جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

مصاحبه وزیر دفاع انگلیس با مجله فوکوس آلمان
ایران؟
ما با حکومتی طرف هستیم
که می‌خواهد سلاح اتمی تولید کند
ترجمه مجید پایدار- برای پیک نت

 
 
 
 
 

مصاحبه وزیر دفاع انگلیس "جان ریت" که در آستانه تشکیل جلسه اخیر شورای حکام اتمی انجام شد و در شماره 6 مارس هفته نامه فوکوس چاپ آلمان انتشار یافت را در ادامه می‌خوانید. این مصاحبه با توجه به مسائل مهمی که درآن طرح شده، علیرغم عبور از جلسه شورای حکام و رفتن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنان دارای وزن و اعتیار لازم برای شناخت سیاست نظامی انگلستان و نقش ناتو در حوادث آینده جهان و ایران است.

 

- تروریسم امروز به یک خطر جدی تبدیل شده است. ناتو چگونه می‌تواند با آن مقابله کند؟

- ما باید علیه آنها به یک جنگ طولانی مدت، تمام عیار با به کار گرفتن تمام ابزارهای موجود دست بزنیم. درعین حال باید در نظر داشته باشیم که فقط اقدام نظامی بعنوان ابزار لازم و ضروری برای مقابله با تروریسم کافی نیست. به همین جهت دولت بریتانیا نه فقط نیرو به مناطق مورد نظر اعزام می‌کند، بلکه درعین حال تلاش می‌کند کشورهای در حال رشد در زمینه تجارت و مبارزه با فقر که از مسائل حساسی سیاسی هستند کمک کند. مسائلی که تروریسم همیشه از وجود آنها استفاده کرده و خود را توجیه می‌کند.

- آیا این وظیفه ناتوست؟

- ناتو دراین میان نقش حساسی برعهده دارد. از یک طرف از دفاع از ارزش‌هائی را برعهده دارد، آزادی و دمکراسی، احترام به زندگی انسانی و نظم و قانون جز لاینفک آن هستند. از طرف دیگر ناتو تجربیات عملیات نظامی اش را در مناطق مورد نظر به کار می‌گیرد.

- در مورد اهمیت ارزش‌های مشترک، هم شما و هم مرکل در کنفرانس امنیت مونیخ صحبت کردید.

- بگذارید بگویم که من تا به حال چنین سخنرانی جالبی از مرکل نشنیده بودم. من حتی او را جالب تر از آن دیدم که مطبوعات انگلیس از وی ترسیم کرده بودند. علاوه بر این در اکثر موارد من کاملا با او موافق هستم.

- همینطور در باره ارزش‌های مشترک فرهنگی؟ آیا شما با کسانی که مدعی جنگ فرهنگ‌ها هستند توافق دارید؟

- خیر. به تصور من مسائل پیچیده تر از آن هستند. در وحله اول یک نبرد ایدئولوژیک در داخل کشورهای اسلامی جریان دارد. دراینجا من یک بحث جدی نه فقط در زمینه مذهبی، بلکه در زمینه مسائل اقتصادی و سیاسی می‌بینم. بعضی از مسلمان‌ها اعتقاد دارند که علت موفقیت‌های سیاسی – اقتصادی و علمی در غرب نتیجه آزادی است. اما از طرف دیگر عناصر افراطی وجود دارند که عکس آن فکر می‌کنند. یعنی اعتقاد دارند که افراط در آزادی خود یک مسئله اساسی است. آنها خواستار رجعت به اسلام اولیه، یعنی بازگشت به عصر خلیفه هستند. این اقلیت ناچیز نه تنها مخالف آزادی است، بلکه مسلمانانی را هم که با آنها موافق نیستند کافر می‌داند و قتل آنها را بعنوان کافر ضروری .

- آیا آنها واقعا یک اقلیت ناچیز هستند؟

- من فکر می‌کنم که آنها یک اقلیت ناچیز هستند. طبیعتا مسلمانان زیادی وجود دارند که مسائل سیاسی آنها را آزرده می‌سازد. آنها از نا برابری، فقر و تقسیم ناعادلانه ثروت‌های ناشی از منابع طبیعی مانند نفت در خاورمیانه در رنج اند. اما من مطمئن هستم که اکثریت مسلمان‌ها با اقدامات تروریستی موافق نیستند. این البته به این معنا نیست که اکثر مسلمان‌ها با آنچه غرب انجام می‌دهد موافق هستند. اما ما اجازه نداریم کسانی را که مخالف ما هستند را در دسته تروریست‌ها جای دهیم.

- کشاکش آینده می‌تواند با یک کشور مسلمان مانند ایران باشد؟

- ما باید سنجیده قضاوت کنیم. در عراق فقط نیروهای نظامی بین المللی علیه تروریسم نمی جنگند، بلکه رهبران مسلمان هم دوش به دوش آنها می‌جنگند. مثل کرزای در افغانستان و یا "وردک" وزیر دفاع این کشور که هر دو هم مسلمان هستند.

- آیا رئیس جمهور ایران هم جزو این گروه است؟

- اجازه بدهید مسئله را اینطور فرمولبندی کنم. او در گروه دیگری قرار دارد و کرزای افغانستان و جعفری عراق در گروه دیگری. ایران برای دنیای متمدن یک خطر جدی است. در اینکه رهبری ایران موجب نگرانی جهان غرب است دلائل جدی و محکمی وجود دارد. رهبری ایران در گذشته از تروریست‌ها حمایت کرده، رئیس جمهور کنونی آن خواستار نابودی یک کشور عضو سازمان ملل(اسرائیل) است. چنین حکومتی می‌خواهد سلاح اتمی تولید کند.

- آیا اقدام نظامی علیه ایران را پاسخی مناسب می‌دانید؟

- ما همه دنبال راه حل دیپلماتیک هستیم. درحال حاضر هم کسی از اقدام نظامی حرفی نمی زند. من امیدوارم ایران قبل از جلسه شورای حکام اتمی(جلسه اخیر) به سر میز مذاکرات باز گردد.

- به نقش ناتو بازگردیم. مرکل در کنفرانس امنیت مونیخ تلاش کرد که ناتو نقش مقدمی برای مذاکرات ضروری سیاسی و برای اتخاذ تصمیمات و اقدامات ضروری بدهد. آیا شما با این موافق هستید؟

- بله. اگر ناتو می‌خواهد همچنان مهم باقی بماند، باید اولا جائی برای تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی – نظامی و مسائل استراتژیک باشد. دوم، باید کشورهای عضو آن مواد لازم دراختیار آن قرار دهند. سوم، ما به نیروهای ویژه ای نیازمندیم که بتواند به هر نقطه در اروپا و یا هرجای دیگر اعزام شود. نه اینکه در جائی، مثلا در قلب آلمان باقی ماند.

- شما از نیروهای ویژه صحبت می‌کنید که باید این وظائف را انجام دهد. درعین حال شاهدیم که اتحادیه اروپا سرگرم ایجاد نیروهای واکنش سریع است. آیا ناتو و این نیروهای جدید یکدیگر را خنثی نمی کنند؟

- در اروپا باید فقط یک نیروی تهاجمی وجود داشته باشد. اگر ما بتوانیم خردمندانه عمل کنیم ناتو و اتحادیه اروپا می‌توانند یکدیگر را کامل و تقویت کنند. اما اگر اجازه دهیم کسانی بگویند که باید همه چیز از امریکا آغاز شود و کسان دیگری بگویند که همه چیز باید در اروپا انجام شود، به این علت که نمی شود به امریکا اعتماد کرد و هر کس بخواهد جداگانه عمل کند، آنگاه ما به خنثی ترین نیرو تبدیل خواهیم شد.