ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  عباس عبدی
سکوت یا مرگ
اینست، هدف از ترورها و بازداشت و زندان
 
 
 
 

 

 عباس عبدی نیز در مراسم ششمین سالگرد ترور حجاریان از جمله سخنرانان بود. او نیز گفت:

مساله اصلی در خشونت این است که افراد را در هر سطحی و هر انگیزه‌‏ای به سکوت وادار کنند و اگر علیه کسانی خشونت به کار نمی‌‏برند، برای این است که ابزار آن را ندارند یا برایشان هزینه دارد.

خشونت چیزی نیست که هر یک از ما آن را لمس نکرده یا نشنیده باشیم. در حوزه سیاست خشونت وسیله است نه هدف و به این دلیل باید بدون تردید به انگیزه و هدف عامل خشونت پرداخته شود چون خشونت فی نفسه مطلوبیتی برای اعمال‌‏کننده آن ندارد و تنها برای رسیدن به یک هدف برگزیده می‌‏شود.

 صاحبان قدرت تلاش می‌‏کنند خشونت را به عنوان آخرین راه حل انتخاب کنند زیرا خشونت بدنامی‌‏های خاص خود را دارد و انگیزه اصلی در اعمال آن به سکوت واداشتن افراد به لحاظ بیان و عمل سیاسی است و بهترین راه مقابله با آن هم شکستن سکوت است.

اگر کسی حرفی نزند و اقدامی نکند، عامل قدرت کاری با او ندارد و علیه او خشونت اعمال نمی‌‏کند. خشونت فیزیکی و درگیری یکی از نمادهای خشونت است، خشونت می‌‏تواند از پرونده‌‏سازی تا زندان رفتن را دربرگیرد که همه اینها منجر به یک نتیجه می‌‏شود، بر این اساس در تشکل‌‏هایی که حالت مخفی دارند و بعدها خاطراتشان را می‌‏نویسند، می‌‏توان دید که از چه چیزهایی برای وادار کردن افراد به سکوت استفاده می‌‏شود.

ممکن است در سطح فردی کوتاه آمدن، سکوت کردن و مماشات خشونت را کم کند اما در سطح نهادی اساساً چنین چیزی وجود ندارد و تنها موازنه قدرت و بحث اینکه چقدر هزینه به عمل‌‏کننده تحمیل خواهد شد، بستگی دارد.