ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  هاشم آغاجری:
سرکوب زنان و کارگران نیز
خود نوعی از ترور درجامعه است
 
 
 
 

 

در مراسم ششمین سال ترور حجاریان،‌هاشم آغاجری نیز گفت:

 آنها از قبل پیام داده بودند که اگر اصلاح‌‏طلبان عقب ننشینند، کاری خواهیم کرد که ایران به قبل از دوم خرداد برگردد. هر چند با این ترور نتوانستند به هدف خود برسند، اما پس از پنج سال بنا به علل و عوامل دیگری، تا حدودی موفق شدند که مراحلی از آن تحرکات ضد تحول‌‏خواهی و ضداصلاحات را در ایران به اجرا درآورند.

متاسفانه در جامعه ما یک فرقه سازمان‌‏یافته با یک ایدئولوژی خشونت‌‏ساز و با اتکا به سازمان و تشکیلات برخوردار از منابع مالی، مادی و اطلاعاتی اعمال خشونت کرده است که باید بگویم متاسفانه‌‏تر این است که این فرقه لباس دین به تن کرده است.

خشونت تیغ دو لبه‌‏ است، خشونت‌‏گر جلاد پیش از قربانی خود، قربانی خشونتی می‌‏شود که خود اعمال می‌‏کند.

خشونت‌‏گران از سطح انسانیت و اخلاق در عرصه اخلاقی سقوط می‌‏کنند و در عرصه اجتماعی به گواهی تاریخ دچار سرنوشت آن معماری می‌‏شوند که در اساطیر یونان به دستور حاکم، زندانی ساخت که هیچ‌‏کس نتواند از آن بگریزد و خود در آن گرفتار شد.

خشونت در اشکال روانی و فیزیکی محدود به کشتن و شکنجه نمی‌‏شود. خشونت‌‏های ساختاری و نهادی در خانواده و خشونت علیه زنان و کارگران. در جوامع عقب‌‏مانده‌‏، زن و کارگر مستقیم سرکوب می‌‏شوند و کارگر و زنی که می‌‏خواهد از حقوق خود دفاع کند، با او برخورد می‌‏شود.

 در جوامع شرقی استبداد سیاسی یکی از تولیدکنندگان خشونت است اما در استبداد دینی خشونت به نحو مخرب‌‏تری تولید می‌‏شود و بعد پشتوانه نهادی پیدا می‌‏کند و کسانی مثل سعید را مورد آماج خود قرار می‌‏دهد.