ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  بانگ بلند و زمزمه‌های زیر گوشی درمجلس خبرگان
لالائی نگوئید!
سکه طلا شده 150 هزار تومان
معاملات با "اورو" انجام می‌شود
 
 
 
 

 

گوشت ناگهانی هزار تومان دیگر هم گران شده، مردم استخوان مرغ و دنده گوسفند را می‌جوشانند و آبگوشت بدون گوشت درست می‌کنند. صدای لرزان رهبر در سخنرانی برای خبرگان خواب مانده و خبرگانی که خبره توطئه اند و سرگرم سازمان دادن آینده و مذاکره با امریکا هستند.

 

خبرگان‌بی‌خبر از همه جا نشستند و برخاستند‌بی‌آنکه بدانند مملکت به کجا می‌رود، آن تعدادی هم که مانند علی فلاحیان و مصباح یزدی می‌دانند به کجا می‌رویم، سرگرم پیوندها و تدارکاتی اند که حدس زدن آن زیاد دشوار نیست. آنها آماده ضربه و سپس گرفتن سکان قدرت و مصالحه همه جانبه با امریکا هستند. رهبر نه راه پیش دارد و نه راه پس. شاید هوشیارترین چهره مجلس خبرگان که بشدت هم نگران اوضاع می‌نماید‌هاشمی رفسنجانی باشد، اما او نیز پیش از آنکه بتواند فکری برای رفع نگرانی خارجی کند، در بیم و هراس از دسته بندی‌های امثال مصباح و علی فلاحیان و ذوالقدر در داخل است.  در همان روز اول جلسه اخیر خبرگان، یکی از عمامه سفیدهای مجلس روحانیون وقتی داشتند در باره حمایت ملی از تکنولوژی اتمی داد سخن می‌دادند داد زد:

«آقا یک سری به بازار بزنید. دو هفته ای سکه که تیرماه 94 هزار تومان بود شده 150 هزار تومان. چهل هزار تومان رفته بالا. کسی در بازار تومن قبول نمی کنه. من گزارش‌های مستند دارم که فقط با اورو معامله می‌شود.»

خیلی‌ها زیر گوشی هم تائید کردند و هم این بانگ هشدار را کار و اشاره رفسنجانی دانستند. هشداری که اگر عقلی در کار باشد، درهمین حد بس است و همه رجزخوانی‌ها را نقش بر آب می‌کند. شاید هم برای نشان دادن پوچی همین رجزخوانی‌های رهبر و احمدی نژاد و امام جمعه‌های امام زمان زده این بانگ را در مجلس خبرگان سازمان دادند. شاید هم آن چند انگشت شماری که متهم به اصلاح طلبی اند- از جمله مجید انصاری- متهم به این ماجرا شوند.

همین دو اطلاع کافی بود تا همه بافته‌های خوش خیالی رشته شود، چرا که بازار سکه طلا نه به نوروز ارتباط دارد و نه به ارزش طلا دربازار جهانی. اعتمادی به آینده پول ایران نیست و آنها که نقدینگی کلان دارند بسرعت آن را تبدیل به طلا می‌کنند تا در صورت هر حادثه ای ثروت و پولشان برباد نرود. آش آنقدر شور است که حواله‌های مهلت دار را هم در معامله‌های بزرگ قبول نمی کنند. تا یک ماه دیگر هم وضع معلوم نیست، چه رسد به سر رسید 6 ماه دیگر. همین است که دادوستدهای بزرگ با "اورو" انجام می‌شود و این وضع چنان رو به گسترش است که حتی در معاملات بین شهرستانی و از آن پائین تر، در خرید و توزیع نیز بسرعت "اورو" جانشین ریال شده است؛ و این بزرگترین نشانه ثبات و یا عدم ثبات حکومت است.

وقتی در تنفس مجلس خبرگان، از یکی از روحانیون که سرش در حساب است و یک چشم در شهر کوران پرسیدند اوضاع چیست و این طلا خریدن و اورو معامله کردن چیه؟ گفت: «یکی از همین آقایان( اشاره به رفسنجانی و اطرافیان او) مدتی پیش به من می‌گفت که یکسال و نیم پیش از سقوط گرباچف هم کسی در مسکو با روبل معامله نمی کرد و یهودی‌های روس اگر پول داشتند آن را تبدیل به جنس می‌کردند. آقای می‌خواهند بگوید اوضاع مشابه شده است.»

این خبرها را برای رهبر برده بودند و باحتمال زیاد صدای لرزان او در سخنرانی برای مجلس شیوخ نه مربوط به بیماری ایشان، بلکه مربوط به همین اخبار و اطلاعات بود. اخبار و اطلاعاتی که بغل دستی متهم به ترتیب دادن علنی شدن آن در مجلس خبرگان بود.‌هاشمی رفسنجانی با چهره ای عبوس و متفکر دست راست آقا نشسته بود! و آیت الله مشکینی دست چپ و درعالمی دیگر.

 در همان دیدارها و گفتگوهای حاشیه مجلس خبرگان چیزهائی مطرح شد که تازه چشم وگوش امام جمعه‌ها و روحانیون‌بی‌خبر از همه جا باز شد، گرچه بعید است بر این خواب هوشیاری تاخت آورد. خیلی‌ها شان گفتند اینها گزارش‌های یونسی( وزیر اطلاعات قبلی) است و برخی هم اسم کروبی را آوردند. مثلا این که در همین هفته گوشت هزار تومان گران شده است. قیمت استخوان مرغ و دنده گوسفند دو برابر شده، چون مردم آنها را می‌خرند و می‌جوشانند و آبگوشت بدون گوشت می‌کنند. یکی گفت بلائی که فتحعلی شاه سرهمه آورد تکرار نشود؟( اشاره به جنگ با روسیه تزاری و از دست رفتن قفقاز). یکی از روحانیونی که نیمه عراقی نیمه ایرانی است با نگرانی از تحریم اقتصادی گفت: پول عراق در سالهای تحریم شش هزار برابر ارزش آن سقوط کرده بود.