جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

گزارش محرمانه نماینده امریکا درآژانس اتمی
به جلسه غیر علنی اعضای دائم شورای امنیت
ایران خود را آماده تولید
10 بمب اتم کرده است
15 صفحه اسناد جدید را که ایران تاکنون دراختیار
 آژانس قرار نداده، امریکا روی میز گذاشت

 
 
 
 

 

روزنامه آلمانی دی ولت چاپ آلمان روز جمعه گزارش داد که نماینده آمریکا درآژانس بین المللی انرژی اتمی، در یک جلسه خصوصی، مسئولین این سازمان را از وجود 85 تن ماده اوران هگزافلورید، در جمهوری اسلامی مطلع کرد. با این مقدار ماده مذکور می‌توان تعداد 10 بمب اتمی تولید کرد. نمایند آمریکا درآژانس بین المللی انرژی اتمی خواست تا درگزارش ارجاعی ایران به شورای امنیت سازمان ملل، بر ضرورت فوری بازرسی‌های ویژه، حداکثر تا دو هفته آینده از مراکز اتمی ایران تاکید شود.

شولتز در نشست مذکور ایران را به تخطی از معاهده NPT متهم کرده و سه دلیل برای این موضوع اعلام کرده است که عبارتند از

دارا بودن حداقل 85 تن گاز هگزافلورید که می‌تواند ماده لازمه برای تولید 10 بمب هسته ای برای ایران شود.

ایران اعلام داشته است که می‌خواهد تا پائیز آینده 3000 سانتریفوژ را در نطنز نصب کند و به غنی سازی گاز بپردازد و این ورای دستگاههایی است که آژانس تا کنون اعلام داشته است.

بازرسان آژانس هم اکنون بدون کوچکترین تردیدی کشف 15 صفحه اسناد جدید در ایران را نشان دهنده غنی سازی در سطح بسیار بالایی می‌دانند و بازرسان شکی ندارند که این اسناد نشان میدهد که ایران در تلاش‌بی‌حدی برای ساخت بمب هسته ای است و از طرفی ایران تاکنون از دادن این اسناد به آژانس خودداری کرده است.

این نشست پشت درهای بسته انجام شده که در آن نماینده آمریکا با تلاش بسیار برای قانع کردن نمایندگان شورای حکام اژانس بین المللی اتمی بوده است.