ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

سرنخ اتمی دست احمد جنتی است

دنبال نخود سیاه

وزیر خارجه در بروکسل

حسینی تاش در مسکو

 

خبرگزاری های جهانی، یاس آلوده ترین گزارش ها را درباره سفر هیات دیپلماتیک جمهوری اسلامی به مسکو مخابره کرده اند. برخورد بسیار سرد مقامات روسیه در فرودگاه مسکو با هیات ایرانی نیز از جمله نکات مورد اشاره خبرگزاری ها بود. قبول"پیش شرط" یا عدم قبول آن، بعنوان یگانه برگ کهنه بازی یکبار دیگر در مسکو نیز روی میز گذاشته شده و ظاهرا دیگر مقامات روسیه با این برگ نمی خواهند باز کنند. هیات اعزامی نیز مانند همیشه فرصت خواست تا آنچه را شنیده به تهران منتقل کرده و دستور لازم را بگیرد. یعنی همان بازی همیشگی: سیاست در بیت رهبری تعیین می شود و این و آن که برای مذاکره فرستاده می شوند تصمیم گیرنده نیستند. حتی وزیر خارجه و یا دبیرشورای عالی امنیت ملی" لاریجانی"!  حرف همان است که احمد جنتی روز جمعه در خطبه های نماز خود در تهران گفت: " از اول اشتباه کردیم و خودمان را علاف کردیم. باید کار خودمان را می کردیم."

به این ترتیب، هر نوع توهمی در میان اروپائی ها و روس ها از بین رفته است و می دانند که پیام آورانی که بعنوان دیپلمات، وزیر، دبیرشورای امنیت و... راهی بروکسل، وین و مسکو می شوند ماموریت وقت کشی و زمان خریدن برای احمد جنتی و رهبر را دارند و آنها کار خودشان را می کنند. به این ترتیب هم سفر متکی به بروکسل سنگ روی یخ بود و هم سفر هیات دیپلماتیک جمهوری اسلامی به مسکو. هم روس ها و هم اروپائی ها می گویند تمام برنامه های غنی سازی اورانیوم را متوقف کنید و به حالت دوران پایانی دولت خاتمی باز گردید تا مذاکره کنیم. رهبر و برخی فرماندهان سپاه، احمدی نژاد و مصباح یزدی و امثال احمد جنتی هم معتقدند به آن دوران نباید برگردیم و خودمان را علاف کنیم. کار خودمان را باید بکنیم. این کار چیست؟

همه مسئله همینجاست و شک و تردید هائی که روز به روز به یقین نزدیک شده نیز از دل همین پرسش بیرون آمده است.

همزمان با حضور وزیر خارجه جمهوری اسلامی در بروکسل، كوفي عنان و وزراي خارجه آلمان و كره جنوبي خواستار موافقت ايران با طرح روسيه شدند.

سردار سيدعلي حسيني تاش، مرد شماره دو شوراي عالي امنيت ملي جمهوری اسلامی سرپرستي هيات مذاكره در مسکو را برعهده داشت.

معاون دبير شوراي امنيت روسيه "والنتين سوبولف" تنها جمله ای که درباره مذاکرات روز گذشته خود گفت این بود: "مذاکرات در پشت درهاي بسته برگزار شد. "

حسيني تاش نیز به خبرگزاری ايتارتاس گفت: ارتباطي ميان تعليق غني‌سازي اورانيوم و مذاكرات بر سر پيشنهاد هسته‌يي روسيه وجود ندارد.

به این ترتیب، رفت و آمد بدی نبود، اما حیف که هوای مسکو خیلی سرد بود!

 

ويکتور ميخايلوف، مدير انستيتو ثبات استراتژيک روسيه درباره‌ پيشنهاد غنی سازی اورانیون ایران در خاک روسیه گفت:

ما يکي از کارخانه‌هاي خود را به مرکزي بين‌المللي مي‌دهيم که ايران مي‌تواند براي دريافت اورانيوم غني شده به ازاي نرخي معين، به آنجا مراجعه کند.

روسيه سوخت را براي ايران غني مي‌كند، به تهران تحويل مي‌دهد، به رآکتور حمل مي‌کند و سپس سوخت مصرف شده را بازمي‌گرداند.