هنر و انديشه

پيك

                         
 

 



 

اخبار جنبش کارگری ايران

1- کارگران قرارداری ازبيمه بيکاری محروم شدند

2- کارخانه "بافت طليس" هم تعطيل شد

3- تظاهرات كارگران " پاك ريس" سمنان

4-  اجتماعی کارگران " كور اوغلي" مقابل خانه کارگرقزوين

5- واردات بجای توليدات

 

ديوان عدالت اداری ،با تائيد نظرسازمان تامين اجتماعی، کارگران قراردادی را ازحق دريافت مقرری بيمه بيکاری محروم کرد.

دكتر" فرشيد سيم‌‏بر"، استاد دانشگاه بهشتی و كارشناس اقتصادی گفت: كارگران بايد دولت را مجبور به حمايت از نيروی كار و نيز حمايت از اتحاديه‌‏های كارگری مي‌‏كردند تا امروز چنين رايی صادر نشود. رای صادره ديوان عدالت اداری، جامعه كارگری را به‌‏حالت استيصال درمي‌‏آورد و مسلما خانواده‌‏های كارگران به‌‏ وضعيتی ناگوار دچار خواهند شد.

" عيسی كمالي"، دبير اجرايی خانه كارگر بوشهر گفت: بار ديگر ديديم كه سازمان تامين اجتماعی برای اين‌‏كه بخواهد به تعهدات خود عمل نكند، نسبت به اين حكم واكنشی نشان نداده و اين واقعا باعث نگرانی است. متاسفانه سياست‌‏های دولت آن قدر با هم مغايرت دارد كه باعث شده تا بار ديگر جامعه كارگری در معرض آسيب قرار بگيرد. مسوولان دولتی از سويی طی روزهای اخير مساله تشكيل وزارت رفاه و تامين اجتماعی را مطرح مي‌‏كنند و از سوی ديگر اين حكم را به كارگران روا مي‌‏دارند.مسبب تمام اين مشكلات و مصائب خود كارگران هستند؛ چرا كه اگر كارگران با اقتدار جلوی مشكلات می ايستادند، ما هم اكنون شاهد چنين مشكلاتی نبوديم. آنها بايد نسبت به اين قبيل احكام، صريحا و با اقتدار از خود اقدامی نشان دهند و ثابت كنند كه همواره از حقوق خود دفاع مي‌‏كنند.

کارخانه "بافت طليس" هم تعطيل شد

كارگران شركت صنايع" بافت طليس" اردبيل، که بافت گونی است، در اعتراض به تعطيلی كارخانه و عدم پرداخت حقوق معوقه در مقابل استانداری تجمع كردند. اين کارخانه به علت اختلاف سهام‌‏داران از بهمن ماه سال 82 تعطيل شده است و 80 کارگر آن بيکار شده اند.

اين کارخانه، از واحدهای موفق استان اردبيل در سال‌‏های گذشته بوده كه با 22 دستگاه بافنده اطريشی و 2 دستگاه ايتاليايی توان توليد روزانه 3 تن گونی را داشت.

 تظاهرات كارگران " پاك ريس" سمنان

کارگران "پاک ريس" سمنان در اعتراض به 5 ماه دريافت نکردن حقوق خود در مقابل استانداری اين استان دست به تظاهرات زدند.

آنها در مخالفت با تعطيلی اين كارخانه، طی مسيری در حدود 18 كيلومتر راه‌‏پيمايی کردند.
مسير راه‌‏پيمايی از دفتر امام جمعه سمنان تا اداره كل كار استان بود. سال گذشته،  هزار و صد کارگر اين واحد بيکار شدند. مديريت کارخانه مدعی است اين كارخانه ضرر می دهد و به همين دليل اخراج 900 كارگر رسمی باقي‌‏مانده و تعطيلی كارخانه دردستور است. کارگران می گويند: کارخانه را درحالی تعطيل ميکنند که هنوز ماشين آلات جديد اين واحد راه اندازی نشده است.
اگر كارفرما مواد اوليه را وارد كارخانه كند، كارخانه می تواند از شرايط بحرانی بيرون بيايد.
 اين كارخانه بدهي‌‏های زيادی به سازمان تامين اجتماعی، دارايی و شهرداری دارد، ضمن آن‌‏كه كارگران خواستار مطالبات معوقه خود هستند." پاك ريس" تاكنون زير نظر بنياد مستضعفان اداره مي‌‏شده است.

 

كارگران " كور اوغلي"

مقابل خانه کارگرقزوين جمع شدند

کارخانه کرواغلی قزوين بيش از 300 كارگر دارد و کارگران آن 14 ماه است حقوق نگرفته اند. آنها دراعتراض به همين امر در مقابل خانه کارگر قزوين اجتماع کردند.

" عيد علی كريمي"، دبير اجرايی خانه كارگر قزوين، طی سخنانی در جمع كارگران معترض گفت: محصولات كارخانه " كور اوغلي" آوازه جهانی داشته و مشاهده چنين روزگاری برای كارگران و كارخانه جای تاسف دارد. نحوه واگذاری اين کارخانه از ابتدا اشتباه بود و كسانی كه اين کارخانه را به فرد يا افرادی ناتوان واگذار كردند، امروز بايد پاسخ‌‏گو باشند، چرا كه اين كارخانه تمام پتانسيل‌‏های موجود را برای فعاليت و صدور محصولات خود به خارج از كشور را دارد، اما اكنون گردانندگان آن اظهار ناتوانی مي‌‏كنند.

نبود نظارت، مهم‌‏ترين عامل ايجاد بحران در كارخانه " كور اوغلي" است. در پايان اين تجمع، كارگران كارخانه " كور اوغلي" خواهان نظارت نمايندگان كارگری در توزيع وام 500 ميليون تومانی، معرفی هيات عامل جهت راه اندازی مجدد كارخانه، در اولويت قرار دادن 50 نفر از كارگرانی كه شامل طرح بازنشستگی 25 سابقه كار شده‌‏اند، جلوگيری از انحلال شركت و تسريع در اجرای احكام اخذ شده از سوی اداره كل كار و امور اجتماعی شدند." كور اوغلي" توليد كننده محصولات نساجی مي‌‏باشد و در شهر صنعتي" البرز" واقع شده است.

واردات بجای توليدات

هر سال ‌٣٠ ميليون دلار ارز به منظور خريد ماده نسوز منيزيا از كشور شده است. اين در حالی است كه غني‌ترين معدن منيزيا (mgo) كشور و يكی از ارزنده‌ترين معادن املاح تبخيری با عيار ‌٧/١ الی ‌٣ درصد منيزيا (كه تقريبا ‌١٠٠ برابر منيزيم موجود در آب اقيانوس‌هاست) با ظرفيت ‌١٢ ميلياردمتر مكعب (در درياچه نمك قم) به حال خود رها شده است.

معدن منيزيا واقع در چند كيلومتری قم در سال ‌١٣٦٥ پس از ‌١٧ سال شناسايی، متروك باقيمانده و به رغم نياز شديد صنايع فولاد و ذوب‌آهن كشور به اين ماده‌ی كمياب، متاسفانه هيچ‌گونه اقدامی از طرف وزارت صنايع و معادن جهت استخراج و بهره‌برداری صورت نگرفته است.

 

  
 
                      بازگشت به صفحه او
Internet
Explorer 5

 

ی