جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  شورای حقوق بشر سازمان ملل
بزودی كار خود را آغاز خواهد كرد
 
 
 
 

 

مراحل قطعيت يافتن تشكيل شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد آغاز شد و بخشی از سخنان شتابزده احمدی نژاد درباره گفتگو و بحث در باره حقوق بشر با كشورهای غربی، بيم و هراس ناشی از همين قطعيت و تشكيل اين شورا است.

دراين شورا، اعضا برای يكسال انتخاب می‌شوند و مطابق مفاد اساسنامه آن، اين شورا برخلاف كميسيون حقوق بشر، دستش در برخوردهای مستقيم تر و عملی تر با كشورهای ناقض حقوق بشر بازتراست و بصورت منظم و متناوب بايد اجرای اصول جهانی اعلاميه حقوق بشر در كشورها را بررسی كرده و گزارش تهيه كند. اين شورا برخلاف كميسيون حقوق بشر، در طول سال بصورت منظم جلسات خواهد داشت و اين حق را دارد كه به جای تقاضا از دولت‌های ناقض حقوق بشر برای سفر هيات‌های بازرسی به اين كشورها، خود راسا مقامات دولت‌های ناقض حقوق بشر را به اين شورا فرابخواند و موارد نقض حقوق بشر را تذكر بدهد. ضمانت اين تذكرات نيز تصميماتی است كه باطلاع سازمان ملل رسانده خواهد شد و پس از تصويب ضمانت اجرائی خواهد داشت.

درحال حاضر آخرين بحث‌ها پيرامون شمار اعضای اين شورا و نحوه احضار مقامات دولت‌ها درجريان است و اين كه اعضای شورا می‌توانند برای دو دوره يكساله عضو شورا شوند و يا پس از يكسال بايد شورا را ترك كرده و جای خود را به عضو جديد بدهند. اين اعضا با دو سوم آراء مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می‌شوند و به همين دليل نيز مجمع عمومی سازمان ملل نقش حمايتی از شورا را برعهده خواهد داشت.