ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

تغییرات در رادیو زمانه و... افشای سفرهای خبری به ایران

سفرای اکردیته امنیتی و سیاسی

وزارت اطلاعات و احمدی نژاد

 
 
 
 

در سطح مدیریت رادیو زمانه تغییراتی انجام شده است. از جمله، مدیر این رادیو تغییر کرده است. آنگونه که گفته می شود، دلیل این تغییر و تحول سفر یکی از نویسندگان و گزارشگران مقیم خارج این رادیو به ایران بوده است. درباره این سفر که آن را وسیع تر از یک سفر و یک تن از کارکنان این رادیو ذکر می کنند و همچنین نقش هدایتی و حتی سفر یا سفرهای مسئول برکنار شده این رادیو به ایران نیز اخبار و اطلاعات مختلفی پخش شده است. مدیریت این رادیو متشکل از 3 هلندی و دو ایرانی است و این مدیریت، آقای جامی را از مسئولیت رادیو زمانه عزل و وی را تا پایان سال میلادی که پایان مهلت قرار داد وی است، تنها بعنوان مسئول سایت اینترنتی رادیو تعیین کرد.

پیش از این تصمیمات، عیسی سحرخیز معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت خاتمی طی مقاله ای که در ایران منتشر شد، اشاره به این رفت و آمدها و از جمله سفر خانم معصومه ناصری گزارشگر رادیو زمانه به تهران و باز بودن همه راه های ارتباطی برای وی کرده بود. راه هائی که برای فعالان مطبوعاتی داخل کشور مسدود است.

مسئله ای که درحاشیه تحولات اخیر در رادیو زمانه مطرح می کنند، برخی همسوئی های اخیر این رادیو با سایت های دولت و حاکمیت کنونی است. که البته این نمی تواند زیاد جدی باشد، زیرا دراین زمینه رادیو بی. بی. سی و سایت این رادیو با امید باز کردن دفتر تلویزیون بی. بی. سی در ایران پیشگام است!

مهم تر از این مسائل، برخی ارتباط ها و خط گیری ها از حکومت و انتقال اطلاعات داخلی برخی رادیوها و سایت های خبری به محافلی در داخل کشور است که به آن اشاره می شود. در همین ارتباط اشاره به افشاگری اخیر یکی از نویسندگان یک سایت پر بیننده روازنه خبری  می شود که در خارج از کشور فعال است. این نویسنده اخیرا به ایران سفر کرده و برای خروج از کشور دچار همان مشکلی می شود. او سرانجام می پذیرد که در برابر پس گرفتن پاسپورت و اجازه خروج، از خارج کشور هر اطلاعاتی را که درباره فعالیت های آن سایت پیدا می کند به محافل امنیتی داخل کشور منتقل کند. این فرد پس از رسیدن به کشور محل اقامت خود، سرانجام این ارتباط را در تماس با برخی سازمان های مدافع حقوق بشر فاش می کند و جزئیات گفتگوها و قرار و مدارهای امنیتی خویش در ایران را شرح می دهد.

درهمین رابطه مشخص می شود که دایره این ارتباط ها، به این نویسنده و خبرنگار خلاصه نشده و گزارشگران برخی سایت ها و رادیو ها و تلویزیون های فارسی زبان دیگر را نیز شامی می شود.

حتی گفته می شود، این طرح در دولت احمدی نژاد و به ابتکار محسنی اژه ای وزیر اطلاعات و امنیت که پیشتر نماینده قوه قضائیه درهیات نظارت بر مطبوعات بوده و با اطلاعات و تجربه ای که وی در امور خبری و مطبوعاتی داشته به اجرا گذاشته شده است. وزارت اطلاعات دوران محسنی اژه ای به همین دلیل با سفر به داخل کشور افراد شناخته شده فعال در برخی سایت ها و رادیوهای خارج کشور موافقت می کرده است.

گامی فراتر از تله گذاری برای رادیوها و سایت های مطرح خارج از کشور، باز میگردد به مسئله بازداشت خانم "هاله اسفندیاری" که همزمان با ضبط پاسپورت و ندادن اجازه خروج به خانم "عظیما" گزارشگر رادیو فردا در تهران صورت گرفت، که برای دیدن مادر خود به ایران سفر کرده بود.

هاله اسفندیاری که همسر "شائول بخاش" از تفسیر نویسان مهم کیهان انگلیسی(از جامعه اقلیت مذهبی کلیمی های ایران) در سالهای پیش از انقلاب بهمن است، پس از بیرون آمدن از زندان وزارت اطلاعات و امنیت و اجازه خروج از کشور، هیچ اشاره ای به دیدارها و مذاکراتش در دوران بازداشت نکرد و به فعالیت هائی که در ارتباط با برقراری مناسبات بین ایران وامریکا داشت ادامه داد. گفته می شود آن بازداشت و رهائی که در دولت احمدی نژاد روی داد، تبدیل به پل ارتباطی شد که از روی آن پرفسور "حمیدمولانا" و "هوشنگ امیراحمدی" گذشته و به سفرای اکردیته و سیار احمدی نژاد بین ایران و امریکا تبدیل شدند! حتی، شاید موضع گیری اخیر و جنجال برانگیز مشاور احمدی نژاد "رحیم مشائی" درباره مردم اسرائیل بی ارتباط با دوران بازداشت و رهائی خانم اسفندیاری و شوهرش شائول بخاش نباشد.