ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

گزارش رئیس کل بانک مرکزی از آینده ای تیره

پایان دوران خوش

فروش نفت و سیل واردات

 
 
 
 
 

رئیس کل جدید بانک مرکزی که قرار است سیاست های انبساطی را جانشین سیاست های انقباضی رئیس کل قبلی بانک مرکزی در دولت احمدی نژاد کند، از نتایج سقوط قیمت نفت در بازار جهانی سخن گفت. "محمود بهمنی" رئیس کل بانک مرکزی در همایش خدمات بانکی و صادراتی گفت:

با ادامه کاهش قیمت نفت، تا پایان سال جاری، درآمد ارزی کشور 54 میلیارد دلار کاهش می‌یابد. برای حل این مسئله باید صادرات غیر نفتی را افزایش دهیم.

کاهش قیمت نفت تمام تصمیمات اقتصادی کشورهایی که بودجه آنها وابسته به نفت است را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

باید صادرات غیر نفتی با متنوع کنیم. امنیت سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه خارجی را افزایش دهیم. (رئیس کل بانک مرکزی قطعا بخاطر دارد که تحریم های سازمان ملل سد بزرگ سرمایه گذاری خارجی درایران است، اما اشاره ای به آن نکرد و خبرگزاری ها نیز چنین اعترافی را از او مخابره نکردند.)

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به انتقادهای رو به افزایشی که درباره جارو کردن صندوق ذخیره ارزی (آخرین تعبیری که حسن روحانی دبیر اسبق شورای امنیت ملی در مورد چپاول صندوق ارزی در دولت احمدی نژاد کرده است) گفت:

انتقال از حساب ذخیره ارزی به سرمایه بانکها مصرف ارز تلقی نمی‌شود زیرا این امر می‌تواند باعث اتمام پروژه های‌نیمه‌کاره و تامین مالی آنها شود.

بهمنی درپاسخ به احتمال تورم ‌زا بودن تزریق 60 هزار میلیارد ریال به بانک های کشور گفت: این میزان اعتبار ظرف یک سال از بانکها بازپس گرفته می‌شود تا پایه پولی و تورم افزایش نیابد.

اکنون بسیاری از کارخانجات تولیدی با حدود 25 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. این کارخانجات اگر به 40 درصد از ظرفیت تولیدی دست یابند سود آور می‌شوند؛ بنابراین باید به آنها برای رسیدن به این سطح کمک کرد.

رئیس کل بانک مرکزی بی آنکه از دست و دلبازی دولت در تبدیل پول نفت به واردات و نابودی تولید داخلی طی چند سال اخیر یاد کند گفت:

صادرات غیر نفتی کشور در شش ماهه ابتدای امسال کاهش داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، نگرانی دیگری را طرح کرد و گفت:

به منظور جلوگیری از خروج سپرده‌های بانکی باید از کاهش ارزش پول افراد در سیستم بانکی جلوگیری کرد و قدرت خرید آنها را ثابت نگه داشت.