پیک نت                                                                                                                                                       29 بهمن ماه   1394

 

 

 

 

شب گذشته روی داد

انگشت اتهام به سوی اردوغان

برای انفجار پر تلفات در آنکارا

 

بعد از ظهر چهارشنبه (دیروز) انفجار مهیبی در مرکزی ترین و پر رفت و آمد ترین نقطه شهر آنکارا، پایتخت دولتی ترکیه جان حداقل 30 نفر را گرفت و 61 نفر را راهی بیمارستان کرد که اغلب آنها نظامی بودند. حتی گفته می شود که دو انفجار صورت گرفته و هدف اتوبوس های سرویس حامل نظامیان و کارمندان وزارت دفاع بوده است. مراکز مهمی از جمله نخست وزیری، فرماندهی نیروی هوایی، مجلس ترکیه و شهرک سازمانی نیروهای مسلح در فاصله ١٠٠-٢٠٠ متری محل انفجار قرار دارد. انفجار ساعاتی پس از سخنرانی رئیس جمهور این کشور "اردوغان" بوقوع پیوست.

پیش از این انفجار خبرهائی در باره سومین دور مذاکرات طرح تغییر قانون اساسی بین کمیسیون های پارلمانی چهار حزب بدون هیچ نتیجه ای خاتمه یافته بود. عضو کمیسیونی حزب دمکراتیک خلق ها گفت: "میز مذاکره را رئیس مجلس بهم زد." 

با این حساب همه پرسی تقریبا قطعی شد و اردوغان برای پیروزی در این همه پرسی دست به هر اقدامی خواهد زد و به همین دلیل انفجار شب گذشته آنکارا نیز می تواند از جمله این تدابیر او باشد.

قبل از همه پرسی قرار است در یک نشست پارلمانی طرح اردوغان که بنام حزب عدالت و توسعه ارائه می شود به رای گذاشته شود که اگر حد نصاب حاصل نشود (که ظاهرا نخواهد شد) به همه پرسی خواهد رفت.

نارضائی عمومی از دولت بشدت رو به گسترش است و به همین دلیل اردوغان شانس زیادی برای پیروزی در همه پرسی ندارد و به همین دلیل بار دیگر حربه همیشگی را به میدان خواهد آورد. یعنی انفجار و نا امنی و ترساندن مردم و احزاب و سپس کشاندن آنها به پای صندوق ها به سود خود.

او در سخنرانی روز گذشته خود بر همه پرسی تغییر قانون اساسی بر اساس سیستم ریاستی (نه پارلمانی) در آینده ای نزدیک تاکید کرد. در حالیکه نارضایتی بصورت تنش در داخل حزب عدالت و توسعه نیز علیه سیاست های اردوغان در حال بروز و علنی شدن است.