ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  سخنرانی هاشمی رفسنجانی برای مدرسین قم
فکر نکنید حکومت حق علماست!
 
 
 
 

 

هاشمی رفسنجانی در همان اجلاسی که جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه‌ قم و علمای بلاد در مدرسه‌ امام خمینی قم برپا کرده اند سخنرانی کرد. قبل از او احمدی نژاد سخنرانی کرده بود. احمدی نژاد در سخنرانی خود مدعی کلاه گذاشتن سر امریکائی ها و بور کردن آنها در طرح ربودن خویش، در جریان سفر به بغداد شده بود.

هاشمی رفسنجانی خطاب به همان روحانیونی که پای سخنرانی احمدی نژاد هم نشسته بودند گفت:

شاید برخی از شما در جلسات فقهی خود بگوئید که حکومت حق علماست، ولی من به شما می‌گویم اگر مردم نباشند، این حق عملی نمی‌شود و هیچ‌وقت این‌گونه نبوده که روحانیت به زور بخواهد این کار را انجام دهد و در دین نیز این پذیرفته نیست؛ اگر حکومت زوری باشد، دینی نیست.

اگر فکر کنیم با زور و کودتا می‌شود حکومت کرد باید دانست که این با اسلام سازگار نیست؛ چرا که ما با عقیده‌ مردم کار داریم و اگر نتوانیم کاری انجام دهیم که مردم با اراده و اخلاص دینی فعالیت کنند، در واقع کاری نکرده‌ایم. ما در واقع با اختیار و قبول مردم سر و کار داریم و باید سعی کنیم این اصل در نظام ما حفظ شود و باید توجه داشت که دین اسلام با زور سازگار نیست.

امام (ره) هوشیارانه در این عرصه حضور پیدا کردند؛ امام با مبارزه مسلحانه موافق نبود، البته در مواردی نیز مخالفت نکردند، البته در حد تهدید مسلحانه و تاکید می‌کردند که ما از راه‌های مسلحانه نمی‌خواهیم کاری انجام دهیم و از این راه به نتیجه‌ای نمی‌رسیم.