ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

خشونت در تهران

 به روایت اخبار منتشر شده

طلعت تقی نیا

 
 
 
 

خانم طلعت تقی نیا که مقالاتش در سایت های زنان درایران منتشر می شود و جستجو در ستون حوادث روزنامه ها کم کم  تخصص او شده است، در آخرین مقاله مستندی که در سایت برابری منتشر کرده، ضمن ذکر نمونه های حوادث منتشره در روزنامه ایران، می نویسد:

در مرور و بازبینی حوادث به‎ ‎روشنی جای پای نابرابری قوانین را در بازتولید خشونت، به‎ ‎راحتی مشاهده می کنیم.از طرفی هر اندازه که هزینه های زندگی بالاتر و نرخ مشارکت اقتصادی پایین تر و جمعیت بیشتر باشد ، تعداد موارد خشونت نیز افزایش می یابد. تاثیر هزینه های زندگی وقوع قتل های عمد را افزایش و معنی دار کرده است، زیرا با افزایش هزینه های زندگی تمایل به خشونت از نوع زورگیری و ارتکاب قتل عمد در بین مجرمان بالقوه و مجرمان عادی افزایش می یابد. اعمال خشونت باردرجامعه را نمی ‏توان فقط حادثه نامید بلکه این گونه خشونت‎ ‎هنجارشده وگسترش یابنده، مشکل اجتماعی است و نمایان گرجامعه نا سالم است .

بموجب آماری که به تازگی از سوی مسئولین استان مرکزی ارائه شده، در سال گذشته بیش از ۶ هزار زن معتاد و ۷۲ دختر فراری دستگیرشده اند و۴۲۸ خودکشی زنان در استان مرکزی ثبت شده است. معـاون امـور بـانـوان استانداری مرکز می گوید" بیش از ۶ هزار معتاد زن پارسال در استان مرکزی دستگیر شده اند که میانگین سنی آنان بین ۱۸ تا ۲۵ سال است. ۳۰ درصد معتادان دختر و ۷۰ درصد آنان را زنان تشکیل می دهد. در این مدت ۷۲ مورد دستگیری دختر فراری، ۳۸ مورد جرائم جنسی، ۳۱۸ مورد نزاع دسته جمعی، ۳۲ مورد قتل، ۲۱ مورد خودکشی موفق و هزار و ۴۰۷ مورد خودکشی ناموفق در استان به ثبت رسیده است. این، تنها مربوط به آمار رسمی ثبت شده برای یک استان می باشد که توسط مسئولین ارائه می شود بی گمان آمار واقعی و ثبت نشده بسیار بیش از این می باشد.

- مرور اخبار منتشر شده در ستون حوادث روزنامه ها نشان می دهد- بین افزایش هزینه های زندگی  و قتل عمد رابطه مثبت در کشور وجود دارد.

براساس نتایج تحقیقی که روزنامه اعتماد ملی منتشر کرده، با افزایش هزینه های زندگی تمایل به زورگیری و ارتکاب قتل عمد در بین مجرمان بالقوه افزایش می یابد. این بررسی نشان می دهد که اگر میزان مشارکت اقتصادی تنها یک درصد افزایش یابد از میزان وقوع قتل عمد حدود 6/2 درصد کاسته می شود.  این بررسی در خصوص استان تهران به عوامل دیگری نیز اشاره کرده است، از جمله تراکم زیاد جمعیت و عدم کنترل و نظارت تمامی اماکن، پارک ها و فضاهای برون شهری، عوامل روانی تحریک کننده جرائم قتل عمد از قبیل ترافیک، آلودگی صوتی، آلودگی هوا، انواع تقلب و توسل به شیوه های مختلف تقلب، گروگانگیری برای اخاذی پول، اختلاس، رشوه، قاچاق و فراری دادن کودکان و... قتل و جنایت در استان تهران را تحت تاثیر قرار می دهند. (از این نوشته، مستندات خبری را که همگی نقل اخبار حوادث است، با هدف کوتاه کردن مطلب حذف کرده ایم.)