ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

The Wall Street Journal

کابوس ایران اتمی

یک شبه به پایان می رسد!

" Edward N. Luttwak"  

استراتژیست مرکز مطالعات بین المللی واستراتژیک امریکا

 

بسیاری از تحلیل گران دراین باره بحث می کنند که حمله هوایی به تاسیسات اتمی ایران عملی نیست. آنان می گویند برای حمله و سرکوب نیروی  دفاعی ایران به نیروی بزرگی نیاز است و احتمالا این حمله نیز موثر نخواهد بود. طرفداران این طرز فکر معتقدند که تاسیسات اتمی ایران بخوبی استتار شده اند و بخش عمده آن در زیر زمین پنهان است.  بنظر من، کسانی که این استدلال را پیش می کشند، از این غافل اند که آخرین تکنولوژی اتمی – نفوذی امریکا قادر است  دراین نوع ساختمان های استتاری در زیر زمین نیز نفوذ کرده و اهداف را نابود کنند.

به همینگونه استدلال می شود که در صورت بمباران و سرکوب نیروی دفاعی ایران، این کشور می تواند جایگزین تاسیسات نابود شده را تهیه کند. بنظر من این استدلال نیز بیهوده است، زیرا برخلاف تبلیغات دولت ایران، با ازبین بردن مراکز و تاسیسات اتمی این کشور، هیچکدام ازآنها قابل جایگزینی نیستند، زیرا حتی تولید قطعات فلزی برای ساخت ماشین درایران ازخارج وارد می شود. به دلیل تحریم اقتصادی که اعمال شده از سوی امریکا درحال حاضر بیش از 35 درصد بنزین ایران نیز از خارج وارد این کشور می شود و این شامل نیروی هوائی نیز می شود. سقوط پیاپی هواپیماهای ایران نیز نشان می دهد که نیروی هوائی این کشور قدیمی است.

برخی دولتمردان ما هنوز می گویند بمباران تاسیسات اتمی ایران ممکن است از نظر سیاسی ایده خوبی نباشد. من با اعتقادات و عواقب سیاسی مورد اشاره این دولتمردان کاری ندارم، فقط می دانم نابودی تاسیسات نظامی- اتمی ایران حتی یک شبه عملی است.