ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

منتظر واکنش نقدی مردم

در برابریارانه نقدی باید بود!

مرتضی الویری

 
 
 
 

ماليات بر ارزش افزوده مزاياى متعددى نظير شفاف سازى اطلاعات مالى، كاهش حجم فعاليت اقتصاد زير زمينى و بخش خاكسترى اقتصاد، استمرار دريافت‌هاى دولتى، اثر توزيعى و بهبود الگوى مصرف، انعطاف پذيرى در شرايط رونق و ركود، گستردگى پايه مالياتى و افزاش درآمد خالص مالياتى و كاهش هزينه وصول دستگاه مالياتى دارد. لازم به ذكر است كه در دولت سابق نرخ 7 درصد براى اين ماليات در نظر گرفته شده بود ولى دولت فعلى اين رقم را به 3 درصد كاهش داد. بنابراين پيش از آنكه ماليات بر ارزش افزوده نقش درآمدزائى براى دولت داشته باشد نقش شفاف سازى آن در كشور ما داراى اهميت مضاعف است .

مع‌الاسف در كشور ما به دليل حاكميت اقتصاد نفتى فرهنگ مالياتى جا نيفتاده است. اين ضرب المثل را در مورد ماليات شما مى توانيد در بسيارى از كشورهاى توسعه يافته بشنويد: "از دو چيز نمى توان فرار كرد، مرگ و ماليات". اما در كشور ما به دليل اينكه فرهنگ مالياتى جانيفتاده و ضمناً سيستم شفافى در اين زمينه وجود ندارد، بسيارى از مؤديان به دنبال گريز از ماليات هستند و فساد در اين زمينه بيداد مى كند. ماليات بر ارزش افزوده حتى اگر درآمد چندانى براى دولت نداشته باشد از اين نظر كه موجب شفاف سازى مى شود و راههاى فرار مالياتى را مى بندد بايستى مورد مداقه و توجه قرار گيرد.

تجربه روزهاى اخير نشان داد، ماليات بر ارزش افزوده عليرغم اينكه از 21 سال پيش تاكنون بر روى آن كار شده، در مقام اجرا و عمل بنا به دلايل مختلف با مشكل مواجه مى شود. حال چگونه دولت مى خواهد طرح نقدى كردن يارانه‌ها را كه هنوز بصورت مدون عرضه نشده با عجله اجرا نمايد؟ پرداخت پول نقد به مردم يك روى سكه است كه توسط رئيس جمهور فقط همين روى سكه به نمايش درآمده است، اما روى ديگر سكه يعنى افزايش قيمت حامل‌هاى انرژى و چندين برابر شدن قيمت برخى از كالاها و خدمات و اتفاقات تبعى آن داراى ابعادى به مراتب گسترده تر از موضوع ماليات بر ارزش افزوده است كه اگر با عجله و بدون مطالعه اجرا شود، حاكميت هرگز توان مواجهه با عواقب آن را ندارد. (خلاصه شده از سایت امروز)