاس بین المجالس انجام داد و خبرگزاری اسوشیتدپرس آن را مخابره کرد را بتوان، چکیده اصلی مواضع اتمی او در این سفر قلمداد کرد.

او دراین مصاحبه و در پاسخ به پرسشى که از وی درباره هشدار "جان مک کین" کاندیدای جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا گفت: «ما هيچ مخالفتى نداريم که آنها(امریکائی ها) آواز بخوانند، اما فراموش نکنید که بمب واقعى موضوع خنده دارى نخواهد بود. ما مطمئن هستيم اگر آنها اين اشتباه(حمله به ایران) را مرتکب شوند، از خواب بيدار­شده و با يک کابوس روبرو خواهند شد.»

مک کین چند ماه پیش در پاسخ به سئوالی که درباره فعالیت های اتمی ایران از وی کرده بودند به تقلید از یک آواز امریکائی خوانده بود: "بمب، بمب، بمب ايران".

همزمان با حضور لاریجانی در ژنو، نخست وزیر سابق نروژ که در اجلاس گفتگوی ادیان در ایران شرکت کرده بود در گفتگوئی برای انتشار در سایت "دیپلماسی ایران" بصورت غیر مستقیم از فعالیت های نظامی- اتمی ایران ابراز نگرانی کرد. او که اکنون ریاست موسسه حقوق بشر و صلح اسلو را برعهده دارد گفت:

"... باید بگویم مباحث خطرناکی بوجود آمده است و حرف­های خطرناکی زده می­شود. من امیدوارم که پروسه­ موجود میان ایران، ایالات متحده و همکاری میان ایران با آژانس بین­المللی انرژی اتمی به مرحله اطمینان بخشی برسد که بر اساس آن اطمینانى بوجود بیآيد که ایران از انرژی هسته­ای برای رسیدن به اهداف نظامی استفاده نمی­کند."

و باز، در آستانه بازگشت لاریجانی از فنلاند به ایران، "ژان لوئی بیانکو" نماینده حزب سوسیالیست فرانسه در پارلمان این کشور، شاید نگران از مذاکرات نه آشکار بوش - سرکوزی برای تدوین پرتکل دیدار قریب الوقوع سران 7 کشور بزرگ سرمایه داری جهان که قرار است در ابتدای ماه نوامبر تشکیل شود، در مصاحبه با رادیو فردا، با اشاره به سفرهای اخیری که به ایران داشته گفت:

در تهران، ما به مقام های ايران گفتيم که آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنان نسبت به برنامه اتمی ایران تردید و نگرانی هائی دارد. به آنها گفتيم با تحقيقات فعلی ما و گفتگو هايی که در ایران داشته ايم، مشاهده می کنيم فعاليت هايی در جريان است که می توانند جنبه نظامی داشته باشند. ما اثری از برنامه هسته ای غير نظامی نمی بينيم. ما از ایرانی ها  پرسيديم که تکنولوژی و برنامه ها و مراکز هسته ای چه؟ و کجا هستند؟

 

همچنین پایان سفر لاریجانی و بازگشت او به ایران، همزمان شد با جدیدترین اعلام مواضع جلیلی رئیس شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی که شاید بتوان آن را دهن کجی به مذاکرات و نقشی که لاریجانی در سفر به ژنو و فنلاند ایفاء کرد تلقی کرد. او گفت: غنی سازی در ایران با قدرت و تا به آخر دنبال خواهد شد!