ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

دکتر یزدی

نسل امروز باید بداند

مردم علیه حکومت فردی انقلاب کردند

 

دکتر ابراهيم يزدي دبیرکل نهضت آزادی ایران در نشست این نهضت که بمناسبت سالگرد انقلاب بهمن 57 برگزار شده بود گفت:

ما مي‌توانيم دست‌آوردها و پيامدها را از زواياي مختلف مورد بررسي قرار دهيم. بايد ديد با چه معياري مي‌توان انقلاب را به دور از عواطف سياسي بررسي كرد؟ اين معيار كه مردم چه مي‌خواستند و چه نمي‌خواستند يك معيار براي ارزيابي است و معيار دوم اين است كه ما در كجا بوديم و امروز در كجا هستيم. معيار سوم اين است كه ما گل‌هاي سرسبد ملت نيستم و در جامعه استثنايي زندگي نمي‌كنيم و مقايسه كنيم كه ملت‌هاي مشابه ما در جهان سوم در طي اين 27 سال به كجا رسيده‌اند؟

آن چه در بهمن 57 رخ داده هنوز در حال تلاطم است و به نقطه‌ آرامش نرسيده كه بتوان آن را جمع بندي كرد. حضور نيروهاي مختلف در حال جا به جايي هستند.

همه مي‌دانند كه مردم ايران براي بي‌بندوباري و آزادي‌هاي غربي قيام نكردند. جامعه شناسان دو نوع "آزادي از" و "آزادي براي" را مطرح مي‌كردند. "آزادي از" يعني رهايي. مردم ايران رهايي از حكومت فردي و سركوب سياسي را طلب مي‌كرد. نسل جديد بايد بداند كه چرا ما بايد با استبداد شاه مي‌جنگيديم.

مردم آزادي براي بيان عقايد و افكار مي‌خواستند. ملت ايران، حقوق و آزادي‌هاي اساسي خود را مي‌خواستند وقتي رهبر فقيد انقلاب مي‌گويد در جمهوري اسلامي حتي ماركسيست‌ها هم حق حيات دارند ناظر به اين خواست و وضعيتي است كه مردم به آن گرفتار بودند.

بعد از كودتاي 28 مرداد يك نظام استبدادي وابسته بر سر كار آمد. پادشاه كه به دليل فشار افكار عمومي مردم بيرون رفته بود با مداخله خارجي بازگشته بود و مشروعيت نداشت.

وقتي كه براي تحقق جمهوري اسلامي در اولين اقدام قانون اساسي تصويب شد، براي اين بود كه ملت ما به بي‌قانوني واكنش نشان داده بود.

وي در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان كرد كه عدالت در آزادي بيان و عقايد تبلور مي‌يابد.

درباره تحقق استقلال نيز گفت: هنوز نمي‌دانيم كه چه سيستم اقتصادي بايد حاكم شود؟ آيا همين كه از آمريكا و انگليس دستور نمي‌گيريم براي استقلال كافي است؟

ارقامي كه به عنوان اختلاس گزارش مي‌دهند و يا ارقامي كه در سفرها وعده مي‌دهند رقمي غيرقابل باور است. چندين بار گفتند مفسدان اقتصادي را معرفي مي‌كنيم و در آخر هم گفتند مصلحت نيست نامشان آورده شود. در اقتصاد كشور خط ويژه‌هايي براي افراد خاص وجود دارد.

شعار سوم ما جمهوريت بود و امروز عده‌اي مي‌گويند جمهوريت شرك و كفر است و اصالت ندارد!

اگر بگوييم به هيچ جايي نرسيده‌ايم دچار ياس مي‌شويم و قطعا تحولاتي داشته‌ايم ،اما در بحث دوم سه كشور تركيه، مالزي و امارات را مقايسه كنيد. ميزان صادرات غيرنفتي تركيه به گونه‌اي است که ضامن ادامه فرآيند دموكراسي در تركيه است، بدون نفت 58 ميليارد دلار صادرات دارند. در مالزي و امارات همچنين پيشرفت‌هايي داشته‌اند. دنيا به سرعت در حال جلو رفتن است ولي ما نتوانسته‌ايم با عقربه زمان به جلو برويم.

انقلاب تاثيرات مهمي در سطوح ملي و جهان اسلام داشته است. در سطح ملي در تعارض ميان سنت و مدرنيته انقلاب ايران تاثير گذاشت، همچنين انقلاب تاثيرات كليدي دراز مدت در مناسبت اجتماعي بر جاي گذاشت.

وي گفت: در دوران انقلاب ميليون‌ها زن ايراني از جايگاه سنتي خود بيرون آمدند و به مردها پيوستند. زنان به شدت سياسي شدند و اين تغييرات باعث شد كه جامعه‌ ايران بتدريج ويژگي‌هاي دوران انتقال را بگيرد و اين از پيامدهاي بزرگ انقلاب است.

آن چه امروز داريم همه آن چه ملت مي‌خواست نيست اما دليلي براي نااميدي وجود ندارد و اميد من به جوانان، زنان و پتانسيل‌هاي آزاد شده پس ازانقلاب است.

وي در پايان گفت: يادگيري دموكراسي فقط مختص اصلاح طلبان نيست و بايد محافظه كاران هم ياد بگيرند. تا همه اقشار جامعه اين فرآيند را پشت سر نگذارند جامعه به جمع بندي نمي‌رسد تا اجزاء اجتناب‌ناپذير دموكراسي را بپذيرند.