ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

 

تصاویرممنوعه

بهمن 57

و نسل جدید

و. امید

امسال به خاطر دهه فجرتلویزیون با سانسور کمتری فیلم های مستند انقلاب رو نشون میداد. به طوری که چند بار تصاویر خانم های مبارز بدون حجاب نشون داده شد و یا افراد کرواتی که در صف معترضین بودند و یا تصاویر دختران طرفدار مجاهدین هم نشون داده شد.

در هر صورت این اولین باری بود که می دیدم حداقل در مورد تصاویر انقلاب کمتر داره سانسور میشه. البته هنوز هم خیلی از تصاویر انقلاب به نمایش در نیامده و ما اونا رو مجبوریم از رسانه های خارج از کشور ببینیم ولی نمیدونم چرا امسال سیاست صدا و سیما در مورد فیلم های انقلاب کمی باز تر شده بود؟ به امید روزی که به همه اجازه داده بشه تا در مورد واقعیت های انقلاب صحبت کنند.

 

فضای باز

 مذهبی

درکشورهای

 سنی نشین

به خاطر میکس شدن تعطیلات ایام عاشورا و تاسوعا و ۲۲ بهمن ایرانیان زیادی به دوبی سفر کردند تا جایی که هیچ بلیطی از دوبی به ایران نمیتونستی پیدا کنی و همه هواپیما ها پر بود. زمانی که تمام تلویزیون ها و رادیو های داخل کشور مراسم عزاداری پخش میکردند و در خیلی از مناطق مردم در هیئت ها مشغول عزاداری بودند در اینجا ایرانیانی بودند که ترجیح میدادند به خرید و گشت و گذار بپردازند و حتی به دیسکو برند و مشروب بخورند!

البته اینجا چند تا مسجد مخصوص شیعیان وجود داره که در اون شب ها شاید در خیلی از این مساجد جای سوزن انداختن هم نبود.مثه مسجد امام حسین و یا باشگاه ایرانیان و یا مسجد گراشی ها در بازار پارچه و ...و به نظر من کسانی که اینجا به مسجد میرفتند خالصانه مخلصانه و از روی اعتقاد کامل به عزاداری میپرداختند و خدای نکرده برای غذاداری و یا پارتی به عزاداری نمیرفتند!

نکته دیگه اینکه در ایران با افرادی که سنی هستند برخورد مناسبی نمیشه و حتی شنیدم که در خیلی از موارد اجازه ساختن مسجد و داشتن یک مسجد مخصوص به سنی ها داده نمیشه ولی در اینجا با وجود اینکه دولت و اکثریت مردم سنی هستند اجازه داشتن مسجدی مخصوص به شیعه ها رو داده اند و به آنها اجازه عزاداری هم میدهند و حتی شنیدم که به کارمندان شیعه یک روز به خاطر این مراسم مرخصی میدهند.