دو جامعه روحانیت در حوزه علمیه قم، گام به گام مواضع خود را
در باره اوضاع سیاسی و دیدگاه های نوین مذهبی صریح تر بیان می
کنند و متشکل تر می شوند. این سینه به سینه شدن، دوران مشروطه
و دو روحانیت طرفدار استبداد به پرچمداری شیخ فضل الله نوری و
روحانیت طرفدار مشروطه به رهبری ثقت السلام ها را به یاد می
آورد که دو دوره اعدام از میان خود را به حافظه تاریخ سپردند.
کشتار اول را شیخ فضل الله نوری فتوا و حکم داد و اعدام بعدی
را روحانیون مشروطه خواه.
این دو تشکل، روحانیت رسمی و حکومتی حوزه علمیه قم است و دیگری
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم. در اولی روحانیتی جمع شده
که سابقه شاگری آیت الله خمینی را عموما ندارند و از ابتدای
انقلاب هم با نظرات خمینی مسئله داشتند و در دومی شاگردان
خمینی جمع شده اند که از سال اول درگذشت او زیر ضربه اند.
حوزه حکومتی قم را اخیرا سپرده اند به شیخ محمد یزدی رئیس سابق
قوه قضائیه و عضو شورای نگهبان که پرچمدار چاپلوسی از رهبر است
و در دومی پرچم دراختیار حسین موسوی تبریزی است که در زمان
خمینی دادستان بود. در اولی حجتیه رخنه دارد و تفکر غالب در
آن، همان تفکر مذهبی است و در دومی زخم دیدگان حجتیه جمع شده
اند. با این مقدمه، مصاحبه اخیرحسین موسوی تبریزی، با سایت
آفتاب معنای دقیق تری به خود میگیرد.
موسوی تبریزی در این مصاحبه و در ارتباط با سخنان احمدی نژاد
در شهر مشهد مبنی
بر ظهور دستی در آینده نزدیک در خاورمیانه به عنوان علت اشغال
نظامی عراق و همچنین
ارتباط دادن پیروزی انقلاب به صرف خواسته امام زمان(ع) که شب
گذشته (دوشنبه شب) از
صدا و سیما پخش شد(عنوان اول شماره روز گذشته پیک نت) گفت:
با ناسزا گفتن به این و آن و تلاش برای مرتبط دانستن امور
با امام زمان کاری از پیش نمیبرد.
اعلام خطر میکنم که
امروز متاسفانه افکار و اندیشههای انجمن حجتیهایهای عقب
افتاده در جامعه ترویج
میشود، چراکه حجتیهایهای پیشرو هم معتقدند باید کاری کرد.
مرتبط
دانستن همه امور با امام عصر
و رفع تکلیف از خود و دیگران، جز حرف بیگانگان
و اجانب نیست که میخواهند ملت بزرگ ایران را به فتور و سستی
گرفتار کنند.
پیش
از انقلاب نیز اینگونه سخنان همواره
ترویج میشد و کسانیکه این سخنان را مطرح میکردند برای این
بود که کسی به
شاه کاری نداشته باشد و از شاه سلب مسئولیت کنند.
پهلوی
نیز اینگونه دیدگاهها را میپسندید و دوست داشت و
آمریکاییها هم از انجمن
حجتیه و مروجان این اندیشه و نگاه نسبت به مهدویت حمایت
میکردند. |