ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

هنوز متن دقیق سخنان هاشمی رفسنجانی منتشر نشده اما این نکات انتشار یافته

پیشنهادهای امروز هاشمی

برای برون رفت کشور از بحران

 
 
 
 
 

«مساله مهم این است كه آن اعتمادی كه از دست رفت به كشور برگردانیم و همه ما چه نظام، حكومت، دولت، مجلس، نیروهای امنیتی و نظامی و مردم كه جزو معترضان هستند باید در چارچوب قانون حركت كنند و همه قانع باشیم. حتی كسانی كه از برخی قوانین هم دل خوشی ندارند باید تلاش كنند قوانین اصلاح شود. باید به گونه‌ای عمل كنیم كه فضایی به وجود آورده شود كه همه اطرافیان این مساله حرف‌های خود را بدون دعوا و با منطق بزنند و رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما باید در این خصوص گام موثری بردارد.

متاسفانه از فرصتی كه به شورای نگهبان داده شد كه عقلا جمع شوند و در جهت اعتماد مردم حركت كند، استفاده خوبی نشد.

لازم است در این شرایط افرادی كه در زندان هستند آزاد شوند و نزد خانواده‌های خود بیایند و نگذاریم به خاطر زندانی شدن افراد دشمنان به ما بخندند و برای ما نقشه بكشند. ما باید همدیگر را تحمل كنیم.

باید از آسیب‌دیدگان حوادث اخیر دلجویی كنیم و سراغ آنها رفت و با آنها ابراز همدری كرد.

باید با سعه‌صدر با رسانه‌ها برخورد كرد و آنها را محدود نكنیم. باید آنها نیز در چارچوب قانون حركت كنند و نظام هم به گونه‌ای رفتار نكند كه حق قانونی آنها نادیده گرفته شود. باید در این خصوص فضای آزاد برای آنها به وجود آورد.

علمای ما همیشه پشتیبان مردم و نظام بودند چرا باید آنها اكنون برنجند و ما باید در مقطع فعلی متكی بر آنها باشیم.

امیدوارم بتوانیم از وضعیت فعلی كه می‌توان نام آن را بحران گذاشت عبور كنیم.

نماز جمعه امروز بی‌ِشباهت با نماز ‌جمعه اوایل انقلاب نیست كه در آن سلایق مختلفی شركت می‌كردند و آیت الله طالقانی امامت آن را داشتند. انشاءالله از اجتماعات امروز برای حل مشكلات و نیز ایجاد همدلی و همیاری و حركت در جهت اهداف انقلاب اسلامی كه همان حركت در جهت راهی است كه پیامبر اكرم از طریق آسمان برای ما آورده‌اند، حركت كنیم.

پیامبر در ساعات پایانی عمرشان به زحمت در منبر نشستند و گفتند اگر وعده‌ای به مردم داده‌ام و به آن عمل نكرده‌ام به من بگویید تا خلف وعده نكرده باشم. اگر طلبی هم هست بگوئید تا بپردازم تا مطالباتم به آخرت نرسد.

چنین شخصیتی(هاشمی در اینجا سخنان خود را بغض آلود ادامه داد) با این شیوه، چنین بنیادی را در ادامه حكومت گذاشت كه امروز یك میلیارد و 600 میلیون انسان عاشق این دین هستند.»