ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

مصاحبه سخنگوی وزارت خارجه امریکا

هفته تظاهرات ضد کاریکاتور محمد

فرصتی شد برای شناخت بیشتر جهان از

نظرات منزجر کننده

شهردارسابق و رئیس جمهورکنونی ایران

روزنامه زیر نفوذ شهرداری(همشهری) نقش تشویق کننده تظاهرات تخریبی تهران را داشت.

تظاهرات در تهران و دمشق با تظاهراتی که در دیگر کشورهای اسلامی برپا شد متفاوت بود. در این دو کشور دولت و حکومت سازمانده و هدایت کننده تخریب ها و خشونت ها بودند.

 

"مک کورمک"، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، در یک جلسه مطبوعاتی صریح تر و آشکار تر از جورج بوش و خانم رایس وزیر خارجه امریکا، انگشت اتهام را به سوی دولت و حاکمیت جمهوری دراز کرده و اعلام داشت: در تهران و دمشق هیچ تظاهراتی بدون اجازه و یا با دخالت مستقیم دولت انجام نمی شود. بنابراین آنچه را ما در جریان اعتراض به انتشار کاریکاتور های پیامبر اسلام در تهران و دمشق شاهد آن بودیم با دخالت مستقیم دولت ها دراین دو کشور صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا اضافه کرد: دولت تهران خود عامل تحریک برای خشونت هائی بود که در مقابل سفارتخانه ها بوقوع پیوست. ما یقین داریم که به آتش کشیده شدن دو سفارت خانه در دمشق بدون اطلاع دولت این کشور اتفاق نمی افتاد. صحنه هائی مشابه را در تهران شاهد بودیم. من مایلم در این مصاحبه رسما بگویم که آنچه درتهران و در برابر سفارتخانه ها روی داد نیز بدون کمک دولت امکان پذیر نبود. روزنامه ای که در تهران مشوق این خشونت ها در مقابل سفارتخانه ها شد(همشهری) متعلق به شهرداری تهران است و رئیس جمهور کنونی ایران قبلا شهردار تهران بوده است و همچنان بر روزنامه مورد نظر و شورای شهر تهران سلطه دارد.  جهان با افکار منزجر کننده رئیس جمهور ایران در جریان همین تظاهرات خشونت آمیز بیشتر آشنا شد.

من در اينجا می خواهم به آن شواهدی اشاره کنم که در سخنرانی وزیر خارجه امریکا منعکس بود. اشاره به نقش دولت های ایران و سوریه در تحریک به خشونت در جریان تظاهرات علیه انتشار کاریکاتور پیامبر مسلمانان.

سوال: تظاهرکنندگان سراسر جهان نيز توسط اين دولت ها هدايت می شوند؟
مک کورمک: من بين آنچه در دمشق و تهران اتفاق افتاد با آنچه در دیگر کشورها روی داد تفاوت قائل هستم. آنچه در تهران و دمشق روی داد از نظر کیفیت سیاسی با آنچه در کشورهای دیگر اتفاق افتاد کاملا متفاوت بود. این نظر من و نظر وزیر خارجه امریکاست.

سوال: ممکن است درباره روزنامه ايرانی گفتيد توضيح بیشتری بدهيد؟ از نظر شما مقامات حکومت از اين روزنامه خواسته اند مسابقه تخریب و حمله را دامن بزند؟
 مک کورمک: من سعی می کنم موضوع را برای شما بیشتر شرح بدهم.

اول اینکه ما می دانيم روزنامه مورد بحث ما(همشهری) متعلق به شهرداری تهران است.

دوم، اینکه ما می دانيم شهردار سابق تهران چه کسی بود و این روزنامه چه وابستگی به وی دارد.

سوم، اینکه از نظرات شهردار سابق تهران که حالا رئیس جمهور ایران است درباره "هولوکاست" آشنائیم. شما نظرات منزجرکننده او را قبلا از دهان خود وی شنيده اید. و بالاخره، اگر به آخرين گزارش حقوق بشر ما رجوع کنيد، در آنجا اشاره به اين يک تاکتيک شناخته شده توسط دولت ايران شده که رسانه ها را برای تحت پوشش قرار دادن اتفاقات مطابق علائق حکومت زیر فشار می گذارد و یا آنها را در آن جهت هدایت می کند. بنابراين اينها تماما مسائل شناخته شده ایست و فکر نمی کنم برای کنار هم گذاشتن اين نکات و نتیجه منطقی را گرفتن به زحمت زیادی نیاز باشد.