ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

مصاحبه مطبوعاتی احمدی نژاد درتهران
با سئوال خبرنگاران بی. بی. سی و سی. ان. ان
فرمان مصاحبه از دست
رئیس جمهور در رفت!

 
 
 
 
 

مصاحبه‌ مطبوعاتی احمدی نژاد، سرانجام پس از چند بار به عقب افتادن برگزار شد. این مصاحبه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد و رئیس جمهور ضمن تلطیف سخنانی که در باره اسرائیل و یهودیان قربانی جنگ دوم زده بود به سئوالاتی که بویژه خبرنگاران خارجی دراین باره از وی کردند پاسخ داد.

احمدی نژاد دراین مصاحبه مطبوعاتی بسیار کوشید از بکار بردن لغات و جملات خشن و توهین آمیز پرهیز کند و درعین حال زهر سخنرانی‌های قبلی اش – بویژه در شهرستان‌ها که عمدتا جنبه مردم فریبی دارد- را بگیرد.

احمدی نژاد درباره پیشنهادش جهت تحقیق پیرامون حقوق بشر در جهان، بجای پرداختن به دهها نمونه نقض ابتدائی ترین حقوق انسانی در ایران، کمر بند ایران را رها کرده و زلف اروپا و امریکا را برای حقوق بشر فر زد و گفت:

 

«آمادگی داریم کمیته‌هایی بفرستیم و مدعیان حقوق بشر نیز کمیته‌هایی بفرستند تا از وضعیت حقوق بشر گزارش تهیه کنند و افکار عمومی درباره نتایج این گزارش‌ها قضاوت کنند.

ما گروه‌هایی را می‌فرستیم تا از وضعیت زندان‌ها، شکنجه‌ها، تبعیض‌ها، نوع انتخابات، اقدامات اقتصادی که علیه ملت‌شان تمام می‌شود، حمایت از تروریست‌ها، سیستم قضایی و سیستم مجلس و سیستم اداری مدعیان حقوق بشر گزارش تهیه و آن را منتشر کنند.

اگر بین همه‌ دولت‌ها این رابطه برقرار شود، قضاوت عمومی در مورد حقوق بشر شکل می‌گیرد. البته تا کنون پاسخی در مورد این پیشنهاد دریافت نکرده‌ایم. »

این سخنان تبلیغاتی که فرار از قبول سفر نمایندگان ویژه سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای بازدید از زندان‌های ایران؛ گفتگو با ستمدیدگان سیاسی، بررسی وضع مطبوعات، شنیدن شرح آنچه بر سر دانشجویان و روزنامه نگاران و فعالان سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی آمده از دهان خود آنها بود، واکنشی است نسبت به تشدید فشارهای مجامع بین المللی و سازمان ملل برای جلوگیری از نقض حقوق بشر درایران.

احمدی نژاد، ملایم تر از‌هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه عید قربان درتهران، تولید سلاح اتمی درایران را رد نکرد بلکه فعالیت غیر صلح آمیز هسته ای ایران را رد کرد!

او گفت:

«... کسانی که خودشان سلاح هسته‌یی دارند مدعی مبارزه با سلاح هسته‌یی شده‌اند و با وجود این‌که بازرسی‌های بی‌سابقه‌ای از تاسیسات هسته‌یی ایران انجام داده‌اند و کوچک‌ترین دلیلی مبنی بر فعالیت غیرصلح‌آمیز هسته‌یی ایران پیدا نکرده‌اند اما باز هم به صراحت اعلام می‌کنند که مخالف تحقیقات هسته‌یی در ایران هستند. »

از احمدی نژاد در باره حکومت و جمهوری نیز سئوال شد. از جمله خبرنگار روزنامه شرق با اشاره به گفته‌های مصباح یزدی در مورد نفی جمهوریت و رای مردم از احمدی نژاد پرسید. رئیس جمهور کوچکترین اشاره ای به ریشه اصلی ادعاهای مصباح یزدی نکرد و با پرهیز از هرگونه سخنی که به پر عبای مصباح یزدی بربخورد گفت:

«معتقدم بحث‌های علمی را باید با بحث علمی پاسخ داد. ملت ایران همواره از بحث علمی استقبال کرده و من از همه‌ گروه‌های سیاسی تقاضا دارم با بحث‌های تنش‌آفرین، فضای کشور را دو قطبی نکنند. باید اجازه دهیم این مباحث در محافل علمی مطرح و بررسی شود.»

دربخش دیگری از این مصاحبه احمدی نژاد بر قطع هر نوع ارتباط سازمانی و یا غیر سازمانی جنبش دانشجوئی با احزاب رسمی و دارای مجوز فعالیت درجمهوری اسلامی انگشت گذاشت و گفت:

«... جوانان ما دارای آرمان‌های بلند و پاک هستند. معتقدم فضای دانشگاه باید شاد، دوستانه و عاطفی باشد. اگر گروه‌ها و احزاب سیاسی چشم طمع را از دانشگاه‌ها بردارند و دانشجویان درخصوص مسایل مختلف بحث و بررسی کنند هیچ محدودیتی وجود ندارد. دانشجویان باید در مورد همه‌ مسایل سیاسی و خارجی بحث و تبادل نظر کنند و کسی نباید مانع آنها شود.»

شاید صریح ترین و گزنده ترین پرسش دراین مصاحبه، سئوالی بود که خبرنگار‌بی‌بی سی از احمدی نژاد پرسید و او را برآشفته کرد. خبرنگار‌بی‌بی سی که خود همزمان با احمدی نژاد در بندرعباس و در میان مردم بوده از وی پرسید:

-                       شما می‌گویید که قصد دارید به مردم خدمت کنید ولی من در بندرعباس با مردم صحبت کردم و مردم به من گفتند که اینها همه شعار است، نظرتان در این ارتباط چیست؟

احمدی نژاد با عصبانیت پاسخ داد:

«من نمی‌دانم شما با کدام مردم صحبت کرده‌اید. با 10 هزار یا 100 هزار نفری که شعار می‌دادند و از برنامه‌های رییس‌جمهور و دولت حمایت می‌کردند؟ شما از افراد مجازی در ذهنتان این سوال را کرده‌اید و آن را می‌توانید هر جای دیگر مطرح کنید ولی حقیقت گویاست و شما با همین تصور مجازی می‌توانید پاسخ آن را دریافت کنید.»

 

خبرنگار اعتماد درباره صحت برخورد با NGO‌ها از احمدی نژاد پرسید که او گفت: دروغ می‌نویسند! (آینده نزدیک نشان خواهد داد چه کسی دروغ می‌گوید و یا دروغ می‌نویسد)

در بخش دیگری از این مصاحبه، احمدی نژاد یکبار دیگر ترمز دهانش برید و حرف‌هائی زد جنجالی.

خبرنگار سی .ان .ان که می‌دانست چگونه می‌تواند احمدی نژاد را به سمت یک چاله خبر هدایت کرده و یک تیتر و عنوان جنجالی برای شبکه تلویزیونی خود فراهم آورد گفت:

- در مصاحبه‌ای که آقای بوش و خانم مرکل داشتند، در مورد صحبت‌های شما در ارتباط با حذف اسراییل اظهار نگرانی کرده بودند و تاکید کردند که ایران نباید به دانش هسته‌یی دست پیدا کند.

احمدی نژاد ترمز برید و‌بی‌توجه به مسئولیت خودش در مقام رئیس جمهور یک کشور گفت:

« اظهارنظرهای این افراد برای آنها دارای مسولیت‌هایی خواهد بود. کسانی که امروز با صراحت از رژیم اشغالگر قدس حمایت می‌کنند زمانی در دادگاه‌هایی که در ارتباط با فلسطین برگزار می‌شود باید پاسخگو باشند و مطمئنا محاکمه می‌شوند. شما رژیم اشغالگر قدس را به زرادخانه‌های هسته‌یی مجهز کردید. باید جواب این مساله را بدهید.»

یکی از مهم ترین پرسش‌های این مصاحبه مطبوعاتی، سئوال درباره‌هاله نوری بود که احمدی نژاد مدعی است در سازمان ملل بر او فرو آمده و همه را میخکوب کرده بود. از او درباره گزارش این سفر و این ماجرا در دیدار با آیت الله جوادی آملی پرسیدند. احمدی نژاد که غافلگیر شده بود، با توجه به اطلاعیه‌های اخیر دفتر جوادی آملی که صحت فیلم دیدار وی با احمدی نژاد و‌هاله نور را تائید کرده است، نتوانست آن گزارش را تکذیب کند و تنها توانست موضوع را عوض کند و بگوید:

« در این دیدار بحث‌هایمان شخصی نبود. ایشان مطالبی گفتند و مطالبی هم من در مورد سفر به نیویورک گفتم. چیزی که منتشر شد موضوع بحث ما نبود.»