ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

 

مذاکرات امریکائی – انگلیسی در پشت درهای بسته

ماهواره ها به میدان می آیند

شکستن محاصره خبری مردم ایران

1- بیمه "لوید" از قراردهای انتقال بنزین به ایران لغو شود

2- به مقامات رسمی ایران برای سفر ویزا داده نشود

 

واشنگتن – رویتر- دیپلمات های امریکایی و انگلیسی، سلسله گفتگوهایی را پیرامون ترویج دمکراسی در ایران آغاز کردند. این گفتکوها از هفته گذشته آغاز شد. دراین گفتگوها آنان ابراز نگرانی کردند که مسئله هسته ای ایران اثر منفی روی روند دموکراتیک درایران گذاشته و ضدیت با غرب دامن زده شده است. مشاور وزیر خارجه امریکا "نیکلاس برنز"، مسئول همآهنگی سیاست خارجه(1) امریکا و  دپیلمات های انگلستان که درایران خدمت کرده اند دراین گفتگو شرکت داشتند.

امریکایی ها و مقامات رسمی انگلستان درحال جمع آوری اطلاعات و مطالعه درمورد این دیدگاه اند که آیا ایرانیان مخالف رژیم و دولت کنونی ایران ظرفیت حمایت بیشتری را دارند یا خیر؟

یک مقام رسمی انگلیس گفت که آنجه واضح است کاپیتال هیل ( اشاره به کنگره امریکا) و دولت بوش اکنون تمایل بیشتری نسبت به تقویت جامعه مدنی ایران یافته اند.

امریکا بطوررسمی حدود 10 میلیون دلار برای ترویج دموکراسی درایران  مصرف می کند. مقام رسمی انگلستان اشاره کرد که دراین جلسه بررسی شد که این بودجه چطور می تواند موثرتر مصرف شود.

 بوش در بیانیه اخیرش برای گسترش دموکراسی در کشورهای اسلامی ، آن را روش سیاسی امریکا برای کشورهای مسلمان مطرح کرد. او ابراز امیدواری می کند که امریکا نزدیکترین دوست ایران آزاد و دموکرات باشد. نظرات در دولت بوش در مورد تغییرات سیاسی درایران به دو بخش تقسیم شده اند. درهفته اخیر شماری از مقامات رسمی امریکا در رسانه های دنیا ظاهر شده و خطاب به مردم ایران پیام هائی را منطبق با سخنرانی بوش می دهند. به گفته یک مقام رسمی امریکا "این تلاشی است آگاهانه ای برای پیداکردن راه های گفتگوی مستقیم با مردم ایران و توضیح اینکه چه اتفاقی می خواهد رخ دهد".

مقامات امریکائی و اروپائی معتقدند که مردم ایران نمی دانند طرحی که انگلستان و فرانسه  و آلمان برای منصرف ساختن این کشور از غنی سازی اورانیوم و انصراف از داشتن سلاح اتمی به دولت ایران ارائه داده اند از لحاظ اقتصادی و سیاسی دارای چه منافعی برای مردم ایران است.

مقامات امریکایی (برنز)  و انگلیسی همچنین در طول این نشست گفتگویی درپشت درهای بسته داشتند. گفته می شود که در همین نشست غیر علنی "مارک کیرک" سناتور جمهوریخواه "ایلینوی" خواستار بررسی تحریم  فروش بنزین به ایران و تحریم ملایم سیاسی ایران شد. او طرح ممنوعیت ویزای سفر مقامات رهبری این کشور را مطرح کرد. او از قطع قرار دادهای بیمه نیز سخن گفت. از جمله اینکه بیمه "لوید"  لندن قردادهای  حمل تانکرهای بنزین به طرف ایران را بیمه نکند. او همچنین از افزایش نقش ماهواره های امریکایی درارتباط  با  آگاه سازی مردم ایران و رساندن اخبار به آنها صحبت کرد.

1- نیکلاس برنز ازطرف بوش به این سمت منصوب شده و در سنا امریکا، درسال 2005  مقام او تائید شد. مراسم سوگند او در زمان وزارت کوندولیزا رایس انجام شد. او روی روش های سیاسی امریکا درمناطق مختلف جهان نظارت و آنها را با سیاست های کلی کاخ سفید هماهنگ می کند.