در آلمان انتقاد از همراهی

 دولت با"اوکراین"عملا جرم است!

یونگه ولت- برگردان رضا نافعی

 

روسیه و چین مقابل امریکا ایستادند

توطئه امریکا روی موج

اعتراضات مردم در ایران

(پیک هفته ۱۰۹) ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۱ - ۵ نوامبر ۲۰۲۲

 pyknet100@gmail.com


۱۱-۱۴ آبان

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۱۱-۱۴ آبان

رویدادهای
منطقه و جهان


۱۱-۱۴ آبان

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۱۱-۱۴ آبان

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۱۱-۱۴ آبان

منتخب اخبار ورزشی


۱۱-۱۴ آبان

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت ۱۴ آبان

خواب های شوم غرب

پشت‌اعتراضات ایران پنهان است!

اعتراض هایی که با مرگ نابهنگام مهسا امینی در ایران آغاز شد روزبروز بیشتر شکل یک "شورش نیابتی" را به خود می گیرد. روش ها و شعارهای مترقی و آزادیبخش یکی دو روز نخست این جنبش مانند "زن، زندگی، آزادی" بسرعت و با نیابتی شدن اعتراض به شعارهای رکیک و تجمعات خشونت آمیز، بی هدف، بی رهبر، بی خواسته تبدیل شد. یعنی همه عناصری که به راحتی می توانست آن حرکت را به یک شورش کور نیابتی تبدیل کند. شورشی که نیروهای تحریک کننده آن در خارج از ایران هستند و هدف هایشان هم اساسا چیزی دیگر است. یعنی آنان این شورش نیابتی را جزیی از جنگ ناتو علیه روسیه می بینند و مردم ایران هم مانند مردم اوکراین گوشت دم توپ این جنگ هستند.

البته جنبه نیابتی این شورش به معنای نداشتن ریشه و دلایل داخلی نیست، برعکس برخاسته از آنهاست. سیاست خودی و غیرخودی، لجاجت دربرابر مردم، تسلط ارتجاع مذهبی، فساد و ناکارآمدی، مدیریت سیاسی و اقتصادی غربزده و بی مسئولیت،  اجرای برنامه های اقتصادی صندوق پول و بانک جهانی در ایران و خصوصی سازی ها پرفساد و ویرانگر و ... همگی ریشه وضع کنونی است. ولی اینکه این اعتراض‌ها ریشه داخلی دارند جنبه نیابتی که به خود گرفته را نفی نمی کند. جنگ اوکراین هم سرچشمه داخلی داشت و دارد و می توان ریشه های آن را به از هم پاشی اتحاد شوروی یا حتی به جنگ جهانی دوم و پیش از آن هم برد. از حوادث اخیر مانند کودتای میدان و لغو حقوق مردم دنباس و ... سخن نمی گوییم. اما وجود این ریشه های داخلی مانع از این نیست که اکنون در خاک اوکراین جنگ نیابتی ناتو علیه روسیه جریان یافته که کشور و مردم اوکراین قربانی اصلی آن هستند. شورش نیابتی در ایران هم، ریشه آن هرچه باشد، اکنون جزیی از جنگ ناتو علیه روسیه است که در همه جای دنیا قرار است به شکل نیابتی پیش رود مانند تایوان، کره و همانطور که وال استریت ژورنال اعتراف کرده و لاوروف وزیر خارجه روسیه درتازه ترین ابراز  نگرانی اش بیان کرد "امریکا قصد دارد یک جنگ نیابتی در خاورمیانه برپا کند". صحبت از جنگ نیابتی است زیرا که ناتو نمی تواند خود مستقیم وارد جنگ علیه روسیه شود. 

آمریکا و کشورهای ناتو امیدوارند که شورش نیابتی در ایران نیز سرانجام به یک جنگ منطقه ای ختم شود که از آن طرح خاورمیانه بزرگ، یعنی در واقع تجزیه کشورهای منطقه بیرون بیاید. از ایران گرفته تا ترکیه و پاکستان و عربستان و آذربایجان و ارمنستان وارد جنگی شوند که پای کشورهای غربی را به منطقه باز و همه آنها را تجزیه کند و کشورهای عرب منطقه نیز اگر تجزیه بیشتر نمی شوند تنبیه شوند تا هوس نزدیکی به روسیه و چین و دلارزدایی از سر آنها بیفتد. خویشتنداری نسبی جمهوری اسلامی در برابر اعتراضات هم برخلاف آنچه رسانه های غربی می گویند نه برآمده از ترس و وحشت از دامنه اعتراضات بلکه بدلیل آگاهی از این طرح و تا اندازه ای به انتظار شکست غرب و ناتو در اوکراین است. در عین حال و از اینسو، دارندگان درایت که با عناصر اصلی این تحلیل نمی توانند بیگانه باشند ظاهرا یا توان مقابله با خشونت طلب های حکومتی را ندارند و اغلب تسلیم آنها می شوند و یا مسئله را جدی نگرفته اند.

برخی از نیروهای سیاسی در مجموع مترقی ایران نیز همچنان مایلند چشم خود را بر جنبه نیابتی این شورش ببنندند و آن را بعنوان یک "جنبش" یا حتی "انقلاب" ارزیابی کنند. بدیهی است که در هر شورش حتی ارتجاعی و فاشیستی نیز عناصر اعتراضی وجود دارد و حتی عمده است. پیروزی نازیسم در آلمان و فاشیسم در ایتالیا که راه را بر جنگ جهانی دوم باز کرد بر روی همین تکیه بر نارضایتی های واقعی مردم آلمان و ایتالیا ممکن شد. اما ماهیت یک حرکت براساس وجود عناصر جنبشی و اعتراضی در آن تعیین نمی شود، بلکه برشالوده اهداف و تاثیر عینی آن بر روی واقعیت و تناسب قوای موجود مشخص می شود. بنابراین تحلیل و درک این شورش نیابتی بعنوان جنبش یا انقلاب، ولو اینکه عناصر و شباهت هایی ناگزیر میان آن با یک جنبش و انقلاب وجود داشته باشد، ما را به هیچ کجا رهنمون نمی شود. آن را باید دقیقا همچون یک شورش با عناصر مشخصه زیر تحلیل کرد :

۱- شورشی نیابتی و جزیی از جنگ ناتو علیه روسیه و برای بقاست.

۲- نیروی محرکه آن کشورهای ناتو و رسانه های آنهاست که یکپارچه پشت سر آن ایستاده اند.

۳- هیچ چشم اندازی برای موفقیت آن بر مبنای مردم و عناصر داخلی وجود ندارد.

۴- اصولا بدنبال کشاندن مردم به صحنه نیست بلکه بیرون کردن آنها از صحنه است.

۵- روش آن تفوق دادن عناصر خشونت آمیز و تکیه فزاینده بر لمپنیسم و اراذل و اوباش است.

۶- هدف آن ایجاد یک جنگ بزرگ ابعاد منطقه ای و تجزیه ایران و کشورهای منطقه است.

شناخت و تحیل و برخورد درست با این شورش فقط در این چارچوب ممکن است.


افشاگری "زاخاروا" علیه "لیز تراس"

انگلستان پشت انفجار

تروریستی نوراستریم بوده!


از جمله برکناری فرمانده ارتش روسیه در اوکراین

اخبار مهمی که هفته گذشته

در روسیه روی داد و منتشر شد!


سرمقاله راه توده ۸۵۵

دفاع از سیاست خارجی کنونی

امروز مبرم ترین وظیفه است!


مهاجرین اوکراینی نیامده اند

 به لهستان، که باز گردند!

نویسنده : مارک گالا. ترجمه: بهمن دوستار


عنوان اول پیک نت ۱۱ آبان

مردم از بیم جنگ داخلی
خیابانها را ترک کردند!


شهلا کاظمی پور در خبرآنلاین

خودی و غیرخودی، سرانجام

کار را کشاند به اعتراضات خیابانی


راه توده ۸۵۵ منتشر شد!

 

هفته نامه راه توده - شماره ۸۵۵ (چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱) منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک و کانال تلگرام راه توده نیز قرار گرفت. گزارش ویژه این شماره تاثیر انقلاب مشروطه روی شعر و ادبیات ایران است. سرمقاله این شماره تحلیلی است از دلائل ضرورت حمایت از سیاست خارجی کنونی جمهوری اسلامی. همچنین در این شماره مطالبی میخوانید با عناوین زیر:

اصطلاح مضحک انقلاب دهه هشتادی ها، امروز ایران حاصل دیروز است و فردا نتیجه امروز، جنبش اعتراضی در ایران انقلابی است و یا اصلاحی؟، نشست بین المللی احزاب کمونیست ۵۷ کشور در کوبا، مردم آلمان نباید قربانی سیاست جنگی دولت شوند، امریکا درجنگ نفت و گاز از هیچ جنایتی رویگردان نیست، فشار فزاینده دولت کره جنوبی به زحمتکشان فاقد سازمان، قیام حزب کمونیست روسیه علیه بودجه دولتی، میلیتاریزه شدن کره جنوبی پشت ویترین شیشه ای و بالاخره "ایران در چه شرایطی است و وظائف ملی چیست؟"

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh


اگر از اوکراین و تایوان عقب نشینی نکند

روسیه و چین ماهوارههای

استارلینک راباموشک خواهندزد


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

عنوان اول پیک نت چهارشنبه رو ی تلگرام این روزنت بالای ۷ هزار خواننده داشت و نسبت به دیگر مطالب پر مخاطب ترین مطلب بود. همین عنوان اول روی فیسبوک پیک نت نیز بیشترین خواننده را با ۸ اشتراک گذار داشت.


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930