ايران

پيك

                         
 

سخنگوی ائتلاف ملی - مذهبی

دردمندان و مخالفان کودتا

از 28 مرداد سخن می گویند

در یک پدیده بسیار معمولی، هر اندازه که مجلس و نهادهای کودتائی حکومت درباره 28 مرداد سکوت کردند، شخصیت های سیاسی کشور به مناسبت 28 مرداد، در سالروز آن سخن گفتند. آوار کودتا هم در 28 مرداد و هم در کودتا علیه انقلاب 57 و احیای سلطنت استبدادی زیر نام ولایت مطلقه فقیه بر سر مردم ایران و همین نیروها آمده و خیلی طبیعی است که آنها در باره 28 مرداد سخن بگویند.

مهندس عزت الله سحابی سخنگوی ائتلاف ملی – مذهبی در همین ارتباط گفت:

پای بندی دكتر مصدق به آزادی تاحدی بود كه با وجودمخالفت با سیاستهای حزب توده وعلیرغم فشارهای دولتهای آمریكا، انگلیس ، دربار و برخی از روحانیون برای مقابله با فعالیتهای این حزب، هرگز این كار را انجام نداد.

مصدق به دو آرمان آزادی و استقلال کشور وفادار بود. این وفاداری نه در ظاهر و بیان بلكه در عمل او آشكار بود. از روزی كه مصدق به نخست وزیری برگزیده شد، اعلام كرد كسی حق ندارد افراد و رسانه‌‏هایی كه به او تعرض می كنند را مورد بازخواست قرار دهد، به طوری كه در آن زمان روزنامه‌‏هایی كه حتی به مصدق توهین می‌‏كردند و الفاظ ركیك در مورد او به كار می بردند، كاملا آزاد بودند.

" استقلال اقتصادی و سیاسی ایران آرمان دكتر مصدق بود. مصدق از همین رو از اصل ملی شدن صنعت نفت حتی یك قدم عقب نشینی نكرد، چنانكه وقتی در سال 1330 به شورای امنیت شورای ملل رفت و دریافت دولتهای آمریكا و انگلیس حاضر به پذیرش اصلی ملی‌‏شدن صنعت نفت نیستند، سیاست اقتصاد بدون نفت را مطرح كرد.

" سیاست اقتصاد بدون نفت دكتر مصدق سبب توسعه بخشهای مختلف اقتصادی ایران شد"آمارها نشان میدهد در دوره 20 ماهه حكومت دكتر مصدق با وجود محاصره اقتصادی كشور شاخص های اقتصادی رشد كرد؛ به طوری كه در این دوره نرخ تورم بسیار پایین بود و تحرك اقتصادی به وجود آمد.

سیاست اقتصاد بدون نفت به معنای استعفای ایران از اقتصاد تك محصولی وابسته به نفت بود. در دوران حكومت مصدق با وجود حذف در آمد نفت و تحمیل هزینه تاسیسات مناطق نفتی بر دولت، برای اولین بار از زمان مشروطه بودجه دولت و میزان صادرات و واردات متعادل شد. توجه ویژه دكتر مصدق به كارگردان، معلمان و كشاورزان، تاسیس سازمانهای بیمه‌‏های اجتماعی برای كارگران و قانون 20 درصد بهره مالكانه برای كشاورزان از نوآوری‌‏های مصدق بود كه به منظور كمك به طبقات زحمتكش انجام گرفت.
 در زمان مصدق یك نوع بازسازی متحمل در ساختار اجتماعی ایران به وجود آمد. در این دوران با ایجاد شورای ده كه وظیفه اداره 10 روستا را بر عهده داشت، برای اولین بار در طول تاریخ 4 هزار ساله ایران به روستاییان شخصیت و هویت داده شد.

كودتای 28 مرداد، پیروزی سازمانهای جاسوسی انگلیس و آمریكا به كمك عوامل داخلی آنها و نیروهای ارتجاعی" بود و ما اکنون 51 سالگی آن را پشت سر می گذاریم.

عوامل داخلی كه در سازمانهای نظامی و انتظامی آن زمان نفوذ داشتند دولت ملی مصدق را تضعیف كردند.

مصدق قانون را برای مردم می خواست و نه مردم را برای قانون. مراجعه به آرای عمومی و رفراندم در راستای مردمسالاری بود، هر چند قانون اساسی آن زمان در مورد رفراندوم سكوت شده بود.

چند عامل سبب شد تا مردم در فاصله 25 تا 28 مرداد 32 در یك حالت بهت و سر درگمی قرار بگیرند.

دلیل اول درگیری ها و اختلافات در بین نیروهای طرفدار دكتر مصدق بود كه سبب شد این نیروها فاقد برنامه مشخص و هم گرایی شوند.

عدم آگاهی رسانی صحیح به مردم و حوادث به وجود آمده بین روزهای 25 تا 28 مرداد از دیگر عوامل موثر بر سر درگرمی مردم در آن مقطع بود. دكتر مصدق و نیروهای طرفدار او به مردم هوشیاری و آگاهی لازم را ندارند و این امر باعث شد مردم دچار سردرگمی و حیرت زدگی شوند و نتواند عكس العمل صحیح نشان دهند.

سحابی با اشاره به اعلامیه هائی که ستاد کودتا با امضای حزب توده ایران می نوشت و مراجع را تهدید می کرد وهمچنین دسته هائی که همین ستاد بنام این حزب در خیابان های تهران راه انداخته و شعارهای تند می دادند گفتن: حوادثی كه بین روزهای 25 تا 29 مرداد رخ داد در بین برخی از محافل این نگرانی را ایجاد كرد كه در صورت ادامه حكومت دكتر مصدق ایران كمونیست می شود و این امر سبب شد كه مقابله جدی با كودتا صورت نگیرد.(اینها نکاتی است که در اسناد اخیر کودتا همگی منتشر شده است)

مهندس عزت الله سحابی با اشاره به" اسناد منتشر شده توسط سازمان های جاسوسی امریكا"، گفت: این اسناد نشان می دهد نیروهای وابسته به دربار، ركن دو ارتش، شهربانی و برخی از روحانیون در پیروزی كودتا نقش داشتند.

 
  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی