ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

بخش دیگری از سخنان هاشمی

ای کاش می توانستیم

از این انتخابات سربلند بیرون بیآئیم

 
 
 
 
 

نماز جمعه تهران در میان شدیدترین تدابیرامنیتی و سانسور خبری- تصویری برگزار شد.

برای نخستین بار سیمای جمهوری اسلامی تصاویرنمازگزاران را پخش نکرد. هم برای سانسور چهره شخصیت هائی نظیر موسوی، خاتمی و کروبی  ... و هم با هدف مشخص نشدن چهره اوباش و چاقوکش هائی که ستاد کودتا و دولت از صبح زود به نماز جمعه فرستاده بودند. هیچ خبرنگار خارجی را اجازه ورود ندادند. همین اوباش و چاقوکش ها، پس از پایان نماز، در گروه های چند ده نفره و از پیش سازمان داده شده، در خیابان های اطراف دانشگاه با چاقو و قمه به مردم حمله ور شدند.

صحبت نه بر سر دهها و صداها هزار، بلکه بر سر حضور 5ر2 میلیون نفر در نماز جمعه امروز تهران است. سایت فرارو درهمین ارتباط نوشت:

رسانه های داخلی وخارجی حضور مردم در نماز جمعه این هفته تهران را بی سابقه توصیف كردند. برآوردها حاكی از حضور 1.5 تا 2.5 میلیون نفر در این نماز جمعه است. »

فاصله این دو رقم به آن دلیل است که:

«براساس این برآورد كه براساس مساحت تحت پوشش حضور مردم صورت گرفته در صورتیكه میزان حضور افراد 3نفر در هرمتربع محاسبه شود با توجه به حضور مردم در پانصد هزار مترمربع در دانشگاه تهران خیابانهای اطراف كه تا میادین وخیابانهای دیگر نیز كشیده شده بود جمعیت حاضر بیش از یك ونیم میلیون نفر بوده اند.

با محاسبه افراد زیادی كه برای حمایت از مهندس موسوی و نه شركت در نماز در میادین و راه های منتهی به دانشگاه اجتماع كرده و پس از نماز به مردم پیوسته اند جمعیت حاضر را تا دو نیم میلیون نفر برآورد كرده اند.  پرشورترین نمازجمعه های تاریخ تهران در دهه اول انقلاب با حضور حدود یك میلیون نفر و در سالهای اخیر در روز جهانی قدس و روزهای خاص برگزار می شده است حدود 500 تا 800 هزار نفر در نماز جمعه تهران شركت می كردند.»

 

هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز، چند بار بدلیل آنکه بغض راه گلویش را بسته بود سخنان خود را متوقف کرد. او گفت:

 

«انتخاباتی كه انجام شد ما خیلی خوب شروع كردیم و رقابت خوبی شكل گرفت. چهار نفری كه از نظر شورای نگهبان صالح معرفی شدند رقابت كردند و مردم هم به آزادی انتخابات امیدوار شدند و حضور بی‌سابقه‌ای داشتند. در این شرایط همه چیز آماده‌ ایجاد افتخاری بزرگ بود كه ما باید این افتخار را مربوط به مردم بدانیم و باید از همه‌ آن‌ها تشكر كنیم كه آزادانه آمدند و در انتخابات شركت كردند ولی ای كاش همان شرایط تا امروز ادامه ‌داشت و امروز ما سربلندترین شرایط را می‌توانستیم در جهان داشته باشیم ولی آن‌طور كه می‌خواستیم نشد.  شما این سخنان را از كسی می‌شنوید كه از پیش از شروع مبارزات انقلاب، لحظه به لحظه همراه انقلاب بوده است. صحبت از 60 سال پیش است.همین خیابان‌های پر از نیروهای حامی امام و معتقد، دولت مغرور و متكبر پهلوی را كه آن موقع از ارتجاع  و از شرق و غرب كمك می‌گرفت و به دلیل بالا رفتن قیمت نفت، انبارهای آن‌ها پر بود، سرنگون كرد. ‌ مبنای فقهی امام (ره) این بود كه حكومت اسلامی بدون حضور مردم نمی‌شود و اگر مردم راضی نباشند حكومت اسلامی نخواهد بود". آن زمان روایتی از حضرت امام شنیدم كه بعدها در مورد منبع آن تحقیق كردم و روایت بسیار جالبی است و مبنای استدلال امام بود. این روایت می‌گوید؛ روزی پیغمبر اسلام بعد از غدیر به حضرت علی گفت كه تو ولی این امت هستی. اگر دیدی این مردم راضی بودند و تو را قبول كردند و با اجماع و اكثریت آمدند، ‌شما بپذیر و متولی امر شو و اگر دیدی اختلاف كردند ولشان كن و بگذار هر كاری كه می‌خواهند بكنند و خداوند برای تو راهی پیدا می‌كند كه به اهدافت برسی. »