جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

قبول طرح روسيه؟
24 ساعت مذاكرات مهم
برسرسوخت اتمی ايران

هيات روسيه، در آخرين ساعات تبادل نظر 5 قدرت اتمی جهان برای صدور هشدارنامه خطاب به ايران و بدنبال اعلام تفاهم ايران با كليات طرح انتقال سوخت اتمی ايران به روسيه وارد ايران شد. برای حفظ اسرار اتمی و جلوگيری از جنجال آفرينی‌های احمدی نژاد و مصباح يزدی و حواريون او، وزير خارجه دولت احمدی نژاد را از مذاكرات و ديدارها حذف كردند.

 
 
 
 

 

مهم ترين و حساس ترين مذاكرات و ديدارهای اتمی روز گذشته درتهران انجام شد، اما جز اخبار كلی و تشريفاتی، خبری در باره آن انتشار نيافت. اين مذاكرات ميان يك هيات بلند پايه روس و تيمی از شورای عالی امنيت ملی و بيت رهبری انجام شد. هيات روسی به سرپرستی معاون شورای عالی امنيت ملی روسيه و معاون وزارت خارجه روسيه، در آخرين ساعات رايزنی 5 قدرت بزرگ اتمی جهان بر سر صدور بيانيه هشدار باش به ايران وارد ايران شد و بلافاصله مذاكرات رسمی آغاز شد.

مذاكرات بر سر قبول و يا رد پيشنهاد روسيه برای توليد سوخت اتمی ايران در خاك روسيه آغاز شد. يعنی همان طرحی كه نزديك به يك ماه پيش دبيرشورای عالی امنيت روسيه در سفر به ايران آن را ارائه داد اما دسته بندی‌های قدرت در جمهوری اسلامی پس از چند بار عقب و جلو كردن آن را تلويحا رد كردند. از كسانی كه اين طرح را غير قابل قبول اعلام كرد علی لاريجانی دبيرشورای عالی امنيت ملی بود. بدنبال لاريجانی، احمدی‌نژاد نيز كه در رقابت با او قرار دارد، در جريان سفر دو روز پيش خود به قم، طی سخنانی بدون اشاره مستقيم به طرح روسيه، يكبار ديگر از توليد سوخت اتمی در ايران دفاع كرد.

خبرگزاری اينترتاس نيز به نقل از سفارت روسيه در ايران گزارش داد:

مذاكرات اتمی در پايتخت ايران، پشت درهای بسته خواهد شده است.

سفارت روسيه در ايران در تاريخ 24 دسامبر يادداشتی تحويل مقامات ايران داد كه محتوای آن تاكيد دوباره روی پيشنهاد سابق مسكو برای توليد سوخت اتمی ايران درخاك اين كشور بود. ظاهرا ورود هيات روسی به تهران، بايد نتيجه قبول اين پيشنهاد از جانب ايران باشد، چرا كه در صورت تاكيد ايران روی رد پيشنهاد روسيه، ضرورتی به اعزام چنين هيات بلند پايه‌ای از روسيه به ايران نبود.

همزمان با اين مذاكرات و ديدارها، اتحاديه اروپا روی قطع برخی مناسبات و كمك‌های اقتصادی به ايران تاكيد كرد و جمهوری اسلامی را به "سرپيچی از جامعه بين‌المللی" متهم ساخت. اتحاديه اروپا تاكيد كرد: هرگونه ازسرگيری غنی سازی اورانيوم "می‌تواند امكان بازگشت به مذاكرات را به شكلی جدی به مخاطره اندازد".

رويداد تفسير برانگيز ديگری كه شب گذشته در تهران اتفاق افتاد، قطع ملاقات پيش بينی شده ميان معاون وزارت خارجه روسيه و معاون شورای عالی امنيت روسيه با وزير خارجه دولت احمدی نژاد "متكی" بود. اين ديدار به دو دليل می‌تواند حذف شده باشد:

1-    مذاكرات با شكست روبرو شده و بنابراين چنين ديداری ضرورت نداشته،

2-    هيات روسی بعنوان واكنش در برابر پافشاری ايران روی مواضع خود و عدم قبول طرح روسيه، اين ديدار را لغو كرده است،

3-    بيت رهبری و شورای عالی امنيت ملی و شورای فرماندهان سپاه برای حذف اسرار مذاكرات و دور زدن احمدی نژاد و هيات دولت اين ديدار را لغو كرده است.

اگر تفسير آخر صحبت داشته باشد( كه برخی قرائن حكايت از آن دارد)، هر نوع تفاهم و مصالحه اتمی را می‌خواهند از جنجال سازی‌ها و سخنرانی‌های مسئله ساز احمدی‌نژاد و فشارهای پهلوئی كه مصباح يزدی در قم می‌آورد دور نگهدارند و به همين دليل، حتی وزير خارجه را در مذاكرات شركت نداده اند. نه او را در اين مذاكرات شركت نداده اند، بلكه ملاقات با معاون وزارت خارجه روسيه راهم از برنامه حذف كرده اند.

هرنوع تفاهم با روسيه، در آخرين ساعاتی كه 5 قدرت اتمی در حال صدور هشدار نامه عليه ايران هستند، يكبار ديگر نشان داد كه چند دستگی، قدرت طلبی و ماجراجوئی بعنوان سه عامل ضد امنيت ملی و امنيت جانی مردم ايران، همچنان مانع يك تصميم منطقی در باره امور اتمی ايران است. همين دسته بندی‌ها و تحليل‌های تخيلی از اوضاع منطقه و جهان، برای چندمين بار باعث شد تا طرح روسيه پس از چند بار رد شدن، بالاخره به بحث و مذاكره گذاشته شود، اما نه در موقع خود، بلكه درآخرين ساعات يك فشار بزرگ جهانی.