ايران

پيك

                         

 

گزارش جلسه غير علنی مجلس در باره لباس شخصی ها و دستگيری دانشجويان

قوه قضائيه كشور را به مخمصه ای می برد

كه آسان از آن بيرون نخواهيم آمد!

  

 

جلسه غير علنی ديروز مجلس با حضور وزرای كشور و اطلاعات و امنيت و همچنان فرمانده نيروی انتظامی تشكيل شد. دراين جلسه مسئله مهم نقش واحد شبه نظامی و غير قانونی لباس شخصی در تحركات اغتشاش آميز دو هفته اخير سراسر كشور مورد بررسی قرار گرفت. در همين جلسه مسئله دستگيری های گسترده دانشجويان نيز به بحث و بررسی گذاشته شد.

غلامرضا ظريفيان معاون دانشجويی وزير علوم پيرامون اين جلسه گفت:

علي‌رغم اين‌كه بايد دستگيري‌ها توسط وزارت اطلاعات انجام شود، توسط ساير دستگاه‌ها نيز انجام ‌گرفته؛ بنابراين با حوادثی كه رخ داد، شورای امنيت ملی تصميم گرفت رويه‌ دستگيری از سوی وزارت اطلاعات و در جريان بودن اين وزارت را در اين رابطه قطعی اعلام كند

32 نفر از دانشجويان  بازداشت شده تهران  در اختيار وزارت اطلاعات قرار دارند، و مجموعا اين تعداد با احتساب شهرستان‌ها حدود 80 نفر مي‌شود.  2 نفر از دانشجويان نيز در اختيار دادستانی بودند كه قرار است تحويل وزارت اطلاعات شوند.تمام تلاش ما اين است كه اين 80 نفر غير از آنهايی كه واقعا تخلف آشكار انجام داده و تخريب كرده‌اند، آزاد شوند.

ظريفيان در خصوص تناقض در نظرات و آمار دستگاه‌های مختلف در مورد بازداشت و دستگيری دانشجويان گفت: بخش اندكی از اين مساله به ناهماهنگي‌ها برمي‌گردد، و از طرفی با توجه به اين‌كه امتحانات تعدادی از دانشگاه‌ها به پايان رسيده بود و برخی از دانشجويان به خانه‌های خود رفتند، عده‌ای تصور مي‌كردند كه آنها بازداشت شده‌اند؛ در حالی كه وزارت اطلاعات و دانشگاه‌ها با هماهنگی مشخص كردند كه تعدادی بازداشت شده و يا به منازل خود بازگشته‌اند كه در مورد حدود 10 الی 15 نفر اختلاف نظر وجود داشت، كه در حال حاضر تكليف آنها مشخص شده است.

اظهارات نماينده مجلس

رضا يوسفيان عضو كميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس نيز در رابطه با همين جلسه گفت:

در اين جلسه 10 نفر از نمايندگان نظرات خود را بيان كردند كه مهم‌ترين مباحث مورد اشتراك، مساله‌ فعاليت لباس شخصي‌ها و عوامل خودسر بود. البته لباس شخصي‌ها و عوامل خودسر چندان هم خودسر نيستند و بدون هماهنگی عمل نمي‌كنند.

نمايندگان در مورد تعداد لباس شخصي‌های بازداشت شده سئوال كردند و در مقابل پاسخ وزير كه تعدادكل لباس شخصي‌ها را 20 نفر و تعداد بازداشت شدگان آنها را چهار نفر ذكر كرد گفتند چگونه است كه در حدود 80 تا 90 دانشجو بازداشت ‌شده‌اند، اما تنها چهار لباس شخصی را دستگير مي‌كنيد، درحاليكه لباس شخصي‌ها عامل اغتشاش در كشور بودهاند.

از نظر نمايندگان اگر به شكايت وزارت كشور و نيروی انتظامی درخصوص اقدامات لباس شخصي‌ها در جريان سمينارهای اراك، كرمانشاه و موضوع سخنرانی آرمين، واكنش نشان داده مي‌شد و اين افراد را آزاد نمي‌كردند و تشويق نمي‌شدند آنان امروز اين‌گونه اقدام نمي‌كردند.

وی اين مساله را ناشی از عدم رسيدگی و توجه قوه‌ی قضاييه دانست و اعلام كرد: آزادی اين افراد سبب پاره شدن حلقه‌ شاكی، مجرم، بازداشت و حكم مي‌شود و به تكرار خشونت مي‌انجامد.

عضو كميسيون امنيت ملی و سياست خارجی با اشاره به عدم ارتباط اين مساله به وزارت‌خانه‌های اطلاعات، كشور و نيروی انتظامی گفت: مسئولان حاضر در جلسه‌ غيرعلنی در مقابل انتقاد و اعتراض نمايندگان به اين مسايل، موضوع را در حيطه‌ی قوه‌ی قضاييه مي‌دانستند و اظهار بي‌اطلاعی مي‌كردند.

يوسفيان در همين رابطه به درخواست و دعوت مكرر مجلس از معاون اول قوه‌  قضاييه برای ايراد توضيحاتی پيرامون اغتشاشات اخير اشاره كرد و گفت: به نظر مي‌رسد قوه‌ قضاييه قصد هماهنگی با ساير نهادها را ندارد. چرا كه هر بار به عناوين متفاوت از جمله در سفر بودن و يا بيماری معاون قوه‌ قضاييه‌ از پاسخگويی اجتناب كرده است.

وی سپس از نامشخص بودن وضعيت و محل نگهداری برخی از دانشجويان خبر داد و گفت: بسياری از خانواده‌ها اعلام كردند از فرزندان خود اطلاعی ندارند و حتی نمي‌دانند توسط چه كسی دستگير و كجا نگهداری مي‌شوند.

يوسفيان نحوه‌ی بازداشت دانشجويان را مغاير با مصوبه‌ شورای امنيت ملی دانست و ادامه داد: بر اساس مصوبه‌ی شورا، دستگيري‌ها بايد قانونی باشد و در بازداشت دانشجو با ساير افراد و اصناف تفكيك و تفاوت قائل شد، اما متاسفانه دانشجويان در بسياری از موارد به شكل آدم‌ربايی بازداشت شده‌اند.

نماينده‌ جنبش دانشجويی اين‌گونه برخوردها را سبب فاصله گرفتن دانشجويان و حكومت دانست و گفت: بين دانشجو و حكومت يك لايه‌ نازكی كه انجمن اسلامی است قرار دارد كه اگر به طور عمدی يا سهوا با چنين شيوه‌ای با آن برخورد شود اين واسطه از بين خواهد رفت و نظام تضعيف مي‌شود.

يوسفيان در ادامه به انتقاد نمايندگان از عملكرد صدا و سيما اشاره كرد و گفت: نمايندگان معتتقد بودند نحوه‌ تبليغات صدا و سيما باعث عصبانی شدن مردم مي‌گردد و اين رسانه‌ ملی بايد شفاف و بدون موضع‌گيری اخبار را منعكس كند.

نماينده‌ جنبش دانشجويی از اخباری مبنی بر ساخت برنامه‌ای مشابه هويت خبر داد و گفت: به نظر مي‌رسد عده‌ای قصد دارند قضيه‌ دستگيری برخی از فعالان سياسی را با موضوع ملی ـ مذهبي‌ها گره بزنند و برنامه‌ای در اين رابطه بسازند.

عضو كميسيون امنيت ملی و سياست خارجی در پاسخ به اين سوال كه ظاهرا فرمانده‌ نيروی انتظامی برخی از نمايندگان را متهم به حضور در تجمعات و ايجاد اغتشاش كرده، اعلام كرد: برخی از نمايندگان با تقاضای نيروی انتظامی و وزارت اطلاعات به خاطر پايين آوردن تنش‌ها و جلوگيری از برخوردها به جمع دانشجويان رفتند و آنان را دعوت به آرامش كردند؛ به طوری كه وزير اطلاعات نيز از آنان تشكر كرد، لذا اظهارات قاليباف درابتدا با واكنش نمايندگان از جمله آقای آرمين مواجه شد.

وی تصريح كرد: قاليباف نيز به آقای آرمين گفت من مي‌گويم نمايندگان نبايد در اين قضايا به گونه‌ای صحبت كنند كه باعث تنش شود.

يوسفيان هم‌چنين از تلاش وزارت كشور برای پي‌گيری نحوه‌ بازداشت‌های اخير خبر داد و گفت: وزارت كشور مطابقت بازداشت‌ها را با مصوبه‌ی شورای امنيت ملی بررسی مي‌كند و از قوه‌ قضاييه نيز خواسته است نسبت به مصوبات شورای امنيت ملی ملزم باشد.
يوسفيان در پايان، مباحث مطروحه در جلسه را برای نمايندگان جنبش دانشجويی قانع‌كننده ندانست و گفت: در يك اقدام عملی، اعتراض خود را نشان خواهيم داد.

وی گفت: به عنوان افراد مسئول در حاكميت، بر لزوم پاسخگويی تاكيد داريم و اگرچه پاسخ‌ وزرا برای برخی از نمايندگان قانع‌كننده بود ولی برای نمايندگان جنبش دانشجويان قانع‌كننده نبود.

حضور نماينده‌ی قوه‌ی قضاييه در جلسه‌ی غيرعلنی امروز مي‌توانست بسياری از ابهامات را در رابطه با بازداشت دانشجويان برطرف سازد.

جميله كديور مخبر كميسيون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ايسنا در ارزيابی خود از جلسه‌ی غيرعلنی امروز مجلس گفت: نكته‌ مهمی كه قرار بود در اين جلسه مطرح شود و عملا محقق نشد و جمعی از نمايندگان هم خواستار برگزاری جلسه‌ غيرعلنی بوديم، اين بود كه نماينده‌ دستگاه قضايی هم در اين جلسه حضور داشته باشد تا نقطه ‌نظرات اين طرف را هم بشنويم و صرفا نقطه‌ نظرات دستگاه‌های اجرايی و نمايندگان را نداشته باشيم.

درخواست ما اين بود كه اين جلسه با حضور نمايندگان سه قوه برگزار شود، كه با توجه به مسافرت مروی و جلسه‌ آقای شوشتری محقق نشد؛ در حالی كه حضور اين افراد در اين جلسه برای روشن شدن نكات مبهمی كه عملا هم نمايندگان بر آن تاكيد مي‌كردند، و بعضا وزرا و فرمانده‌ی نيروی انتظامی هم به آن اشاره كردند، مي‌توانست كمك بزرگی كند.

كديور يادآور شد: در بخش اول اتفاقات و درگيري‌هايی كه اتفاق افتاده است تقريبا بين همه‌ دستگاه‌ها اجماع نظر و جود دارد و همه از عملكرد كميته‌ای كه رهبری مقابله با اغتشاشات را بر عهده داشت حمايت مي‌كنند. اما آن‌چه كه بيشتر ابهام‌برانگيز است بخش دوم قضيه خصوصا آن بخشی كه منجر به بازداشت دانشجويان شد و عملا گفته مي‌شود كه بعضا هيچ اطلاعی هم در رابطه با وضعيت آنها و اين‌كه متولی آن كيست وجود ندارد مي‌باشد.

مخبر كميسيون اصل نود ادامه داد: گفته مي‌شود با توجه به اين‌كه بنا به دستور كميته‌ی چهارجانبه قرار بر اين بوده است كه وزارت اطلاعات مديريت بحران را در رابطه با بازداشتي‌ها بر عهده گيرد، عملا زمانی كه دادستانی وارد قضيه ‌شد،‌ نوعی ناهماهنگی به وجود آمد، و بي‌اطلاعي‌ها و شكايت‌های مطرح شده به ما هم بيشتر در اين رابطه بوده است كه حضور نماينده‌ قوه‌ی قضاييه در اين جلسه مي‌توانست بسيار تاثيرگذار باشد.

اظهارات وزرای  وزارت اطلاعات، كشور، علوم و فرماندهی نيروی انتظامی مويد سخنان طرف ديگر بودند و اذعان مي‌كردند كه اندك ناهماهنگی كه به ما هم ارتباطی ندارد مربوط به عملكرد قوه‌ی قضاييه‌ است كه خود آنها بايد پاسخگو باشند.

 

قوه قضائيه كشور را به مخمصه ای می برد

كه از دشوار بتوان بيرون آمد

در همين ارتباط "انصاری راد" رئيس كميسيون اصل نود مجلس نيز گفت: آنچه فرمانده نيروی انتظامی، وزير اطلاعات، وزير علوم و معاون وزير كشور در جلسه خصوصی به نمايندگان اطلاع دادند، اين بود كه نيروهای امنيتی كاملا" هماهنگ هستند و برداشت ما اين بود كه قرار است برخورد با جريانات اخير حكيمانه و منطبق بر قانون باشد

اما اقداماتی كه در چند روز اخير اتفاق افتاد و بازداشت‌‏ها و شرايطی كه به وجود آمد نشان مي‌‏دهد كه برخی مي‌‏خواهند مملكت را به دام خطرناكی بيندازند.

انصاری راد با بيان اينكه كميسيون اصل نود شكايت خانواده‌‏های دانشجويان را به مقامات قضايی ارجاع داده و از آنها تقاضای اعلام آخرين وضعيت بازداشت شدگان، كيفيت بازداشت‌‏ و محل نگهداری آنها را كرده‌‏است، گفت:

از نوع اقدامات برخی از دست اندركاران بوی قهر مي‌‏آيد كه در زبان بعضی از مسئولين قضايی هم اين مسأله وجود دارد، اما راه حل اين مسأله به هيچ عنوان قهر و سختگيری نيست.

وی با بيان اينكه جريانات اخير ناشی از عدم رضايت، ضعف مديريت و مشكلات داخلی است، گفت: هر چند دشمن و دولت‌‏های متخاصم از اين جريانات سوء استفاده مي‌‏كنند اما اينكه دشمن حرفی مي‌‏زند، معنايش اين نيست كه آنچه در داخل كشور مي‌‏گذرد ناشی از حرف دشمن است.

وی افزود: بايد واقعيات را به همان شكلی كه هست ببينيم و نمي‌‏توان ناخشنودی مردم، كمبودها و ناكامي‌‏هايی كه در راه اصلاحات پديد آمد و تحقق نيافتن شعارهای رئيس جمهور و نمايندگان را انكار كرد.

انصاری راد تصريح كرد: دانشگاه يك بار مورد ضرب و هتك قرار گرفته است و حاصل رسيدگی به آن متأسفانه محكوم شدن دانشجويان و تبرئه كسانی بود كه معلوم نيست بر چه اساسی تبرئه شده‌‏اند و هيچ كدام از كسانی كه به دانشگاه هجوم آوردند و آن فاجعه را به وجود آوردند، دستگير نشدند كه اينها چيزهايی را در ذهن دانشجويان باقی گذاشته است كه در تظاهرات بروز مي‌‏يابد.

وی باتاكيد براينكه درتجمعات عده‌‏ای افراد غير مسؤول هم وارد صحنه مي‌‏شوند، گفت: نمي‌‏توان با وارد شدن عده‌‏ای افراد غير مسؤول در تجمعات، همه تجمع‌‏كنندگان را اراذل و اوباش خواند.

انصاری راد افزود: خانواده‌‏هايی كه در مجلس شكايت كردند خانواده‌‏های اصيلی هستند و با اطمينان مي‌‏توان گفت كه دانشجويانی كه مربوط به اين خانواده‌‏ها هستند دانشجويان معتبر و مسؤولی هستند.

راه حل اين مسأله اين نيست كه دانشجويان در زندان نگهداری شوند، تحت فشار قرار گيرند و محاكمات غير منضبط و غير هماهنگ با قانون انجام گيرد بلكه راه حل اين است كه ريشه‌‏های مسأله مشخص شود و مطالبات و نيازهای سياسی، فرهنگی و معيشتی آنها پاسخ داده شود.

اگر دولت با حسن نيت، صداقت و درايت با مسأله برخورد كند به راحتی مي‌‏توانيم از اين بحران بيرون بياييم اما اگر بخواهيم با قهر، خشونت، ضرب و شتم و محاكمات آنچنانی با مسأله برخورد كنيم خودمان را دچار مخمصه ای می كنيم كه قدرت بيرون آمدن از آن را نخواهيم داشت.

 

 

 

 

                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی