جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

وزير دفاع امريكا
چه برنامه‌ای را در سفر
به پاكستان، افغانستان و عراق همآهنگ كرد؟

 
 
 
 
 

سفر وزير دفاع امريكا به عراق و اعلام كاهش نيروهای نظامی اين كشور درعراق تا مرز 10 هزار نفر، نشان داد كه عليرغم همه انفجارها و با صطلاح عمليات انتحاری، امريكا موقعيت خود را درعراق تثبيت كرده و ارتش محلی را برای مسلط ساختن بر امور آماده ساخته است. آزادی ناگهانی تعدادی از ژنرال‌ها و كارگزاران استراتژيك رژيم صدام حسين از زندان، در آستانه سفر رامسفلد به عراق نشانه ديگری بود بر احيای ارتش صدام حسين.

همزمان با وزير دفاع امريكا، نخست وزير انگلستان نيز راهی نجف شد و خبرگزاری‌ها اين سفر را نيز در ارتباط با خروج بخشی از نيروهای انگلستان از عراق ارزيابی كردند. بنابراين اخبار، نفوذ معنوی جمهوری اسلامی در ميان شيعيان عراق همانقدر يك حربه تبليغاتی است كه امكان ادامه عمليات تخريبی و يا كمك به اين نوع عمليات از جانب سپاه پاسداران‌بی‌حاصل! ارتش عراق نيز مانند ارتش جديد افغانستان به سبك و مدل مورد نظر ارتش امريكا بازسازی شده و بخش از موتور حركت نظامی عليه ايران، همين دو ارتش خواهند بود، دركنار ارتش تركيه و ارتش جمهوری آذربايجان.

حامد كرزای نخست وزير افغانستان در ديدار با دونالد رامسفلد وزير دفاع امريكا با صراحت گفت:

طرح كاهش شمار نظاميان آمريكايی مستقر در افغانستان نبايد تاثيری بر وضعيت امنيتی افغانستان داشته باشد.

او كه در كنفرانس خبری مشترك با دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا سخن می‌گفت، افزود: آمريكا اين تضمين را به ما داده تا در تمامی زمينه‌ها ما را از حمايت و كمك  كند. ما يقينا در مناسبات بلندمدت خود با امريكا چنان پايبند باقی خواهيم ماند. گفته می‌شود شمار نظاميان امريكائی مستقر در افغانستان نيز از 19 هزار به 16 هزار كاهش خواهد يافت. اين درحالی است كه پايگاه‌های مهم هوائی افغانستان در كنار پايگاه‌های جديدی كه امريكا دراين كشور ساخته، همگی دراختيار ارتش امريكا برای عمليات منطقه ايست.

وزير دفاع آمريكا پيش از سفر به افغانستان و قبل از حركت به طرف عراق، از پاكستان ديدن كرد و اعلام داشت پاكستان يكی از هم‌ پيمان‌های مهم آمريكا در جنگ با تروريسم محسوب می‌شود.