ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

سخنرانی متفاوت‌هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان
هیچ ملتی از بیگانه استقبال نمی کند
مگر از حکومت خودش ناراضی باشد
انشاء الله به خیر بگذرد، اما باید به فکر وحدت ملی بود. وحدت با صدورفرمان میسر نیست، اسبابی دارد که باید آن را فراهم کرد. الان امریکا درتلاش است  مقابله با ایران با ناتو اما به فرماندهی امریکا انجام شود.

 
 
 
 
 

بخشی از سخنرانی‌هاشمی رفسنجانی درجلسه دو روزه مجلس خبرگان:

«محتوای واقعی طرح خاورمیانه بزرگ هنوز به طور واقعی و عمیق تشریح نشده است. بعد از فروپاشی شوروی آمریکا برای اثبات اینکه قدرت منحصر به فرد جهان است، نظم نوین جهانی را مطرح کرد. در آن زمان پیش‌بینی می‌کردیم که اگر آمریکا قدرت بلامنازع جهان باشد ممکن است برای دنیا گران تمام شود.

هیچ ملتی از سلطه‌ بیگانه استقبال نمی‌کند مگر اینکه از وضع موجود در کشورش ناراضی باشد، وضعیت مردم عراق در زمان صدام و یا مردم افغانستان در زمان طالبان نمونه‌ نارضایتی مردم از دولت و حکومت‌شان بود. آمریکا فکر می‌کرد اگر با کمک دو ائتلاف آتلانتیک با محوریت ناتو و ائتلاف پاسیفیک با محور اتحاد قدرت‌های شرقی حرکت کند، می‌تواند به اهدافش برسد. آمریکا هنوز هم به ائتلاف آتلانتیک امیدوار است و امروز بحث‌های جدی‌ وجود دارد که مقابله با ایران و عراق را به ناتو بسپارند. اروپایی‌ها می‌دانند که اگر آمریکا روی منابع گنج منطقه خاورمیانه بنشیند، خواسته‌های خود را به قیمت گرفتن باج‌های فراوان به اروپا تحمیل خواهد کرد و اگر اروپا در این گنج سهیم نباشد کارش بسیار دشوار خواهد شد. با تحرکات اخیر، آمریکایی‌ها به دنبال محاصره ایران هستند و فکر می‌کنند با محاصره‌ ایران آسان‌تر به نتیجه می‌رسند؛ اما روند محاصره ایران برای آنها نتیجه معکوس داشته است. آمریکایی‌ها تا به حال از سیاست محاصره‌ ایران به نتیجه‌ درستی نرسیده‌اند، بلکه در مواردی عقب رفته‌اند. اکنون آنها شرایط جدیدی خلق کرده‌اند تا از طریق مساله‌ی هسته‌ای، حقوق بشر، فلسطین و تروریسم، ایران را بیشتر تحت فشار قرار دهند. آمریکایی‌ها بهانه‌های مختلفی برای انزوای ما پیدا کرده‌اند و تبلغیات سهمگینی علیه ما آغاز نموده‌اند. در این شرایط، وظیفه ما انسجام و وحدت ملی است. امروز بحث هسته‌ای در نقطه داغی قرار دارد و إن‌شاءالله به خیر بگذرد. اماما باید کار خود را انجام دهیم. اگر متفرق شویم، مشاجره داشته باشیم، به هم تهمت بزنیم، همدیگر را ضایع کنیم و نادیده بگیریم، انسجام ملی محقق نخواهد شد. انسجام ملی یک فرمان نیست، بلکه یک وظیفه است و آنچه که انسجام ملی را محقق می‌کند ایجاد مقتضیات آن است. نمی‌توان مقتضیات آن را به وجود نیاورد اما انتظار انسجام داشت. همه باید یکدیگر را تقویت کنند.

«در میدان اداره‌ کشور باید منسجم حرکت کنیم و در مقابل توطئه‌ها بایستیم. آنچه که راه پیشرفت را باز می‌کند، ساختن یک ایران مسلمان، آزاد و آباد و متکی به عموم مردم است نه متکی به ترس، وحشت و ارعاب و بستن فضا. اگر نیروی‌مان صرف از میدان به در کردن افراد انقلابی شود خطر بزرگی پیش ‌رو داریم. من نمی‌توانم باور کنم کسی که بیست یا سی سال برای کشور خدمت کرده، به راحتی او را طرد و حتی بد نام کنند و بعد دم از انسجام ملی بزنند.