ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

مصاحبه فرانکفورترآلگماینه با تونی بلر

ایران باید تمکین کند

راه حل قطعی خاورمیانه:

دمکراسی- صلح- حقوق بشر

ترجمه شاکرمحمدی- برای پیک نت

تونی بلر نخست وزیر انگلستان در جریان سفر برق آسائی که به آلمان داشت مصاحبه با فرانکفورترآلگماینه کرد که در شماره 19 فوریه این روزنامه منتشر شد. سفر بلر به آلمان و مذاکره با "مرکل" صدراعظم آلمان درحالی انجام شد که جمهوری اسلامی نیز گفتگوهایی را در بروکسل و مسکو آغاز کرد. وزیر خارجه "متکی" در بروکس و یک هیات دیپلماتیک در مسکو. این دیدارها، درمجموع خود سرانجام قطعی پرونده اتمی ایران را می خواهد رقم بزند. به همان اندازه که سفر متکی به بروکسل و سفر هیات دیپلماتیک جمهوری اسلامی به مسکو کم اهمیت و نوعی وقت کشی از جانب گردانندگان اصلی سیاست اتمی ایران در بیت رهبری و شورای نگهبان تلقی شد، رایزنی های بلر و مرکل جدی ارزیابی شد و به همین دلیل سئوالاتی که توسط فرانکفورترآلگماینه، بعنوان یکی از مهم ترین روزنامه های آلمان با بلر مطرح شد، دقیقا مرتبط بود با محتوای مذاکرات صدراعظم آلمان و نخست وزیر انگلستان. چکیده این مصاحبه را می خوانید:

 

-         فردا روسیه و ایران در باره برنامه اتمی گفتگو می کنند. آیا شانسی برای تفاهم هست

-    ما همه خواهان یک راه حل دیپلماتیک هستیم، اما یک چیز باید کاملا مشخص گفته شود و آن اینست که ایران باید به تعهدات بین المللی خود عمل کند. در ضمن عدم پشتیبانی ایران از تروریسم و صدور آن در منطقه می تواند کمک قابل موثری برای حل مسئله باشد.

-         درمورد تهدید مجدد احمدی نژاد برای نابودی اسرائیل چه می گوئید؟

-         او باید به اظهارات خود خاتمه بدهد. جامعه بین المللی چنین نظرات وحرف هائی را نمی پذیرد.

-         آیا از این که جامعه غرب در مورد برنامه اتمی ایران سیاست یکپارچه ای را اتخاذ کرده است خوشبین هستید؟

-    بله. آلمان، فرانسه، انگلستان و امریکا در این قضیه با هم همکاری تنگاتنگ دارند و در آینده نیز به همکاری خود برای دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک ادامه خواهند داد. ایران نباید قاطعیت ما را دست کم بگیرد.

-    شما چندی پیش با یکی از نمایندگان سوسیال دمکرات آلمان در لندن دیدار و گفتگو کردید. او در این گفتگو مخالفت خود را با اقدام نظامی علیه ایران بیان کرد. شما هم همین نظر را دارید؟

-    هیچکس در باره اقدام  نظامی صحبت نمی کند. اما رئیس جمهور امریکا موضع خود را کاملا و دقیق بیان کرده است. یعنی همه راه حل ها را باز گذاشته است. اما همانطور که گفتم کسی خواهان اقدام نظامی نیست. مطرح کردن این موضوع ما را از آنچه باید انجام دهید دور می کند.

-         منظور چه اقدامی است؟

-    من تکرار می کنم. ما باید قاطعیت خود را به ایران نشان دهیم و روی آن پافشاری کنیم. سران تهران باید به سیاست های ما تمکین کند.

-         در ارتباط  با عراق مشکلاتی بروز کرده است. آیا در ارتباط با ایران هم منتظر  چنین مشکلاتی هستید؟

-    ایران عراق نیست. در خاورمیانه یک سری مشکلات وجود دارد که راه حل های مختلفی را می طلبد. اما آنچه که مهم است  اتخاذ یک استراتژی و سیاست یکپارچه از طرف جهان غرب نسبت به این مسئله است.

-         چه مسائلی؟

-    مردم عراق باید امکان داشته باشند که دمکراسی خود را احیاء کنند. ما باید کشورهائی مانند لبنان را تقویت کنیم و برای دستیابی به این اهداف باید مجموعه خاورمیانه در مسیر دمکراتیک شدن هدایت و تقویت شود. در ضمن باید بکوشیم برای مسئله فلسطین و اسرائیل راه حل قطعی را پیدا کنیم.

-         چرا خاورمیانه از چنین اهمیتی برخوردار است؟

-    هم امریکا و هم مجموعه غرب به این شناخت رسیده اند که امنیت ما زمانی تضمین می شود که مسائلی که بیان کردم تحت کنترل قرار گیرد و راه حل آن هم در تقویت دمکراسی، حقوق بشر و آزادی در این منطقه از جهان است.