ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  نگاهی ديگر به طیف بندی‌ها
در درون دفتر تحکیم وحدت دانشجوئی
 
 
 
 

 

گزارش زیر نگاهی است به آرایش سیاسی- دیدگاهی حاکم بر طیف گسترده دفتر تحکیم وحدت و این واقعیت که بسته بودن فضای سیاسی کشور عملا راه چاره ای برای گرایش‌های فکری متنوع دانشجوئی برای جمع شدن در تنها تشکل قانونی و آزادی که در دانشگاه فعالیت می‌کرد باقی نگذاشت.

 

 تا سال 80 دو فراکسیون مدرن و سنتی در داخل دفتر تحکیم وجود داشتند. با بالا گرفتن اختلاف، تعدادی از انجمن‌های عضو در دانشگاه گیلان نشستی برگزار کردند. سپس اکثریت این گروه در دانشگاه شیراز نشستی تکیملی برگزار کرد. سایر انجمن‌ها نیز در دانشگاه علامه طباطبایی گردهم آمدند و شورای مرکزی مجزایی برگزیدند. شورای مشترک هیات‌های مرکزی نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان در شهریورماه81 منتخبان هر دو نشست شیراز و علامه را تا برگزاری انتخابات مشترک به رسمیت شناخت؛ انتخاباتی که تاکنون برگزار نشده است.

 

نظر معاون وزیر علوم

«محمدباقر خرمشاد» معاون فرهنگی «زاهدی» وزیر علوم دولت جدید، اوایل دی‌ماه 84 درباره‌ وضعیت دفتر تحکیم وحدت، تاکید کرد: "دفتر تحکیم فعلی تابلویی است که چندین مشتری دارد، قبلا معلوم شده بود که تحکیم علامه و طیف شیراز وجود دارند و تکلیفش مشخص بود، اما الان طیف علامه به سه گروه تقسیم شده و با هم مشکل دارند. مدتی زمان می‌برد که معلوم شود زیر تابلوی دفتر تحکیم چه کسی یا چه کسانی قرار می‌گیرند؟... ما به همان اندازه که در انتخابات بسیج وارد نمی‌شویم، دخالتی هم در امور سایرین نداریم."

 

وضعیت ساختمان دفتر

از اسفندماه سال 80، به دنبال اختلاف اعضا ساختمان دفتر تحکیم وحدت همچنان پلمپ است. «غلام‌رضا ظریفیان» معاون دانشجویی وقت وزیر علوم در اردیبهشت 81 درباره‌ محل دفتر تحکیم وحدت گفت: «ظاهرا، کار در دست وزارت کشور نیست؛ بلکه در اختیار قوه‌ قضاییه است ..."

 

طیف علامه

 

«محمد‌هاشمی» دبیر تشکیلات طیف علامه: تکثر موجود در دفتر تحکیم برآیند تکثر دیدگاه‌ها و افکار در دانشگاه‌هاست. مجموعه‌ انجمن‌های اسلامی هویت دینی و مذهبی دارند که همه‌ اعضا آن را پذیرفته‌اند اما در شرایطی که در دانشگاه‌ها امکان فعالیت سایر اندیشه‌ها وجود ندارد، این وظیفه را برای خود قایل هستند که فضا را برای طرح سایر افکار فراهم کنند.

وی پیگیری دموکراسی، آزادی، حقوق بشر و عدالت را چارچوب کاری و اصول مشترک در طیف علامه دانست و اظهار کرد: انجمن‌های اسلامی معتقدند که باید از ظرفیت خود به صورت مشترک برای طرح تفکراتی که جایی برای ظهور ندارند، هم استفاده کنند تا به نوعی همزیستی مسالمت‌آمیز در درون مجموعه برسند، یعنی از سویی تفکرهای دیگر هویت مذهبی و اسلامی انجمن‌ها را می‌پذیرند و از سوی دیگر انجمن‌ها سعی می‌کنند تریبون را در اختیار آنها هم قرار دهند.

کسانی که اصول و قواعد تشکیلاتی و اصول دموکراسی را بپذیرند، بدون در نظر گرفتن نگاه ایدئولوژیک در مجموعه پذیرفته می‌شوند.

 

فراکسیون مدرن

«ایمان براتیان»، رییس فراکسیون مدرن : از منظر روشنفکری قیدی نداریم و محدودیتی نگذاشته‌ایم که اعضا طرفدار روشنفکری دینی باشند یا عرفی. تجربه‌های چند سال گذشته‌ فراکسیون مدرن نشان می‌دهد همیشه تنوع عقاید در این فراکسیون برقرار بوده. معمولا در این فراکسیون از نظر عقیدتی محدودیتی برای اعضای قایل نمی ‌شویم و خط مشی عقیدتی مجموعه برایند تمام دیدگاه‌هاست. اما تحت هیچ شرایطی با افراد طرفدار خشونت همکاری نمی‌کنیم و تکثرگرایی شامل این افراد نمی‌شود.

براتیان امور صنفی دانشجویان، حقوق بشر و حقوق زنان را از اهداف اصلی مورد پیگیری مجموعه و زمینه‌ مشترک فعالیت این فراکسیون خواند. اصلی‌ترین وجه تمایز ما دیدگاهمان نسبت به قدرت است که نگاه به قدرت و حقوق بشر در مقایسه با گروه‌های غیر از تحکیم و با نگاه به قدرت در گروه‌های داخل تحکیم تمایز کمی داریم.

 

فراکسیون دموکراسی‌خواه ملی

«کوروش جعفری»، دبیر فراکسیون دموکراسی‌خواه ملی: ما به تضارب افکار و عقاید احترام می‌گذاریم اما یک اصل را از نظر تشکیلاتی و اخلاقی در نظر گرفتیم که آن پایبندی و التزام به دینی بودن مجموعه است.

در قالب روشنفکری دینی، افراد می‌توانند قرائت‌های مختلفی از دین داشته باشند که قابل پذیرش است و لذا در این قالب ما در چارچوب قانون اساسی فعالیت خواهیم کرد؛ چرا که نه در وظیفه و نه در توان دانشجو می‌دانیم که علیه قانون اساسی عمل کند.

 

فراکسیون روشنگری

«حسن خوش‌قلب» عضو فراکسیون روشنگری: ما به قرائت روشنفکری از اسلام و مبانی دینی اسلام معتقدیم و به عمل در چارچوب اصول دینی اعتقاد داریم و به لحاظ سیاسی به اصول انقلاب معتقدیم و شعارهای آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی را از اصول انقلاب می‌دانیم. چارچوب فکری ما خط امام(ره) و شعارهای اوست.

شعار ما دموکراسی‌خواهی و آزادی در چارچوب اسلام با تاکید بر دفاع از جامعه‌ مدنی – که در اصل جمهوریت و آزادی می‌گنجد – است.

ما به دوری از قدرت و نقد آن به صورت شفاف معتقد هستیم، در صورتی که سایر تشکل‌ها در انتقادات خود مصلحت‌سنجی‌هایی دارند.

 

 

ائتلاف روشنفکری دینی

حسام‌الدین علامه دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی: بحث دین‌باوری، ارایه‌ دین رحمانی و ترویج آن با قرائت نواندیشانه و روشنفکری دینی اولین محور کاری فعالیت‌های ما در ائتلاف انجمن‌های اسلامی برای روشنفکری دینی است. حفظ روحیه‌ آرمانخواهی، عدالت‌طلبی، آزادی‌خواهی، استکبار ستیزی و ضدیت با سرمایه‌داری غربی ازدیگر مشخصه‌های این ائتلاف است. ما برای حفظ روحیه‌ نقادی، فاصله‌ مشخص با حاکمیت- نه دوری بسیار زیاد و نه نزدیکی بسیار زیاد- تلاش می‌کنیم و حفظ جایگاهی که بتوانیم نقادی ظریف و بی‌پرده با مسوولان باشیم و راه را برای پاسخگویی حاکمیت به جامعه‌ مدنی باز نگه داریم برای ما اهمیت دارد.

معتقدیم انجمن‌های اسلامی دانشجویان باید در یک طیف قرار بگیرند، منتهی این طیف نمی‌تواند تفکر بسیج و جامعه‌ اسلامی را در درون خود جا دهد و از طرف دیگر تفکرهای شبه کمونیستی و شبه سوسیالیستی و تفکرهای لائیک و سکولار و امثالهم را در درون خود جا دهد.

ما از یک سو با دانشجویان عضو بسیج و جامعه‌ اسلامی و بخشی از طیف سنتی شیراز مرزبندی داریم. در نگاه دینی به قرائت روشنفکرانه و نواندیشانه از دین و اجتهاد پویا اعتقاد داریم و مجموعه‌ای از حضرت امام(ره)، شهید مطهری، دکتر شریعتی، جلال آل احمد، مرحوم آیت‌الله طالقانی، مرحوم مهندس بازرگان و آقایان خاتمی و موسوی خویینی‌ها را اسوه‌های خود می‌دانیم. اسوه‌ها و الگوهایی که پیش روی ماست یکی از مهم ترین زمینه‌های تفاوت ما با سایر گروه‌هاست .

 

انجمن اسلامی تبریز وعلوم پزشکی

دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز و علوم پزشکی: ما بر طبق دو دیدگاه عمومی خود معتقدیم باید اولا منتقد حاکمیت بود و هم اینکه بر مبانی جمهوری اسلامی و جمهوریت و اسلامیت توامان اعتقاد داریم تا در این چارچوب پیش رویم.

طیف سنتی [شیراز] منتقد بودن جنبش دانشجویی را زیر سوال برد، طیف علامه نیز با عدم پوشش کامل آرمان‌های دانشجویی و اعتقادات مطروحه سکولاریستی و لائیسیتی و حتی بعضا عدم اعتقاد به برخی مبانی اسلام، باعث شدند مجموعه‌ تبریز و علوم پزشکی مستقل از این دو باقی بماند.

مجموعه‌ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز و علوم پزشکی هیچ‌گاه به دنبال سهم‌خواهی نبوده و به بازی‌های سیاسی آلوده نشده و در این شرایط خطیر و حساس وظیفه‌ی سنگینی بر دوش خود احساس می‌کنیم که تلاش خود را در راه احیای دفتر تحکیم وحدت به کار ببندیم.

 

طیف شیراز دفتر تحکیم

«محمد بیاتیان» عضو شورای مرکزی طیف شیراز: اصلی‌ترین سیاست ما نقد حاکمیت است، چرا که جنبش دانشجویی اصلی‌ترین و برنده‌ترین ابزارش تیغ تیز نقد است و هیچ جناح یا گروهی از نقد جنبش دانشجویی در امان نخواهد بود.

اگر در مجموعه تنوع و تکثر افکار و آراء وجود نداشته باشد، رشد در آن جامعه یا گروه ممکن نخواهد بود، البته در چارچوب خطوط قرمز و اساسنامه‌ دفتر تحکیم وحدت.

ما چارچوب‌های نظام را چارچوب فعالیت خود می‌دانیم

 

طیف نوگرای شیراز

مهدی میرزایی عضو شورای مرکزی طیف نوگرای شیراز: نه تنها دفتر تحکیم وحدت بلکه دانشگاه باید محل برخورد افکار و اندیشه‌ها باشد. متاسفانه چند سال اخیر جهت گیری‌های مسوولان روی تکثر آراء و عقیده‌ها منفی بوده و خواستند جریان خاصی را در درون دانشگاه‌ها تقویت کنند که متاسفانه به ضرر خودشان و یک جریان مذهبی در دانشگاه‌ها تمام شد و لذا یک جریان عرفی و غیر مذهبی در مجموعه‌ دفتر تحکیم برتری پیدا کرده است.

باید در مجموعه‌ تحکیم برای ائتلاف تلاش کنیم.

 

وضعیت انجمن‌های اسلامی دانشجویان

در این سال‌ها چندین نشست از سوی طیف‌ها و فراکسیون‌های مختلف دفتر تحکیم وحدت برگزار شده است که میزان انجمن‌های اسلامی حق‌رای‌دار شرکت کننده در آنها شفاف نبوده و ادعاها در این باره بسیار متفاوت است. برخی از انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های مورد ادعای این طیف‌ها و فراکسیون‌ها در اثر اختلاف، دارای دو شورای مرکزی هستند که دانشگاه فقط یکی از آنها را به رسمیت می‌شناسد. در تعدادی از انجمن‌های اسلامی نیز علی‌رغم وجود یک شورای مرکزی واحد، برای شرکت در نشست‌های طیف‌های مختلف تحکیم، نظرهای مختلفی وجود دارد.