احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان و امام جمعه
موقت تهران است. او روز جمعه از نامه ای که گفته می شود حسین
شریعتمداری از طرف شیخ احمد جنتی و شیخ محمد یزدی و شیخ مصباح
یزدی نوشته و از هاشمی رفسنجانی خواسته اند در برابر رهبر عقب
نشینی کند دفاع کرد. مدعی اند این نامه 50 امضاء داشته که به
ادعای خبرگزاری کودتا "فارس" بر شمار امضاء ها اضافه نیز شده
است. همه این فشارها برای آنست که هاشمی در مراسم تنفیذ حکم
رئیس جمهور کودتا حضور یابد و بر کودتا مهر تائید بزند.
پس از ادعاهای احمد خاتمی در نماز جمعه
تهران، دو عضو مجلس خبرگان یعنی آیت الله هاشم زاده هریسی و
آیت الله دستغیب از موضع جعلی بودن این نامه و دفاع از هاشمی
رفسنجانی وارد میدان شدند. ایت الله هریسی صریحا گفت که این
نامه ربطی به مجلس خبرگان ندارد، ممکن است جمعی از اعضای
خبرگان چنین نظر داشته باشند اما موضع مجلس این نیست. آیت الله
دستغیب که از مراجع شیراز است نیز در بیانیه ای نوشت:
بیانیهاى را مشاهده کردم که جمعى از
نمایندگان مجلس خبرگان
رهبرى صادر کردهاند. اینجانب به
عنوان یکى از اعضای خبرگان و منتخب مردم
فارس عرض مىکنم: مىفرمایید 40
میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند. اما
سؤال اینجا است که سخن اکثریت ایشان
این است که رأى ما کجا رفت؟ اگر شما
به این خواسته آنها احترام
مىگذاشتید و اهمیت مىدادید که الان هم دیر
نشده، چنانچه صندوقى باقى باشد
بازشمارى مىکردید، بر شما معلوم مىشد که
خواست آنها غیر عقلایى نبوده.
بعضى افراد فکر مىکنند که دفاع از خطبه
روز جمعه 26/4/88
آیةاللَّه هاشمى دفاع از شخص هاشمى و
مقابله با مخالفین هاشمى است، در
صورتی که هر شخص فهیم این خطبه را
تقدیر مىکند و نقطه قوّت جهت استمرار
جمهورى اسلامى ایران مىداند، چون
مطالب جناب آقاى هاشمى همان مطالبات
مردم است که امام امت(رحمه الله)
براى آنها احترام قائل بود.
شما آیة اللَّه هاشمى رفسنجانى را نصیحت
کردید، اما ظاهراً فراموش
کردهاید که بعد از فوت امام امت
(رحمه الله) بدون فوت وقت و با وجود
حضرات آیات صافى گلپایگانى و
اردبیلى و مشکینى و امینى و دیگر بزرگان از
علما، ایشان براى حفظ نظام همه توان
خود را گذاشت و با سخنان خود خبرگان
را آماده کرد که به حضرت آیةاللَّه
خامنهاى رأى بدهند، با آن حساسیت
زمانى که یقیناً مکتوب است، آنگاه
کسى نگفت خلاف نظام سخن مىگوید و خلاف
نظام عمل مىکند، موجب تفرقه شده،
اما اکنون که حقایقى بر خلاف میل شما
مىگوید و بر همه شما خوب واضح است
که حقیقت چیست، حالت اعتراض دارید. این
انصاف است؟ پس غرض از این بیانیه
حفظ نظام نیست.
شما توصیه به اخلاق مىکنید. خوب بود از آن
همه خلاف شرعها که در
مناظره تلویزیونى روى داد، نهى
مىکردید، و خوب بود شما به شکنجههاى
نامشروع در زندانها که هر روز
جسدهایى تحویل داده مىشود، اعتراض
مىکردید. مطمئن باشید که مردم اگر
با آنها به صداقت رفتار شود، همه مخلص
علما و روحانیون صادق هستند. شما را
به خدا، هنوز هم دیر نشده، در عوض
اینهمه تهمتها، سرکوبها، نسبت
ارتداد دادن، ضد ولایت فقیه خواندن، نسبت
به عمال خارجى دادن و متهم کردن
افراد به دستور گرفتن از خارج و براندازى
نظام و هر شخصیت و یا جمعیتى را به
نحوى از اطراف خودتان دور کردن؛ بیایید
در عوض این کارها، دست مهر و محبت
به سر مردم بکشید، زندانیها را آزاد
کنید، عذرخواهى کنید، با آزادى آنها
به خواست اکثریت گوش دهید. ببینید
چقدر لذت مىبرید از دوستى، از محبت
واقعى، از رحمت خداوند.
ضمناً قابل توجه اینکه بیان مىشود
اعترافاتی در زندان صورت گرفته به
عنوان مدرک جرم، باید گفته شود که
هیچ مرجعى چنین فتوایى جهت صحت چنین
اعترافاتى نمىتواند بدهد. لذا از
نظر شرعى و قانونى مدرک نمىباشد. |