جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  دیدارصدراعظم جدید آلمان و بوش
حلقه محاصره ایران تنگ تر می‌شود
بازگشت آلمان به دوران
اتحاد آهنین با امریکا
بوش: ایران برای باجگیری می‌خواهد اتمی شود
مرکل: باید کشورهای بیشتری به ما ملحق شوند
 
 
 
 

 

دیدار وزرای خارجه آلمان، انگلستان و فرانسه در برلین پایتخت آلمان و اعلام مواضع تقریبا مشترک آنها در برابر فعالیت‌های اتمی ایران و به نقطه پایان رسیدن مرحله گفتگو و مذاکره با جمهوری اسلامی مهم ترین و سریع ترین واکنش دربرابر آغاز طرح تحقیقات غنی سازی اورانیوم درایران بود. مواضع سه وزیر خارجه تقریبا درکلیات مشترک بود اما در آن میان، جملات و نظرات بیان شده از سوی وزیرخارجه دولت جدید آلمان تندتر و قاطع تر بود. این اعلام موضع که با جمله( به نقطه صفر رسیدن گفتگو با ایران) بیان شد، همزمان بود با سفر صدراعظم جدید آلمان به امریکا و دیدار با بوش رئیس جمهور این کشور. تاکنون آلمان تفاهم آمیزترین سیاست‌ها را با جمهوری اسلامی داشته و به همین دلیل نیز مناسبات کاخ سفید با دولت سوسیال دمکرات قبلی آلمان در سالهای پس از حمله نظامی به عراق تیره بود. دولت کنونی به رهبری خانم مرکل در صدد جبران گذشته و درحقیقت بازگشت به مناسبات گذشته آلمان و امریکاست که که از بعد از جنگ دوم تا چند سال پس از فروپاشی اتحاد شوروی نزدیک ترین مناسبات نظامی، اقتصادی و سیاسی بین دو کشور بود. از بعد از فروپاشی اتحاد شوروی و دورشدن آلمان از کاخ سفید، انگلستان جای آلمان را در اتحاد نظامی- سیاسی با امریکا در اروپا گرفت و اکنون می‌رود تا این اتحاد، عملا به اتحاد انگلستان- آلمان و امریکا تبدیل شود.

خانم مرکل صدراعظم آلمان پس از ورود به واشنگتن، بلافاصله همآهنگی آلمان با امریکا بر سر مناقشه ایران را اعلام داشت و گفت: لازم است آمریکا و اروپا برای اتخاذ موضعی واحد در برابر ایران تلاش کنند و بکوشند تا حد امکان کشورهای بیشتری را به حمایت از موضع خود ترغیب کنند.

او نگفت این مواضع کدام است که باید کشورهای بیشتری برای پیوستن به آن ترغیب شوند و هدف از این مواضع و تجمع نیرو و جلب و ترغیب چیست؟

بوش درهمین دیدار علام کرد:

جهان باید پیامی مشترک به مقامات ایران بدهد تا آنها بدانند رفتارشان غیرقابل قبول است. ما اجازه نمی دهد ایران سلاح اتمی نداشته باشد تا با آن از جهان باجگیری کند."

صدراعظم جدید آلمان نیز سخنان بوش را کامل کرد و گفت: "ما مرعوب ایران نخواهیم شد."

پس از این دیدار و سخنرانی‌های کوتاه، تمام خبرگزاری‌های جهان از اتحاد آلمان و امریکا دربرابر جمهوری اسلامی گزارش دادند. صدراعظم آلمان سخنان جنجال برانگیز احمدی نژاد در باره اسرائیل و کشتار یهودیان درجنگ دوم را پرچم سیاست خود در برابر جمهوری اسلامی کرد.