ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

دادستان کل ج.ا در قم

جدال پشت صحنه

خنثی سازی انتقادهای

 هاشمی رفسنجانی در قم

 

دری نجف آبادی، اولین وزیر اطلاعات دولت خاتمی در زمان قتل های زنجیره ای و دادستان کنونی کل کشور برای دیدار با برخی روحانیون سرشناس مقیم قم، راهی این شهر شد. این سفر را می توان نوعی رایزنی در باره مجلس خبرگان آینده، اختلاف نظرهائی که در باره رابطه احمدی نژاد با مصباح یزدی، نقش های پشت پرده مصباح یزدی وجود دارد و همچنین کسب نظر در باره سیاست اتمی ارزیابی کرد که رهبر جمهوری اسلامی سکان آن را در دست دارد و منتقدان وی و سیاست هایش معتقدند پایان این سیاست تحمیل یک جنگ جدید و ویران کننده به ایران و حتی سرنگونی نظام است. گفته می شود هاشمی رفسنجانی جدی ترین و آگاه ترین منتقد درون حکومتی این سیاست است و در سفر چند هفته پیش خود به قم و دیدار با تمام مراجع مطرح، این نظرات خود را مطرح کرده است. احتمالا دری نجف آباد برای خنثی سازی سخنان هاشمی رفسنجانی راهی قم شده و دقیقا با همان روحانیونی ملاقات کرده که هاشمی ملاقات کرده بود. البته منهای آیت الله منتظری که گفته می شود هاشمی رفسنجانی به شرط عدم هر گونه خبری در این باره با وی ملاقات کرده است. دری نجف آبادی برای دوران کوتاه و پرحادثه ای که در پایان آن آیت الله منتظری از جانشینی آیت الله خمینی کنار گذاشته شد، رئیس دفتر وی بود و باحتمال زیاد نقش امنیتی و خبرچینی را در دفتر آیت الله منتظری بازی کرد و به همین دلیل نیز در دوران رهبری علی خامنه ای بر صدر نشست و بزرگترین اعتمادها به وی شد. حتی پس از برکناری از دولت خاتمی به هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری جای گرفت و اکنون دادستان کل کشور است.

دری نجف آبادی در سفر به قم با آیات موسوی اردبیلی، مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی و نوری همدانی دیدار و گفتگو کرد. جز آیت الله اردبیلی که عضو ارشد شورای انقلاب و جانشین آیت الله بهشتی در قوه قضائیه(شورایعالی قضائی وقت) بوده و سیاسی ترین روحانی مقیم قم، پس از آیت الله منتظری است، بقیه روحانیونی که با دری نجف آبادی دیدار و گفتگو کرده اند، حرف هائی درمحدوده مسائل حوزه علمیه قم، پول جمع کردن برای حماس، راه یافتن طلبه های مقلد خود به حوزه قضائی و جلب جوانان به اسلام و ... زده اند. به همین دلیل سخنان موسوی اردبیلی را با توجه به وزن و اعتبار سیاسی که دارد باید جدی گرفت. او به دری نجف آبادی گفته است:

 

اقدام برخي كشورهاي غربي در اهانت به پيامبر اسلام (ص) یک کار سیاسی است. غربي‌ها بدنبال منزوي كردن اسلام و ايران به دست خودمان هستند. نبايد جنگ صليبي ديگري به وجود آيد.