جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  تفسیر مهم رادیو آلمان
تهدید نظامی ایران
امریکا خواهان گنجانده شدن
این بند در بیانیه شورای امنیت است
 
 
 
 

 

رادیو آلمان، همزمان با تشکیل جلسه غیر علنی 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان باضافه آلمان، طی تفسیری که آشکارا برخاسته از نگرانی‌های مربوط به حمله نظامی به ایران و متکی به داده‌های اطلاعاتی دولت آلمان بود، گفت:

 

روز گذشته جان بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد تهدید کرد چنانچه شوراى امنیت در مورد ایران سخت‌گیرى نکند و ایران فعالیت‌هاى هسته‌اى  را پى بگیرد، آمریکا  گام بعدى را علیه ایران در نظر خواهد گرفت. این گام به احتمال زیاد مستقل از سازمان ملل برداشته خواهد شد.  خواست کابینه‌ی بوش هم اکنون این است که در بیانیه‌ی شوراى امنیت نوعى تهدید نظامى قید شود

ژنرال "موشه یعلون" رییس سابق نیروى دفاع اسرائیل این هفته در یک سخنرانی در شهر واشنگتن در باره‌ی حمله‌ی احتمالى اسرائیل به تأسیسات ایران با جزییات مفصلى صحبت کرد.

ژنرال یعلون، که در حال حاضر کارشناس مهمان در «انستیتوى واشنگتن براى سیاست خاور نزدیک» است، اظهار داشت که اقدام نظامى علیه ایران نه تنها توسط نیروى هوایى اسراییل و آمریکا، بلکه همچنین با همکارى اروپا باید صورت بگیرد و بهترین موقع براى آن زمانى است که ایران نخست از لحاظ اقتصادى و سیاسى در دنیا منزوى شده باشد. بنا به عقیده‌ی ژنرال یعلون، ایران ظرف شش تا هجده ماه مى‌تواند دانش هسته‌اى لازم را کسب کند و ظرف سه تا پنج سال قادر است بمب هسته‌اى بسازد.

ژنرال یعلون در سخنرانى سه‌شنبه‌ی خود که در ستاد فکرى محافظه‌کاران امریکا«انستیتوى‌هادسن» ایراد شد، گفت، «چنانچه ایران در واکنش به حمله‌ی نظامى، شهرهاى اسراییل را هدف موشک‌هاى شهابِ خود قرار دهد، یا حزب‌الله لبنان و حماس در فلسطین را مجبور کند که به داخل اسراییل موشک بفرستند، اسراییل مى‌تواند با سیستم‌هاى ضدموشکى از خود دفاع کند. حمله‌ی اسراییل بسیار دقیق خواهد بود، درست همانند قتل هدف‌گیرى شده، همان طور که ما یک تروریست منفرد را هدف قرار مى‌دهیم، مى‌توانیم یک مرکز هسته‌اى را هم بزنیم. بدون اینکه به اطراف آن یا مردم عادى صدمه‌اى وارد شود.»

در برابر این گونه تهدیدها رهبر ایران آیت‌الله خامنه‌اى نیز خطاب به اعضاى کابینه‌ی احمدى‌نژاد گفت از موضع خود عقب ننشینند زیرا حتی اگر ایران به رأى شوراى امنیت تن بدهد آمریکا باز هم بهانه‌ی دیگرى پیدا خواهد کرد که هدف خودش را دائر بر تغییر رژیم در ایران پى بگیرد . وزیر امور خارجه‌ آمریکا نیز در گزارشى به کنگره‌ این کشور،  ایران را «بانکدار مرکزى» تروریسم در خاورمیانه خطاب کرد که مانع اصلى بر سر راه استقرار دموکراسى در این منطقه مى‌باشد.

یکى از کارشناسان آمریکایى به نام مارتین ایندیک که در کابینه‌ی بیل کلینتون عضو شوراى امنیت ملی و نیز سفیر آمریکا در اسراییل بوده، در مصاحبه‌اى با شبکه‌ی ABC در استرالیا در پاسخ به این سوآل که آیا آمریکا واقعاً مى‌تواند از گزینه‌ی نظامى استفاده کند؟ گفت: البته این گزینه وجود دارد. اما با توجه به وجود ۳۷ مرکز حفاظت شده‌ تأسیسات هسته‌اى ایران، این گزینه، انتخاب آسانى نخواهد بود . زیرا مردم عادى و غیر نظامى نیز هدف قرار خواهند گرفت. ایران نیز در مقابل، مى‌تواند در عراق چنان جنگ فرقه‌اى به راه اندازد که تلفاتِ کنونى در مقایسه با آن مانند پیک نیک خواهد بود!»