هنر و انديشه

     www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

محرم آمد
"شب‌های برره"
را با خود برد!

 
 
 
 

 

پخش تلویزیونی سریال "شب‌های برره" فعلا به بهانه ماه محرم متوقف شد. خنده در این سریال پربیننده اخیر کمتر شده بود. خط قرمزهای این سریال آنقدر شده که به دفتری با مارپیچ خط قرمز تبدیل شده است. هرجمله ای را تعبیر به کنایه حکومتی می‌کنند و از متن سناریو حذف. از هر اسمی تداعی اسمی حکومتی می‌کنند و خط می‌زنند. به این ترتیب "شب‌های برره" که مردم خیلی از واقعیات جامعه را در لابلای صحنه‌های آن می‌یافتند و گاه نیز بدان می‌خندیدند، هر دفعه‌بی‌نفس تر از دفعه پیش می‌شود، گرچه هنوز دیدنی است و شبیه خطبه‌های نماز جمعه و برنامه‌های دهه فجر نشده است.

سرپرست نویسندگان سریال یاد شده "قاسم خانی" خودش نیز اعتراف کرده و گفته است: ما طی این سال‌ها یاد گرفتیم تا کجا می‌توان روی خطوط قرمز راه رفت و چه مواقعی می‌توان از آن رد شد.

طبیعتا دشواری کار روی خطوط قرمز در رسانه‌ای به گستردگی تلویزیون به مراتب بیشتر از سینماست. «شب‌های برره» به خاطر برد وسیعش زیادتر از حد زیرذره‌بین رفته و ما ناچاریم دست به عصاتر حرکت کنیم.

تذاکراتی  به گروه نویسندگان این سریال می‌دهند. به هر حال سراغ یک سری اخلاقیات و شوخی‌ها نمی‌توان رفت. اما در بسیاری از موارد، «انسان‌های بیش از حد اخلاق‌گرا» موقعیت‌های داستانی را از ما گرفتند.