ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  سخنرانی دبیرکل نهضت آزادی ایران
بیگانگان، همیشه برای استیلا
 از دروازه استبداد وارد شده اند
 
 
 
 

 

دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی ایران در همایش بررسی نهضت ملی شدن صنعت نفت که از سوی انجمن علمی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد گفت:

تاریخ ایران سه مرحله در جهت آزادی و استقلال داشته است. جنبش مشروطه، جنبش ملی شدن صنعت نفت و انقلاب سال 57. اینها سه فراز از تاریخ مبارزه ایران جهت استقلال و آزادی است. مبارزه علیه استیلای بیگانه و استبداد دو روی یک سکه هستند و بدون آن هیچ جنبشی نمی‌‏تواند به ثمر برسد.

در شورش تنباکو و نهضت ملی شدن صنعت نفت استیلای بیگانه از کانال استبداد آغاز ‌‏شد، حتی در جنبش ملی شدن صنعت نفت نیز مشاهده کردیم که کودتا از کانال دربار به ثمر رسید، به همین جهت است که پس از کودتا محور مبارزات، ضد استبدادی شد و تا زمانی که استبداد از بین نرفت، استیلای بیگانگان وجود داشت.

نظام‌‏های استبدادی همواره ملت‌‏ها را تحقیر می‌‏کنند، به همین جهت است که استبداد رضاخانی 20 سال اعتماد به نفس ملت ما را گرفته بود.

برخی جریان‌‏ها در ایران قصد داشتند نیروهای موثر در جنبش ملی شدن صنعت نفت مانند آیت‌‏الله کاشانی را از مصدق جدا کنند و همواره مطرح می‌‏کردند که حکومت مصدق برابر است با حکومت توده‌‏ای‌‏ها و قصد داشتند این مسأله را جا بیندازند. باید از تاریخ درس گرفت. هر زمانی که ملت ما با هم کار کرده‌‏اند و وحدت ملی داشته‌‏اند، به نتیجه رسیده‌‏ایم اما هر وقت کسی گفته است که هر چه من می‌‏گویم، درست است، هیچگاه ملت ما پیروز نشده است.

مقایسه جنبش ملی شدن صنعت نفت با فناوری هسته‌‏ای نیز قیاس مع‌‏الفارغ است. زیرا در آن مقطع ما یکسری منابع طبیعی داشتیم که خارجی‌‏ها می‌‏خواستند به آنها دست پیدا کنند و ما قصد داشتیم از منابع خود دفاع کنیم و دست آنها را کوتاه کنیم. درحالیکه دراین ماجرای اتمی ما عضو ان.پی.تی هستیم و حق داریم از دانش فناوری هسته‌‏ای استفاده کنیم. اما اینکه آیا مطالعه علمی و اقتصادی در این صنعت انجام شده است یا خیر، جای سئوال است و به هیچ قدرتی مربوط نیست که ما چه انرژی داریم؟ ما فقط باید بررسی کنیم که رسیدن به این انرژی برای ما به صرفه است یا خیر؟