جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  پوتين نگران استفاده اسرائيل و امريكا
از خاك تركيه برای حمله به ايران
 
 
 
 

 

مطبوعات و تلويزيون‌های تركيه همچنان سرگرم پخش اخباری هستند در ارتباط با خطر ايران اتمی و در عين حال اخبار به ظاهر سياسی در ارتباط با درخواست‌های امريكا و  اسرائيل برای استفاده از پايگاه‌های نظامی تركيه به بهانه " هنگام بروز خطر". جمله "بروز خطر" اكنون به رمز حمله نظامی به ايران از طريق خاك تركيه تبديل شده است و رسانه‌های تركيه چنان در باره مناسبات تركيه و اسرائيل و امريكا و تقاضای دو كشور آخر از تركيه خبر پخش می‌كنند كه گوئی تازه اين درخواست‌ها را دريافت داشته و درحال بررسی آن هستند. اين درحالی است كه امريكا بصورت سنتی در سالهای پس از جنگ دوم در تركيه نفوذ نظامی و امكانات نظامی داشته و اسرائيل نيز طی 10 سال گذشته و با فروپاشی اتحاد شوروی و اوج گيری حوادث در عراق وسيع ترين مناسبات نظامی – امنيتی را با ارتش و دولت‌های تركيه داشته است. رسانه‌های تركيه درحالی از تقاضا اسرائيل و امريكا سخن می‌گويند، كه تلويزيون‌های آلمان در روزهای اخير از شبكه‌های دولتی خود حتی تمرين هواپيماهای نظامی اسرائيل در خاك تركيه و بازگشت به فرودگاه‌های نظامی تركيه را نيز پخش كرده و با صراحت گفته اند اين مانورها همه در ارتباط با تهاجم به ايران است.

مطبوعات تركيه در روزهای اخير اخبار در ارتباط با تماس‌های ديپلماتيك روسيه با دولت تركيه پخش كرده اند كه بموجب آنها مسكو از دولت تركيه در باره اخبار مربوط به حمله به ايران با استفاده از خاك تركيه توضيح خواسته است.

گفته می‌شد رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه به ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه گفته است اين كشوربرای حمله هوايی به ايران امكاناتی دراختيار اسرائيل و امريكا نخواهد گذاشت. همزمان با اين وعده نخست وزير تركيه، مطبوعات تركيه می‌نويسند:

مقام‌های نظامی و امنيتی آمريكا طی ديدارهای اخير خود از تركيه خواستار امكانات نظامی - لجستيكی شده اند.